uwv magazine
N°3

Behoorlijk invorderen
Nationale ombudsman Reinier van Zutphen roept overheidsinstanties op om ‘behoorlijk’ in te vorderen. Hij ziet daarbij ook een rol weggelegd voor UWV. Verder in deze editie: 4 werkgevers die met plezier aan de Participatiewet voldoen. ‘Zeg gewoon ja!’
De nieuwste cijfers
Kansen in de zorg

De zorg kampt ook de komende jaren nog met een personeelstekort. Voor 2019 gaat UWV uit van meer dan 140.000 vacatures die gedurende dit jaar zullen ontstaan. In de Factsheet Zorg van UWV alles over de krappe markt en de mogelijke oplossingen.
In alle zorgbranches is er een krappe arbeidsmarkt voor verpleegkundigen en ‘verzorgenden individuele gezondheidszorg’. Ook voor andere zorgberoepen is er een toenemende schaarste aan personeel, zoals voor woonbegeleiders in de gehandicaptenzorg, operatieassistenten en anesthesiemedewerkers. Ook op wetenschappelijk niveau is een tekort aan personeel, bijvoorbeeld aan verslavingsartsen, psychiaters, specialisten ouderengeneeskunde. Het is de verwachting dat deze wervingsproblemen de komende jaren aanblijven.
Zijinstromers
Er gebeurt veel om de tekorten terug te dringen. Werkgevers zetten in op extra werving, stages en opleiding. UWV werkt steeds vaker samen met zorginstellingen, opleiders, uitzendbureaus en gemeenten aan werving en scholing voor werkzoekenden die als zijinstromers aan de slag kunnen. De personeelstekorten hebben vooral betrekking op zorgprofessionals met een diploma op mbo-niveau 3 of hoger.
Om aan de zorgvraag te voldoen ontstaat er ook een behoefte aan ‘helpenden plus’. Een diploma op mbo-niveau 2 wordt dan aangevuld met bepaalde modules (bijvoorbeeld over medicijnen en wondzorg). Daarnaast is er vraag naar bijvoorbeeld huiskamermedewerkers in verpleeghuizen. Dit kan verzorgenden ontlasten en biedt kansen voor werkzoekenden.
Zorgprofessionals ontlasten
Mechelien van der Aalst, arbeidsmarktadviseur bij UWV: ‘Niet alleen het vinden van nieuw personeel vergt aandacht, het is net zo belangrijk om de focus te leggen op het behoud van de mensen die je zo hard nodig hebt. Werkdruk is een belangrijk thema in de zorg. Door verkorte opleidingen kunnen we werkzoekenden snel inzetbaar maken, en daarmee zorgprofessionals ontlasten.’
Meer weten? Bekijk de Factsheet Zorg
WW-uitkeringen in februari 2019 lager dan in januari 2019
Het aantal WW-uitkeringen lag eind februari 2019 lager dan eind januari 2019: 273.600 ten opzichte van 279.100. In februari zien we vaker een daling van het aantal WW-uitkeringen onder invloed van een seizoenpatroon. De gunstige economische ontwikkeling zorgt er nog steeds voor dat het aantal WW-uitkeringen eind februari 2019 in vergelijking met eind februari 2018 lager ligt: 56.000.
Instroom | Uitstroom | Aantal uitkeringen | |
---|---|---|---|
nov | 36.4 | 42.6 | 336.9 |
dec | 27.7 | 34.6 | 330.0 |
jan | 37.4 | 32.6 | 334.8 |
feb | 27.8 | 33.1 | 329.6 |
mrt | 35.2 | 37.7 | 327.1 |
apr | 22.8 | 35.7 | 314.3 |
mei | 25.9 | 39.2 | 300.9 |
jun | 22.5 | 35.5 | 287.9 |
jul | 26.0 | 34.6 | 279.4 |
aug | 32.5 | 33.7 | 278.1 |
sep | 24.2 | 28.8 | 273.5 |
okt | 22.8 | 27.3 | 269.0 |
nov | 34.1 | 36.5 | 266.6 |
dec | 24.3 | 28.1 | 262.7 |
jan | 47.9 | 31.5 | 279.1 |
feb | 26.0 | 31.5 | 273.6 |
Door op de onderdelen in de grafiek te klikken kunt u de exacte aantallen voor uitkeringen op een bepaald moment opvragen. Ook kunt u, als u niet alle gegevens wilt afdrukken of kopiëren, onderdelen weghalen (en weer terugzetten) door te klikken op de woorden instroom, uitstroom en aantal uitkeringen onder de grafiek. Alle cijfers zijn in duizendtallen weergegeven.
Op de grafiek hierboven heeft de linker y-as betrekking op de instroom en de uitstroom en de rechter y-as op het aantal uitkeringen.
WW: instroom, uitstroom en aantal uitkeringen (x 1.000)
Instroom | Uitstroom | Actueel volume | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Geslacht | V | M | V | M | V | M | ||||||||||||||||||||||||
Leeftijd | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ |
jan-feb 2018 | 2.8 | 9.3 | 6.5 | 6.5 | 5.1 | 3.2 | 9.3 | 7.3 | 7.7 | 7.5 | 2.5 | 9.4 | 6.9 | 7.9 | 6.6 | 2.6 | 7.8 | 6.5 | 7.7 | 7.7 | 5.6 | 28.0 | 31.4 | 44.5 | 55.5 | 6.4 | 25.6 | 28.4 | 42.7 | 61.5 |
jan-feb 2019 | 3.0 | 10.1 | 7.3 | 7.3 | 5.8 | 3.6 | 10.7 | 8.4 | 8.6 | 9.0 | 2.6 | 8.7 | 6.6 | 7.3 | 6.9 | 2.8 | 7.8 | 6.0 | 6.8 | 7.6 | 5.2 | 24.6 | 26.6 | 34.2 | 44.8 | 6.1 | 23.6 | 24.7 | 33.0 | 50.8 |
De cijfers zijn voorlopig.
Meer informatie over de laatste werkloosheidscijfers.
Klik hier voor video’s met uitleg over de ww-cijfers.
Voor meer uitleg over de effecten van inkomstenverrekening op het aantal WW-uitkeringen, zie het UKV-artikel Wat gebeurt er met de WW? (UKV 2016-4) en Inkomstenverrekening in de WW (UKV 2016-7).
schuld & overheid

Meer oog voor schuldenaren
De Nationale ombudsman presenteert in het rapport Invorderen vanuit het burgerperspectief een ‘behoorlijkheidskader’ voor het invorderen van schulden. Verder: José Lazeroms en Liesbeth Veltmans over de rol van UWV en wethouder Smitsmans van Roermond over het convenant dat zij met UWV ondertekende.
We moeten burgers niet wantrouwen

‘We moeten burgers niet wantrouwen’
Reinier van Zutphen
Nationale ombudsman
Nationale ombudsman Reinier van Zutphen is, zegt hij, een optimistisch man. Hoewel er nog zo veel knelpunten zijn rond schulden en armoede dat er opnieuw een rapport over dit thema noodzakelijk was, ziet hij voldoende lichtpunten voor een zeker optimisme. In het recente rapport ‘Invorderen vanuit het burgerperspectief’ legt de ombudsman weer de vinger op het hardnekkige probleem dat burgers mede door toedoen van de overheid steeds dieper in de financiële problemen kunnen raken. Toeslagen die worden teruggevorderd en uitmonden in schulden, (bank)beslagen waarbij de beslagvrije voet niet wordt gerespecteerd, sterk oplopende boeteclausules bij niet-naleving van de regelgeving – de overheid heeft, zegt Van Zutphen, een zo ingewikkeld systeem van regelingen en voorzieningen dat de burger er gemakkelijk de weg in kwijtraakt.
‘Maar al gaat het langzaam, ik zie bij tal van (semi)overheidsorganen, van CJIB tot UWV, en in de politiek een kentering in het denken over dit belangrijke thema. UWV en Belastingdienst werken bijvoorbeeld beter samen als het gaat om het respecteren van de beslagvrije voet, ik zie dat de deurwaarders erop aandringen dat de beslagvrije voet eindelijk goed wordt geregeld, dat het Centraal Justitieel Incassobureau haar spijkerharde beleid bijstelt – kortom, er zijn voldoende signalen die mijn optimisme rechtvaardigen, al is er nog een wereld te winnen.’
‘Het gaat bij behoorlijk invorderen eigenlijk om dingen die voor zich spreken. Aan de basis van alle overheidshandelen zou de vraag moeten liggen: is het een beetje behoorlijk wat ik doe als overheid? Is het fair ten opzichte van de burgers? Om dat te toetsen bevat het recente rapport Invorderen vanuit het burgerperspectief een handzaam ‘behoorlijkheidskader’ waaraan de overheid zich bij het invorderen van schulden moet houden. In het kader staan zaken vermeld als duidelijke taal en persoonlijk contact, het leveren van maatwerk en het meewerken aan schuldenregelingen.
Van Zutphen: ‘Het kader is een soort handleiding om beter en verstandiger te luisteren naar de burgers. Om overheidsinstanties te wijzen op het feit dat de belangrijkste vraag is: heb ik de burger geholpen? En niet: heb ik de regels juist toegepast? In dat opzicht is het verheugend dat overheidsinstellingen rond het beschermen van de beslagvrije voet nu al gaan opereren alsof de regeling er is. Maar het belangrijkste is misschien wel dat we af moeten van het gegroeide institutionele wantrouwen ten opzichte van burgers. Want dat maakt dat incidenten vaak leiden tot even onnodige als grootschalige ingrepen.’
Wij pleiten voor behoorlijke overheidsincasso

‘Wij pleiten voor behoorlijke overheidsincasso’
José Lazeroms
lid Raad van Bestuur UWV
Het is in eerste instantie een taak van gemeenten om burgers met schulden bij te staan, maar José Lazeroms, lid van de Raad van Bestuur van UWV, vindt het niet meer dan logisch dat ook UWV zich de schuldenproblematiek aantrekt. ‘Mensen met schulden zitten vaak in de stress en nemen daardoor verkeerde beslissingen. Samen met een aantal uitvoeringsorganisaties die net als wij deel uitmaken van de Manifestgroep, waaronder SVB en de Belastingdienst, hebben we een manifest uitgegeven waarin we pleiten voor een behoorlijke overheidsincasso, door bijvoorbeeld mensen de ruimte te geven in termijnen te betalen en door binnenkort als uitvoeringsorganisaties niet langer nog eigen gerechtsdeurwaarders in te schakelen, maar dat centraal af te handelen via het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).’
Daarnaast heeft UWV besloten om niet langer bankbeslagen te leggen en is men gestart met een pilot Vroegsignalering, vertelt Lazeroms. ‘Dat laatste gebeurt puur op basis van vrijwilligheid, we mogen om redenen van privacy niet zo maar gegevens uitwisselen met gemeenten en/of andere instanties. Als uitvoeringsorganisaties zijn we dus volop bezig met de schuldenproblematiek, waarbij we, en dat is winst, echt redeneren vanuit het perspectief van de burger, voor wie de overheid zich te vaak manifesteert als een veelkoppig monster.’ Er is inmiddels een wetsontwerp dat voorziet in een wettelijke basis voor het uitwisselen van persoonsgegevens rond schuldhulpverlening.
1 reactie
30 maart 2019 om 01:17 uur
|En wie helpt de mensen die nou in de problemen zijn gekomen door juist deze praktijken, die b.v. een gemeente nog steeds aan uitvoeren is ? Terwijl u alle punten noemt waar een gemeente zich aan te houden heeft ? Krijgen de slachtoffers van zulke gemeente''maatregels", welke vanzelfsprekend b.v. sociale vorderingen als inleg gebruiken voor hun handel in schulden , krijgen de slachtoffers van zulke gemeentes nou ook nog hulp ?
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
UWV heeft een maatschappelijke taak

‘UWV heeft een maatschappelijke taak’
Liesbeth Veltmans
directieadviseur Uitkeren UWV
Liesbeth Veltmans was al bekend met de brede aanpak van de schuldenproblematiek voordat zij afgelopen zomer werd benoemd tot directieadviseur bij de divisie Uitkeren van UWV. Zo had Veltmans, toen nog werkzaam bij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), onder meer deelgenomen aan de rondetafelgesprekken die vooraf waren gegaan aan het recente rapport Invorderen vanuit het burgerperspectief van de Nationale ombudsman. Het was een vervolg op een eerder rapport van de ombudsman, waarin deze zijn zorg uitte over de stapeling van schulden als gevolg van invorderingsmaatregelen van overheidsinstanties. ‘UWV is weliswaar geen schuldhulpverlener, maar we hebben wel een maatschappelijke taak’, zegt Veltmans.
‘Vanuit dat bewustzijn zijn we vorig jaar gestart met de pilot Vroegsignalering, eerst in Groot-Amsterdam, later in het district Limburg.’ In de pilots wordt onderzocht of de dienstverlening van UWV kan worden uitgebreid door betere signalering en doorverwijzing van klanten met (mogelijke) schulden naar de gemeentelijke schuldhulpverlening. De betrokken gemeenten hebben inmiddels aangegeven dat zij via de UWV-signalen mensen bereiken die niet bij hen in beeld zijn, vervolgt Veltmans. ‘De pilot eindigt op 1 april, maar de 200 UWV’ers die erbij betrokken zijn gaan na die datum gewoon door met hun werk. We kijken dan ook hoe we de Vroegsignalering gefaseerd kunnen uitrollen over andere delen van het land. En ondertussen zal ik mijn uiterste best doen om het ombudsman-rapport goed te laten landen bij UWV.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Gemeente Roermond en UWV samen tegen schulden

‘Gemeente Roermond en UWV samen tegen schulden’
Marianne Smitsmans
wethouder Roermond
Zoals meer steden in Limburg kampt ook Roermond met een fors aantal mensen met schulden. Jaarlijks is de gemeente alleen al € 1 miljoen aan bewindvoeringskosten kwijt, zegt Marianne Smitsmans, wethouder Sociaal domein, Communicatie en Burgerparticipatie te Roermond. ‘Dat geld kunnen we beter besteden aan preventief schuldhulpverlenings- en armoedebeleid. Het convenant dat we onlangs met UWV hebben afgesloten past daar naadloos in.’
In het convenant is afgesproken dat UWV de gemeente inseint zodra er een vermoeden bestaat dat iemand in de schulden dreigt te komen, uiteraard pas nadat de betrokkene daarmee heeft ingestemd.
Smitsmans: ‘wij nemen vervolgens contact op met hem of haar en kijken wat we kunnen doen om te voorkomen dat iemand verder in de problemen raakt.’ Het verlies van werk is een van de belangrijkste life-events, dat kan leiden tot armoede en/of schulden, vervolgt de wethouder. ‘Het is belangrijk om in een vroeg stadium betrokken te zijn bij mensen die het financieel lastig hebben. Een kleine schuld groeit al snel uit naar een grote schuld. Daarbij is, zo blijkt, het hebben van een schuld een enorme belemmering bij het vinden van werk. Ook in dat opzicht is het dus goed dat UWV en gemeente nauw optrekken bij deze problematiek.‘
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Participatie

Sociaal ondernemen
Met de introductie in 2015 van de Participatiewet wilde het kabinet mensen met een arbeidsbeperking op de arbeidsmarkt een betere kans bieden. 4 werkgevers gingen voortvarend aan de slag, want: ‘Het is een misvatting dat het gedoe oplevert’.
We geven mensen zelfvertrouwen

‘We geven mensen zelfvertrouwen’
Alice Engelen
coördinator jobcoaching bij Cycloon Post & Fietskoeriers
‘Bij Cycloon Post & Fietskoeriers willen we graag banen creëren voor mensen die elders moeilijker aan het werk komen. Bij ons heeft 85% van de postbezorgers en postsorteerders een afstand tot de arbeidsmarkt. Alle medewerkers mogen zijn wie ze zijn. We houden rekening met lichamelijke en geestelijke beperkingen. Cycloon is – met 23 postvestigingen – een van de grootste ontwikkelingsbedrijven van Nederland. Ons primaire doel is mensen verder te helpen op de arbeidsmarkt.
Als postsorteerder of postbezorger moet je goed en nauwkeurig kunnen werken en heb je bovendien een behoorlijke verantwoordelijkheid. Bij ons krijgen medewerkers de tijd om dat stapje voor stapje te leren. Iedereen heeft zijn eigen tempo. We bouwen de uren op en breiden de taken langzaam uit. Het is belangrijk dat medewerkers zelfvertrouwen krijgen. Sommige nieuwe medewerkers zijn in het begin erg onzeker of verlegen, maar de meesten zien we snel opbloeien. Goede coaching is het toverwoord: iedereen heeft een vaste mentor binnen het team, gesprekken met de mentor en een teambegeleider vinden plaats op vaste tijden en er is regelmatig een koffieuurtje waarin iedereen zijn hart kan luchten. Deze formule ‘tijd, vertrouwen en coaching’ leidt vaak tot een baan voor langere tijd. En voor veel mensen is dat het begin van de weg naar boven. Een baan brengt structuur in je leven en helpt je vooruit.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
De wil om er iets van te maken is bij alle partijen groot

‘De wil om er iets van te maken is bij alle partijen groot’
Etienne Friederichs
initiatiefnemer van Buitengewoon
‘Arbeidsgehandicapten helpen bij het vinden van een waardevolle, betaalde baan: dat is de missie van Buitengewoon. Het bedrijf is onderdeel van de Facilicom Group, een holding met onder meer catering-, beveiligings- en schoonmaakbedrijven. Er liggen bij deze bedrijven volop kansen voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. En omdat we in dezelfde moedermaatschappij zitten, zijn de lijnen kort en is de wil om er iets van te maken bij alle partijen groot. Door deze manier van werken leveren we met z’n allen een belangrijke bijdrage aan de samenleving.
We streven altijd naar het vinden van duurzaam werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarom kijken we niet naar diploma’s, maar juist naar wat iemand wil en kan. Vervolgens kijken we welke begeleiding nodig is, zodat de werkzaamheden in de toekomst zo zelfstandig mogelijk gedaan kunnen worden. Buitengewoon-medewerkers starten met een proefplaatsing bij een van de Facilicom-divisies om zo de kneepjes van het vak te leren. Daarna is er van alles mogelijk. Een baan bij ons, maar ook bij een concurrent, als dat toevallig het beste is voor de kandidaat.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Ik zou ze echt niet willen missen

‘Ik zou ze echt niet willen missen’
Marianne Witteveen
hr adviseur bij Codenz in Dronten
‘Op al onze basisscholen werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat is deels omdat we ons aan de banenafspraak en Participatiewet houden, maar we doen het ook uit overtuiging. We willen iets beteken voor de samenleving. Als school hebben we niet ‘zomaar’ een baan voor deze mensen: we creëren speciale functies. De taken bestaan in eerste instantie voornamelijk uit opruimen, koffiezetten, kopiëren, etc. Naarmate ze langer in dienst zijn, nemen de meeste mensen steeds meer taken op zich. Natuurlijk vergt dat in het begin de nodige coaching en begeleiding, maar uiteindelijk leidt het vaak tot werkdrukvermindering bij het onderwijzend personeel.
Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ‘kleuren’ de school, soms zelfs letterlijk, omdat ze allerlei creatieve taken op zich nemen. Ik zou ze echt niet meer willen missen. Bovendien is het steeds weer een bijzonder proces om mee te maken. Vaak zijn deze medewerkers in het begin wat schuchter, maar dat verandert snel. Ik vind het mooi om te zien hoe snel ze worden opgenomen in het team. Kinderen maken sowieso geen onderscheid, voor hen zijn deze medewerkers gewoon juffen en meester. Zo worden ze ook genoemd. Dat versterkt het gevoel van erbij horen. Dat gevoel is voor deze mensen goud waard.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
We mankeren allemaal wel wat

‘We mankeren allemaal wel wat’
Oos Kesbeke
eigenaar van Kesbeke Fijne Tafelzuur
‘Ik ben de derde generatie binnen ons familiebedrijf. Niet alleen het vak, ook het sociale ondernemen heb ik van mijn opa en van mijn vader geleerd. Ik vind dat je ook mensen die het moeilijker hebben een kans moet geven. Er werken bij Kesbeke mensen van allerlei pluimage, qua afkomst en achtergrond. Ik heb verschillende medewerkers in dienst die het zogenoemde predicaat ‘afstand tot de arbeidsmarkt’ hebben. Ik vind dat een rotterm. We mankeren toch allemaal wel wat? Bovendien zijn het gewoon goede en trouwe medewerkers. De meesten beginnen met een paar uur in de week. Vaak hebben ze al snel een fulltimecontract voor onbepaalde tijd. Dat zegt natuurlijk genoeg.
Als ambassadeur wil ik andere werkgevers overtuigen om hetzelfde te doen. Het is een misvatting dat het gedoe oplevert, of dat het veel tijd kost. 9 van de 10 keer gaat het hartstikke goed. Het is zo makkelijk om altijd maar nee te zeggen. Zeg gewoon een keer ja! Als we er samen de schouders onder zetten, kunnen we veel mensen aan het werk helpen. Ik heb al vaak gezien wat een baan voor iemand kan betekenen. Het zorgt niet alleen voor een vast inkomen, maar het geeft ook het gevoel dat je ertoe doet. Mooi toch als je dat voor iemand kan doen.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Fabrikant Kesbeke enthousiast over participatiewet
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Wij en zij

Wie zijn zij? Zij zijn degenen die zich onbeperkt wanen en anderen, die zij zij noemen, beperkt vinden. De anderen, denken ze, kunnen iets niet wat zij wel kunnen, lopen bijvoorbeeld, of denken, of zien. Ze weten niet dat zien veel meer is dan kijken; zien doe je met alle zintuigen die je hebt. Ga maar na. De onbeperkten kunnen zich overdag nog best goed verplaatsen, maar 's avonds, als de zon onder is, zijn ze niet in staat te functioneren zonder allerlei lichthulpmiddelen. Ik respecteer dat uiteraard, die lichtverslaving van ze, maar laten ze dan ophouden mij beperkt te noemen. We zijn allemaal beperkt. Zij denken in patronen. Patronen zijn veilig, vaak heilig. Je kent wat je kent en wat je niet kent is eng. Ze oordelen en veroordelen op grond van vooroordelen.
Er zijn steeds meer onbeperkten die het licht zien, die beginnen te begrijpen dat onbeperkten en beperkten niet bestaan, dat we af moeten van het plakken van etiketten. Als je iemand labelt als ‘beperkt’, dan is er een grote kans dat hij of zij daar naar gaat handelen. Dat is de kern van uitsluiting. Alles wat we hoeven te doen is elkaar zien. Weg met de hokjes, we moeten ontschotten. Niet dat wij allemaal hetzelfde moeten zijn, dat zou verschrikkelijk saai zijn. We moeten juist ons voordeel doen met het feit dat we allemaal anders zijn. Het is al zo vaak gezegd en geschreven, maar sommige dingen moet je blijven herhalen: kijk naar wat mensen kunnen en niet naar wat ze niet kunnen. Zie, voel, hoor en praat. Beschouw de ander niet als minder, maar als een van jouw soort: mens. Dat is inclusie. Dan zijn wij niet meer wij en zij, dan zijn wij wij.
Vincent Bijlo (Amsterdam, 1965) is cabaretier en schrijver van onder meer columns in landelijke dagbladen. Voor UWV schrijft hij columns in Perspectief en UWVMagazine.
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
1 reactie
+ schrijf een reactie
JdbxrodaY | 24 januari 2021 om 21:18 uur
coupons on viagra <a href="http://llviabest.com/#">canadian pharmacy viagra quick delivery</a> cheap viagra and cialis in australia [url=http://llviabest.com/]viagra no prescription usa[/url] ’
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.