uwv magazine
N°7

Werk in een sterk veranderende arbeidsmarkt’
Waar in de ene sector tienduizenden mensen hun baan verliezen, zit de andere sector te springen om arbeidskrachten. Op zoek naar een oplossing.
De nieuwste cijfers
Juninota: betrouwbare ramingen voor WW zijn nu vrijwel onmogelijk

Drie keer per jaar publiceert UWV een financiële nota, waarin het raamt hoe hoog het aantal uitkeringen en toeslagen in het huidige en komende jaar zal zijn. Eind vorige maand verscheen de Juninota.
UWV hanteert voor de Juninota doorgaans de ramingen van het Centraal Economisch Plan (CEP) uit maart. Het spreekt voor zich dat deze ramingen door de coronacrisis al bij publicatie waren achterhaald. Daarom publiceerde het CPB op 26 maart vier scenario’s waarin de mogelijke economische impact van de coronacrisis werd beschreven, zonder daarbij een meest waarschijnlijke variant te kiezen.
‘UWV baseerde zich voor de Juninota in eerste instantie op het scenario dat uitgaat van ingrijpende economische gevolgen gedurende zes maanden, waarna relatief snel een aanzienlijk herstel optreedt in 2021’, vertelt Neander Nijman. Hij is econoom en manager bij Financieel Economische Zaken bij UWV en nauw betrokken bij de totstandkoming van de Juninota. Die raming bleek in mei te optimistisch toen bekend werd dat het aantal WW-aanvragen in april enorm was toegenomen. ‘We hebben de WW raming voor 2020 toen bijgesteld aan de hand van de nieuwe informatie over april.’
‘Onze Juninota was vrijwel klaar toen het CPB midden juni opnieuw vier mogelijke scenario’s uitbracht en zelf koos voor een scenario dat veel negatiever is over de economische groei in 2021. Dat betekende dat we onze WW-ramingen opnieuw moesten bijstellen voor 2021.’
Nijman: ‘De uitkeringslasten van belangrijke wetten zoals de WIA, Wajong en WAO zijn ook tijdens een coronacrisis goed te ramen. Het is vooral de WW die grillig verloopt.’ Het team van Nijman kon de nieuwe WW-ramingen, vanwege de wettelijke verplichting om de Juninota vóór 1 juli op te leveren, niet meer met alle belanghebbenden afstemmen en volledig verwerken. ‘We hebben wel een apart, actueel blokje kunnen opnemen over de financiële gevolgen: een stijging van € 2,2 miljard aan extra uitgaven voor de WW in 2021.’
Bekijk of download de Juninota 2020
Aantal WW-uitkeringen blijft hoog in juni
Het aantal WW-uitkeringen ligt eind juni 2020 op vrijwel hetzelfde niveau als eind mei 2020: circa 301.000. Deze stabilisatie is grotendeels het gevolg van de invoering van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Door een beroep te doen op de NOW kunnen werkgevers hun werknemers doorbetalen en in dienst houden. Het ongunstige effect van corona op de economie zorgt er wel voor dat het aantal WW-uitkeringen eind juni 2020 duidelijk hoger is in vergelijking met eind juni 2019: bijna 58.000.
Instroom | Uitstroom | Aantal uitkeringen | |
---|---|---|---|
feb | 26.0 | 31.5 | 273.6 |
mrt | 24.8 | 30.7 | 267.7 |
apr | 22.6 | 32.9 | 257.4 |
mei | 28.8 | 35.5 | 250.7 |
jun | 22.3 | 30.3 | 242.7 |
jul | 23.5 | 32.2 | 233.9 |
aug | 33.2 | 30.6 | 236.6 |
sep | 23.0 | 26.2 | 233.4 |
okt | 30.0 | 29.9 | 233.5 |
nov | 26.3 | 32.1 | 227.7 |
dec | 21.7 | 25.9 | 223.5 |
jan | 48.9 | 30.9 | 241.5 |
feb | 26.6 | 27.9 | 240.2 |
mrt | 37.8 | 27.6 | 250.4 |
apr | 73.7 | 32.0 | 292.1 |
mei | 42.0 | 33.0 | 301,1 |
jun | 33.3 | 33.8 | 300.6 |
Door op de onderdelen in de grafiek te klikken kunt u de exacte aantallen voor uitkeringen op een bepaald moment opvragen. Ook kunt u, als u niet alle gegevens wilt afdrukken of kopiëren, onderdelen weghalen (en weer terugzetten) door te klikken op de woorden instroom, uitstroom en aantal uitkeringen onder de grafiek. Alle cijfers zijn in duizendtallen weergegeven.
Op de grafiek hierboven heeft de linker y-as betrekking op de instroom en de uitstroom en de rechter y-as op het aantal uitkeringen.
WW: instroom, uitstroom en aantal uitkeringen (x 1.000)
Instroom | Uitstroom | Actueel volume | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Geslacht | V | M | V | M | V | M | ||||||||||||||||||||||||
Leeftijd | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ |
jan-juni 2019 | 7.7 | 25.2 | 18.0 | 18.2 | 13.8 | 8.4 | 24.7 | 18.6 | 19.0 | 18.9 | 7.5 | 25.4 | 19.3 | 21.1 | 20.4 | 8.8 | 24.9 | 19.2 | 21.4 | 24.4 | 4.6 | 22.6 | 24.5 | 31.0 | 40.2 | 4.5 | 20.1 | 21.6 | 28.5 | 44.9 |
jan-juni 2020 | 22.4 | 38.8 | 24.3 | 23.8 | 17.0 | 21.7 | 39.5 | 25.7 | 25.1 | 23.9 | 10.4 | 25.5 | 18.0 | 18.0 | 18.2 | 11.2 | 25.0 | 18.3 | 18.4 | 22.3 | 15.9 | 34.8 | 29.0 | 33.9 | 34.4 | 14.6 | 33.8 | 28.4 | 33.2 | 42.6 |
De cijfers zijn voorlopig.
Meer informatie over de laatste werkloosheidscijfers.
Klik hier voor video’s met uitleg over de WW-cijfers.
Arbeidsmarkt

Waar zit het werk?
De arbeidsmarkt verandert drastisch. Voor werkzoekenden betekent dit vaak dat ze naar andere banen moeten zoeken dan ze gewend zijn. Hoe kun je dit proces maximaal ondersteunen?
Kansrijke beroepen

‘Kansrijke beroepen’
Mechelien van der Aalst
Senior arbeidsmarktadviseur bij UWV
UWV publiceert regelmatig rapporten over trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Door het uitbreken van de coronacrisis, die de arbeidsmarkt hard raakt, is de behoefte aan goede en actuele arbeidsmarktinformatie groter dan ooit.
Al snel na het uitbreken van de coronacrisis, maakte UWV een eerste overzicht van sectoren waar nog kansen waren op werk en sectoren waar op dat moment de grootste klappen vielen. ‘Dit beschrijvend overzicht maakten we in nauwe samenwerking met de landelijke UWV-adviseurs bij UWV Werkgeverdienstverlening. Zij hadden heel snel de situatie in de bedrijven gepeild,’ zegt Mechelien van der Aalst, senior arbeidsmarktadviseur bij UWV. Het was de opmaat voor een continue stroom van onderzoeken en analyses, onder meer van de ontwikkelingen in het aantal vacatures en WW-uitkeringen.
‘Maar we maken ook impactanalyses waarmee we onderzoeken welke sectoren en welke regio’s het hardst getroffen worden. Vooral de horeca, uitzendsector, reis-en toeristenbranche, cultuur, luchtvaart en delen van de metaalindustrie springen er in negatieve zin uit. En daarmee zijn de regio’s Groot Amsterdam, Zuidoost-Brabant en Noord- en Midden-Limburg kwetsbaar.’
De arbeidsmarkt biedt wel degelijk nog steeds kansen, zegt Van der Aalst. In de zorg bijvoorbeeld, maar ook in het basisonderwijs, de techniek en ICT. ‘Met onze informatie kunnen werkgevers mensen gericht adviseren over de mogelijkheden om over te stappen naar ander werk of over om- en bijscholing. Binnenkort komen we weer met een overzicht van kansrijke beroepen, en van beroepen die kwetsbaar zijn gebleken. Zo houden we permanent de vinger aan de pols om werkgevers, werkzoekenden en werkbemiddelaars optimaal te informeren over de actuele situatie op de arbeidsmarkt. Hoe lastig dat ook is, want we weten uiteraard niet hoe diep de crisis wordt noch hoe snel het herstel zal intreden.’
Zie ook: https://www.werk.nl/arbeidsmarktinformatie/arbeidsmarkt/ontwikkelingen/coronacrisis
Overstappen in corona-tijden

‘Overstappen in corona-tijden’
Sandra Phlippen
Hoofdeconoom ABN AMRO
Een geschikter moment voor het initiatief ‘Verruim je blik op werk’, is nauwelijks denkbaar. In sectoren als de horeca en de reisbranche vallen zware klappen en het is nog maar de vraag of zij zich daarvan volledig zullen herstellen.
‘Voor werknemers in deze en andere door de corona-crisis getroffen sectoren is het raadzaam bij het zoeken naar een baan zich buiten de eigen sector te oriënteren,’ zegt Sandra Phlippen, hoofdeconoom van ABN Amro Bank. Twee jaar geleden begon Phlippen, die tevens docent is aan de Erasmus Universiteit, met enkele collega-wetenschappers en met UWV een onderzoek naar hoe je mensen kunt motiveren daadwerkelijk over te stappen naar een baan in een andere sector. Het onderzoek mondde uiteindelijk uit in het initiatief ‘Verruim je blik op werk’, waarbij werkzoekenden worden gestimuleerd hun blik op de arbeidsmarkt te verruimen. Phlippen: ‘We helpen werkzoekenden na te denken over lastige vragen als: ‘Wat kan ik? Bij welk ander beroep sluiten die vaardigheden mogelijk aan? We informeren werkzoekenden over alternatieven en proberen hen te motiveren met voorbeelden van mensen die hen voorgingen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Daarnaast hosten we op de site een buddy-systeem en selecteren we op basis van algoritmes minimaal vijf vacatures die qua taken en vereiste vaardigheden aansluiten bij het beroep dat je voorheen uitoefende. Vooral belangrijk is om de menselijke maat goed in het oog houden, want een overstap vraagt veel van mensen.’
Psychologische drempels bij overstap

‘Psychologische drempels bij overstap’
Yvonne Engels
Gedragswetenschapper bij UWV
Voor wie wil overstappen naar een baan buiten de eigen sector is meer dan voldoende praktische informatie beschikbaar over waar de kansen liggen op een nieuwe werkkring. Maar, zegt Yvonne Engels, gedragswetenschapper bij UWV: Met het alleen informeren van mensen ga je voorbij aan de psychologische factoren die een belemmerende rol kunnen spelen om daadwerkelijk de stap te zetten.
Mensen zijn bijvoorbeeld gehecht aan wat zij kennen, dat geeft veiligheid en zekerheid. Bovendien kan het als een verlies voelen om de baan op te geven waarin misschien jarenlang tijd en moeite is geïnvesteerd. En mensen kunnen onzeker zijn of ze wel in staat zijn de overstap te maken.’ Een initiatief als Verruim je Blik op Werk kan helpen om de psychologische barrières te slechten, vervolgt Engels die namens UWV bij dit project is betrokken. ‘Het is belangrijk dat wordt erkend dat het voor veel mensen een veel ingrijpender stap is dan vaak wordt gedacht. Werk is voor velen een onderdeel van de eigen identiteit, je bent wat je doet. Wat kan helpen is werkzoekenden die de overstap overwegen in contact te brengen met mensen die de stap al hebben gezet. Zoals ook het aanbieden van kansrijke vacatures de overstap kunnen vergemakkelijken. Maar als je mensen echt wilt stimuleren om breder naar werk te zoeken is het van belang om ze te ondersteunen bij het overwinnen van de psychologische drempels.‘
Kijk verder dan je eigen vakgebied

‘Kijk verder dan je eigen vakgebied’’
Rob Braam
Rob Braam (53) kwam zonder werk te zitten door de coronacrisis. Inmiddels heeft hij weer een leuke baan gevonden, maar wel in een totaal andere branche.
“Als je de vijftig bent gepasseerd en zonder werk komt te zitten, zakt de moed je in de schoenen, zeker als je blij bent met je werk. Ik werkte jaren in de ICT. Toen er gereorganiseerd werd, ben ik aan de slag gegaan als lifecoach, een langgekoesterde droom. Dat ging goed totdat de coronacrisis uitbrak. Mijn werk werd ineens een stuk lastiger, omdat ik geen fysieke bijeenkomsten meer kon organiseren. Toen dacht ik: wat nu?’
‘Ik heb contact opgenomen met UWV en werd gekoppeld aan een loopbaancoach. Zij stelde mij direct twee belangrijke vragen: ‘waar heb je plezier in?’ en ‘welke competenties vind je belangrijk?’. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik breder ben gaan kijken. Ik vind het belangrijk om vrijheid en verantwoordelijkheid te hebben. Zo kwamen we uit bij een vacature voor een leerwerktraject als opzichter in de bouw. Totaal tegen mijn verwachting in was dat meteen een goede match. Ik kan goed met mensen omgaan, ben communicatief en een harde werker. Inmiddels leer ik elke dag bij en heb ik het super naar mijn zin!
Coronacrisis

TOFA-regeling in enkele weken opgetuigd
In recordtijd zette UWV de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA) op. Een korte blik achter de schermen.
Regeling moest snel, dus maatwerk ging niet lukken

‘Regeling moest snel, dus maatwerk ging niet lukken’
Maarten Dolfing
Strategisch beleidsadviseur bij UWV
Het was vooraf lastig in te schatten hoeveel mensen de TOFA-regeling zouden aanvragen. 21.000 mensen hebben de regeling uiteindelijk aangevraagd. Op meer was zeker gerekend, UWV was hier ook op voorbereid. Daar kunnen verschillende verklaringen voor zijn, zegt strategisch beleidsadviseur Maarten Dolfing van Strategie, Beleid en Kenniscentrum (SBK).
‘Het kan van alles zijn. Sommige mensen weten niet eens dat ze flexwerker zijn. Andere werken slechts incidenteel en hebben een partner die kostwinner is. Studenten kunnen gedacht hebben: ik kom toch niet aan die drempelwaarde van 400 euro. En weer anderen hadden het geld misschien gewoon niet nodig.’
Toen UWV gesprekken met het ministerie voerde ter voorbereiding op de regeling, was de afbakening van de doelgroep al een aandachtspunt. SZW wilde bovendien het liefst een regeling waar het inkomensverlies naar rato zou worden verdisconteerd in de tegemoetkoming. ‘Maar dan heb je een systeem als dat van de WW nodig en dat is ook niet in twee dagen gebouwd. Het ministerie wilde een snelle regeling, maatwerk ging dus niet lukken.’
Besloten werd uiteindelijk om de inkomsten van februari, zoals die in de polis-administratie van UWV zaten, als uitgangspunt te nemen. Deze werden vergeleken met die van april. Waren die minimaal 50 procent lager, dan werd een vast bedrag, in één keer, uitbetaald.
Die eenvoud had een keerzijde, zegt Maarten. ‘De regeling is een one-size-fits-all. In de brief aan de minister hebben we gezegd: deze regeling is uitvoerbaar, maar er zitten grote risico’s aan. We hebben hem geadviseerd die met de Tweede Kamer te bespreken. Dat is gebeurd. Met een paar kleine aanpassingen is de regeling er toen gekomen.’
‘Alles werkte als een zonnetje’

‘Alles werkte als een zonnetje’
Michiel van Galen Last
Projectleider TOFA-regeling bij UWV
‘Ook als er veel meer aanvragen waren geweest, hadden we ze makkelijk kunnen verwerken’, zegt Michiel van Galen Last. Hij is projectleider van de TOFA-regeling die UWV binnen een paar weken ‘uit de grond stampte’.
Alles stond op 22 juni klaar om duizenden aanvragen te kunnen verwerken. ‘We waren op het ergste voorbereid. Want als je iets níét wilt, is dat je site instort.’ Die eerste dag kwamen er 6.000 aanvragen binnen. De dagen erna daalde het aantal. Aan het eind van de eerste drie weken waren er 19.000 aanvragen gedaan. Daarom verlengde de minister de termijn met twee weken.
UWV spant zich tot het uiterste in om mensen te informeren. Van Galen Last somt op: persberichten, informatie op de eigen website, social-mediacampagne, banners op sites als nu.nl, informatie via de Kamer van Koophandel, Dienst Uitvoering Onderwijs en brancheverenigingen, zoals de uitzendbranche. ‘Vanaf het begin hebben we met het ministerie overleg gehad over de vraag: voor wie is de regeling nu precies bedoeld? Dat was geen homogene groep. Wij hebben de minister de regeling dan ook afgeraden en die heeft dat advies overgenomen. De regeling is er toch gekomen omdat de Kamer iets voor deze groep wilde doen.’
Van de binnengekomen aanvragen is de helft afgewezen. ‘We hebben 270 klanten gebeld om te vragen of ze dat hadden verwacht en of de informatie wel duidelijk was. Dat laatste, zo gaven ze terug, was zeker het geval. Mensen waren ook niet verrast dat hun aanvraag was afgewezen. Ze dachten vaak: niet geschoten is altijd mis.’ We hadden meer aanvragen verwacht, maar de TOFA-regeling is goed uitgevoerd, stelt Van Galen Last. ‘Het systeem heeft gedaan wat het moest doen. Alles werkte als een zonnetje.’
Kwestie van schouders eronder en doorpakken

‘Kwestie van schouders eronder en doorpakken’
Burhan Gün en Renée Jacobs
Burhan is UWV-programmamanager, Renée is medewerker Bezwaar bij UWV
In het Pinksterweekend werd UWV-programmamanager Burhan Gün gevraagd of hij zin had in een ‘leuke klus’: kwartier maken voor de afhandeling van TOFA-bezwaren. Een paar dagen later bood medewerker bezwaar in Venlo, Renée Jacobs, zich aan voor de rol van praktijkbegeleider. Een spannende uitdaging, vonden beiden.
In krap drie weken tijd trok Burhan 150 externe, juridisch geschoolde medewerkers aan, wierf vijftien interne praktijkbegeleiders, regelde huisvesting, laptops, telefoons, procesbeschrijvingen, systeemaanpassingen en een opleidingsprogramma en maakte samenwerkingsafspraken met belanghebbenden in de keten.
‘Ja, daar ben ik best trots op’, erkent hij. Om meteen te benadrukken dat het succes vooral te danken is aan de inzet van een kleine groep mensen, die ‘niet lullen, maar poetsen’ hoog in het vaandel heeft staan.
‘De klant snel en goed helpen was het belangrijkste voor iedereen, de rest was secundair. De intrinsieke motivatie van medewerkers maakte dat het allemaal zo snel kon gaan. UWV’ers hebben een maatschappelijk besef en verantwoordelijkheidsgevoel. En dus was het een kwestie van schouders eronder en doorpakken.’
De afhandelingsprocedure voor TOFA-bezwaren duurt uiterlijk 6 in plaats van de gebruikelijke 13 weken. Renée: ‘Daarom belden we de klant binnen een paar dagen na ontvangst van het bezwaar en gaven direct duidelijkheid. Bezwaarafhandeling loopt vaak over meerdere schijven, dat was bij TOFA niet zo. Het had korte, heldere lijnen.’
De TOFA-regeling is een simpele ‘zwart-wit-regeling’, legt ze uit. ‘Je hebt er recht op of niet. Er is weinig ruimte om bezwaren toe te kennen. Maar, we proberen wel altijd met de klant mee te denken en advies te geven. Iemand heeft misschien recht op reguliere WW of bijstand bijvoorbeeld.’
De aanvraagperiode voor TOFA is verlengd tot 26 juli. Definitieve cijfers over de bezwaren zijn daarom nog niet te geven. Tot en met 19 juli had UWV 1.503 bezwaren ontvangen. Daarvan waren er 481 afgehandeld: 33 werden ongegrond en 43 gegrond verklaard. De overige 405 bezwaren werden na overleg met UWV door de betrokkene ingetrokken.
‘Veel jongeren wisten niet van de TOFA’

‘Veel jongeren wisten niet van de TOFA’
Semih Eski
Voorzitter CNV Jongeren
Jongeren vormen een groot deel van de doelgroep waarop de TOFA-regeling zich richt. Ze hebben vaak tijdelijke contracten en werken juist in de sectoren waar de hardste klappen vallen. Vier vragen aan CNV Jongeren-voorzitter, Semih Eski.
Wat vonden jullie van de regeling?
‘Het is belangrijk voor mensen met een onzekere positie op de arbeidsmarkt dat de overheid maatregelen heeft genomen om hun inkomensverlies tegen te gaan. Dus we zijn blij met de TOFA. Wel hadden we ook graag andere maatregelen gezien, zoals verlenging van de kortdurende WW. Daar vragen we aandacht voor in “Den Haag”.’
Het aantal aanvragen viel tegen. Hoe komt dat?
‘Het heeft lang geduurd voordat er voor deze groep iets was geregeld. Toen was de crisis al een tijdje aan de gang en waren veel jongeren inmiddels afgehaakt. Studenten zijn bijvoorbeeld meer gaan lenen en jongeren zijn weer bij hun ouders gaan wonen. Dat zijn geen echte oplossingen. Bijbanen en zomerbanen zijn voor veel jongeren belangrijk om bij te verdienen en om hun studie te kunnen bekostigen.’
Nog andere redenen?
‘Het lag ook aan de inhoud van de regeling. Die is heel generiek en weinig flexibel, waardoor veel aanvragen zijn afgewezen. Als je bijvoorbeeld 20 of 30 euro minder had verdiend dan de bruto drempelwaarde in de maand februari, heb je er geen recht op. Dat is jammer. Veel jongeren wisten er ook niet van. Wij hebben via allerlei kanalen geprobeerd ze op de regeling te wijzen. Toch denk ik dat er veel mensen zijn die er recht op hadden maar die het niet hebben aangevraagd.’
Gaan jullie nog iets ondernemen nu?
‘Wij maken ons grote zorgen over de jeugdwerkloosheid. Die loopt hard op. We proberen dat onderwerp hoog op de politieke agenda te krijgen. Bij minister Koolmees dringen we aan op een nationaal programma gericht op de aanpak van de jeugdwerkloosheid.’
Je bent jong en je wilt een baan

Ton Wilthagen is hoogleraar Arbeidsmarkt aan Tilburg University
Waar ouderen grotere gezondheidsrisico’s lopen als gevolg van het coronavirus, grijpt het werkloosheidsvirus om zich heen onder jongeren. Volgens het somberste laatste scenario van het Centraal Planbureau kan straks een op de vijf jongeren zonder werk komen te zitten.
De nieuwe werklozen zijn vooral jonge flexwerkers in sectoren als horeca, toerisme, evenementen en cultuur. Ondanks de noodmaatregelen van het kabinet slagen zij er niet in hun baan te behouden.
Ook schoolverlaters zullen het lastiger krijgen een plek te vinden op de arbeidsmarkt, zeker als ze een opleiding hebben afgerond in bovengenoemde sectoren. Wie als jongere geen werk kan vinden heeft drie opties: bij je ouders blijven, je bijbaantje aanhouden of bijstand aanvragen. Geen van deze opties wens je jongeren toe, ze leiden tot afhankelijkheid en passiviteit.
In de vorige crisis heb ik met andere partijen de Starterbeurs opgezet. Een leer/werkperiode van maximaal zes maanden die de arbeidsmarktpositie van jongeren aantoonbaar sterker maakte. Een soortgelijke regeling zou er opnieuw moeten komen, nu permanent. Ik zou willen spreken van JOB’s, Jongeren Ontwikkelbanen. Dit is zo te regelen dat verdringing en misbruik kan worden voorkomen. Ontwikkelbanen passen uitstekend in de Europese afspraak van een Jeugdgarantie, waaraan ook Nederland zich heeft gecommitteerd. Na vier maanden werkloosheid dient een jongere een baan, een nieuwe opleiding, een werkervaringsplek of een stage te worden aangeboden.
Dat kost geld, zeker, maar zoals vaker gaan de kosten voor de baat uit. Naast een (financiële) bijdrage door werkgevers kunnen gemeenten een besparing op uitkeringskosten incalculeren. Daarnaast zou het kabinet financieel moeten bijspringen. Het loont. Niet alleen wordt op uitkeringen bespaard (jaarlijks 11.000 euro). Verlies van productiviteit (jaarlijks 20.000 euro), van onderwijsrendement (jaarlijks 7.400 euro) en belastinginkomsten (jaarlijks 4.000 euro) worden vermeden. Welzijn en gezondheid van jongeren blijven op peil (jaarlijkse besparing 2.000 euro). Huisuitzettingen (7.000 euro per geval) en dakloosheid (jaarlijks 60.000 euro aan maatschappelijke opvang) worden voorkomen. Kortom: het saldo per jongere is meer dan positief.