UWV klantvriendelijker, UWVmagazine jaarverslagspecial

Mede door ons is UWV klantvriendelijker

Hans van Grieken

voorzitter Centrale Cliëntenraad van UWV

‘Ik ben niet ontevreden over de dienstverlening van UWV. De onrust van de afgelopen jaren lijkt bezworen, er worden goede stappen gezet in de richting van een betere dienstverlening aan onze klanten. Ik wil niet onbescheiden klinken, maar de in totaal 12 cliëntenraden (11 districtsraden en de centrale raad) hebben daar zeker een bijdrage aan geleverd. We worden in een vroeg stadium betrokken bij de ontwikkeling van nieuw beleid. Dat geeft ons de kans om vanuit het klantperspectief kritisch mee te denken en zo nodig zaken bij te sturen. Mede dankzij onze inbreng is UWV klantvriendelijker geworden.

Dat zou nog verder verbeterd kunnen worden als meer UWV-klanten, maar ook UWV-medewerkers, gebruik zouden maken van de diensten van de cliëntenraden. Onze zichtbaarheid en naamsbekendheid kan nog beter. Verder hoop ik dat UWV het komende jaar zijn verbindende rol op de 35 regionale Werkpleinen beter weet te benutten. De verschillen tussen de arbeidsmarktregio’s zijn soms best groot. UWV is de enige partij die in alle regio’s aan tafel zit. Grijp die positie aan om meer uniformiteit te bewerkstelligen, zou ik zeggen.’

2 reacties

+ schrijf een reactie

Hier wordt gesteld, dat het UWV de enige instantie is die bij alle 35 regio's aan tafel zit. Ik dacht dat ook de werknemers (hetzij FNV of CNV) ook in de besturen zitten en zo het beleid mede kunnen beinvloeden.

Hoi Jos,
Dank voor je reactie en je hebt natuurlijk gelijk. Echter tot nu toe hebben de vakbonden weinig van zich laten horen of doen om echte cliëntenparticipatie in de arbeidsmarktregio's van de grond te krijgen. Soms heb ik zelfs het idee dat de bonden gevoelens van concurrentie ervaren bij cliëntenraden.
De decentrale cliëntenraden van UWV zijn al jarenlang gepokt en gemazeld in belangenbehartiging van cliënten en advisering op uitvoernend- en beleidsniveau. Door onze landelijke organisatie kunnen wij veel van elkander leren om daarmee in alle arbeidsmarktregio's de kwantiteit en kwaliteit van cliëntenparticipatie te verhogen.

Reactie toevoegen

Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.