uwv magazine
N°1

Jeugd en toekomst
UWV wil perspectief bieden aan mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Onder hen zijn veel jongeren. Om jeugdwerkloosheid te helpen bestrijden, worden tal van initiatieven ontplooid die UWV ondersteunt. In dit nummer bespreken we er twee. Verder in dit nummer aandacht voor de herbeoordeling van Wajongers op hun arbeidsvermogen.
De nieuwste cijfers
Jongeren in de WW

Onderstaande grafiek toont de instroom, uitstroom en het aantal lopende WW-uitkeringen aan jongeren. UWV gebruikt deze cijfers om inzicht te krijgen in de dynamiek op de arbeidsmarkt. Die dynamiek is bij jongeren groter dan bij ouderen, omdat jongeren vaker beschikken over een flexibel contract en een kort arbeidsverleden.
Instroom | Uitstroom | Lopende | |
---|---|---|---|
jan 2009 | 5350 | 2879 | 11048 |
jan 2010 | 8819 | 6777 | 24338 |
jan 2011 | 8108 | 5801 | 18358 |
jan 2012 | 9275 | 5745 | 20884 |
jan 2013 | 13748 | 8972 | 31155 |
jan 2014 | 14779 | 11151 | 37367 |
jan 2015 | 12843 | 9623 | 32501 |
dec 2015 | 9534 | 6925 | 32304 |
De cijfers van UWV mogen niet worden verward met de officiële jeugdwerkloosheidscijfers, zoals deze door het CBS worden gepresenteerd.
Ouderen worden minder snel ontslagen dan jongeren. Maar áls dat eenmaal gebeurt, dan komen ze minder gemakkelijk weer aan het werk. Een deel van de werkloze jongeren staat overigens niet ingeschreven bij UWV en heeft geen WW-rechten opgebouwd. Zij hebben bijvoorbeeld een bijstandsuitkering of geen uitkering.
Het aantal WW-uitkeringen aan jongeren is eind december 2015 gestegen naar 32.300. In december 2014 waren dat er 29.700. Dit is een stijging van 9%. In december 2015 zijn ongeveer 9.500 jongeren in de WW ingestroomd. In dezelfde maand werden ruim 6.900 uitkeringen aan jongeren beëindigd. De stijging van het aantal WW-uitkeringen aan jongeren is deels een seizoenseffect. Aan het eind van elk jaar worden relatief vaker dienstverbanden beëindigd omdat economische activiteiten teruglopen, bijvoorbeeld in de bouw, de horeca en de agrarische sector. Daarnaast heeft de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) een structureel verhogend effect op het aantal WW-uitkeringen. Zie voor uitleg de WW-pagina.
WW-uitkeringen eind 2015 hoger dan eind 2014
Het aantal WW-uitkeringen ligt eind december 2015 hoger dan eind december 2014: bijna 446.000 tegenover bijna 441.000. Met de Wet werk en zekerheid (Wwz) is er sinds juli 2015 een nieuwe WW-systematiek op basis van inkomstenverrekening. Deze systematiek heeft een structureel verhogend effect op het aantal lopende WW-uitkeringen. Dit komt enerzijds doordat mensen die tegen lager loon gaan werken een aanvulling uit de WW behouden en anderzijds doordat het recht op uitkering pas wordt beëindigd wanneer vaststaat dat er volgens de wet voldoende inkomsten zijn.
Instroom | Uitstroom | Aantal uitkeringen | |
---|---|---|---|
sep | 40.9 | 51.4 | 419.9 |
okt | 55.2 | 55.7 | 419.4 |
nov | 49.5 | 43.7 | 425.2 |
dec | 55.5 | 39.9 | 440,8 |
jan | 75.3 | 58.5 | 457.6 |
feb | 46.6 | 49.0 | 455.1 |
mrt | 44.4 | 56.4 | 443.1 |
apr | 47.3 | 63.6 | 426.9 |
mei | 35.4 | 45.9 | 416.3 |
jun | 40.5 | 46.7 | 410.2 |
jul | 60.6 | 50.4 | 420.3 |
aug | 40.3 | 41.1 | 419.6 |
sep | 38.0 | 41.1 | 416.5 |
okt | 49.8 | 45.3 | 421.0 |
nov | 43.6 | 37.2 | 427.4 |
dec | 62.0 | 43.5 | 445.9 |
Door op de onderdelen in de grafiek te klikken kunt u de exacte aantallen voor uitkeringen op een bepaald moment opvragen. Ook kunt u, als u niet alle gegevens wilt afdrukken of kopiëren, onderdelen weghalen (en weer terugzetten) door te klikken op de woorden instroom, uitstroom en aantal uitkeringen onder de grafiek. Alle cijfers zijn in duizendtallen weergegeven.
Op de grafiek hierboven heeft de linker y-as betrekking op de instroom en de uitstroom en de rechter y-as op het aantal uitkeringen.
WW: instroom, uitstroom en aantal uitkeringen (x 1.000)
Instroom | Uitstroom | Actueel volume | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Geslacht | V | M | V | M | V | M | ||||||||||||||||||||||||
Leeftijd | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ |
2014 | 32.6 | 85.8 | 63.1 | 59.9 | 31.3 | 37.4 | 91.3 | 76.2 | 76.5 | 51.1 | 32.0 | 86.0 | 62.5 | 54.7 | 29.2 | 37.4 | 95.0 | 80.2 | 75.8 | 49.3 | 8.3 | 36.0 | 46.6 | 63.3 | 52.9 | 9.2 | 34.5 | 45.9 | 67.6 | 76.5 |
2015 | 29.9 | 82.6 | 59.5 | 61.5 | 37.5 | 31.2 | 84.2 | 68.8 | 73.4 | 54.5 | 27.0 | 80.2 | 61.1 | 59.5 | 34.1 | 29.0 | 81.4 | 71.3 | 76.6 | 58.3 | 9.3 | 37.4 | 43.5 | 64.2 | 62.5 | 9.9 | 36.1 | 41.6 | 62.8 | 78.6 |
De cijfers van 2015 zijn voorlopig.
Klik hier voor de laatste werkloosheidscijfers.
Wat werkt

Boris en het bos
Er zijn een aantal veelbelovende methodes om jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt beter toe te rusten voor (het vinden van) een baan. Zoals de Boris-methodiek en de bushcraft-aanpak waarbij jongeren het bos ingestuurd worden – letterlijk dan, niet figuurlijk. En zoals het project waarbij jongeren straattaalles geven aan ouderen, bekijk de video!
Wij willen dat ze trots op zichzelf zijn

‘Wij willen dat ze trots op zichzelf zijn’
Carmella Zantvoort
jongerenbegeleider bij BuitenGewoonte
Een week lang met maximaal twaalf jongeren met gedragsproblemen het bos in. Niet om hun gedrag te veranderen, maar onder meer om ze te helpen weer vertrouwen te krijgen in zichzelf en anderen. Ze bouwen hun eigen onderkomen, leren hoe ze vuur moeten maken en hun potje moeten koken. Maar bovenal werken ze aan hun persoonlijke groei. ‘Jarenlang hebben deze jongeren vooral te horen gekregen wat ze niet kunnen. Wij willen dat ze weer trots op zichzelf kunnen zijn, zodat zij de kracht vinden hun problemen zelf de baas te worden’, zegt Carmella Zantvoort, een van de begeleiders van de bosweek voor jongeren. ‘Ik heb ze vijf dagen dag en nacht bij mij om ze duidelijk te maken dat zij zelf stappen zullen moeten zetten om hun leven beter op de rails te krijgen. Het werkt, mits de week erop een vervolgtraject start, of dat nu school, opname in een kliniek of een werk(ervarings)plek is. Aan zo’n warme overdracht schort het vaak helaas, zodat het gevaar bestaat dat zij terugvallen in hun oude patroon.’
Wie is Boris?

‘Boris brengt je bij ’n baan’ heet het leer-/werkproject voor jongeren uit het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs. Het door UWV ondersteunde experiment helpt deze kwetsbare jongeren hun plek te vinden op de arbeidsmarkt. De Boris-aanpak (vernoemd naar een blindengeleidehond) is gebaseerd op het systeem van ‘werkend leren’, zoals dat in het mbo gangbaar is. De eerste stap is een beroepsoriëntatie: wat wil de leerling? Waar liggen zijn talenten en kansen? Als dat samen met de leerling in kaart is gebracht, wordt gezocht naar een daarbij passende opleiding. Een deel van die opleiding bestaat uit het opdoen van praktijkervaring bij een van de inmiddels 250.000 erkende leerbedrijven. Na een succesvolle pilot – meer dan 50% van de doelgroep stroomt uit naar een baan voor onbepaalde tijd – heeft het ministerie van OCW de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) verzocht het Boris-project breder te implementeren. Van de betrokken scholen vraagt het een behoorlijke cultuuromslag. Voorheen waren zij er vooral op gericht om de jongeren zo goed als mogelijk zelfstandig te laten functioneren, nu worden zij geacht hen voor te bereiden op de arbeidsmarkt, in samenwerking met het regionale bedrijfsleven.
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Een groot netwerk en korte lijnen

‘Hoe moet de regionale samenwerking rondom kwetsbare jongeren worden ingericht om een optimale overgang van onderwijs naar arbeidsmarkt te realiseren?’, luidde de centrale vraag in een recent onderzoek van Regioplan naar de arbeidstoeleiding van kwetsbare jongeren. Bij de begeleiding van deze jongeren is een groot aantal partijen betrokken, waaronder gemeenten, scholen, re-integratiebureaus, UWV, Regionale Meld- en Coördinatiefunctie-regio’s (RMC-regio’s) en natuurlijk de ouders. Dit omvangrijke netwerk vraagt om korte lijnen en heldere afspraken over de taakverdeling en de verantwoordelijkheden van de betrokken partijen, concludeerde Regioplan. Maar er is meer voor nodig om de samenwerking tussen de partijen succesvol te laten verlopen. De jongeren centraal stellen bijvoorbeeld, wat betekent: rekening houden met individuele verschillen. De aanwezigheid van voldoende arbeidsdeskundige expertise, en kennis over de arbeidsmarkt en de doelgroep telt eveneens zwaar, zoals ook stabiliteit en flexibiliteit. Een andere succesfactor is de continuïteit in de begeleiding, bij voorkeur in de vorm van vaste contactpersonen voor deze jongeren. Met name deze laatste factor, het organiseren van doorlopende en aansluitende begeleiding, is cruciaal om te voorkomen dat kwetsbare jongeren uit beeld raken, aldus het rapport, dat als motto heeft: ‘Zonder netwerk gooi je de leerling over de schutting in de hoop dat hij wordt opgepakt.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Chillen met de matties
‘Chillen met de matties’
Jongeren geven straattaalles aan ouderen
Track the Talent (www.trackthetalent.nl) en MeerWaarde (www.meerwaarde.nl) organiseren de lessen, UWV levert de jonge kandidaten
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Een nieuw jaar

Herbeoordeling
De herbeoordeling van Wajongers op hun arbeidsvermogen draait vanaf dit jaar op volle toeren. Mensen die kunnen werken, komen onder de hoede van de gemeente; de anderen blijven bij UWV. Hoe zien de betrokkenen het nieuwe jaar?
Herbeoordeling Wajong: een mega-operatie

De mega-operatie waarbij 250.000 Wajongers worden heringedeeld naar arbeidsvermogen, is vanaf de zomer van 2015 vol op stoom. Op basis van dossieronderzoek heeft UWV inmiddels vastgesteld dat ongeveer 67.000 Wajongers niet beschikken over arbeidsvermogen. Zij behouden dus hun volledige uitkering. De resterende groep, minus de Wajongers die binnenkort met pensioen gaan of een studie volgen, krijgt voor 2018 te horen of zij al dan niet beschikken over arbeidsvermogen. Jan van Vessem, districtsmanager Gelderland Midden bij UWV: ‘Voorafgaand aan de definitieve beslissing ontvangen de Wajongers een vooraankondiging waarin staat vermeld of zij volgens ons al dan niet beschikken over arbeidsvermogen. Zijn zij het oneens met deze beslissing dan volgt een gesprek. Er zijn nu zo’n 32.000 vooraankondigingen verstuurd, ongeveer de helft blijkt het oneens te zijn met de beschikking.’ Wie beschikt over arbeidsvermogen krijgt vervolgens een gesprek met het WERKbedrijf om te kijken waar de mogelijkheden liggen voor werk. ‘Eind 2017 weet iedere Wajonger waar hij aan toe is. Ik merk dat er nu veel onrust is onder de Wajongers, mede gevoed door het misverstand dat wie beschikt over arbeidsvermogen per 1 januari 2018 zijn of haar uitkering verliest. Dat is absoluut niet het geval, van de Wajonger met arbeidsvermogen wordt de uitkering met 5% verlaagd, niet afgeschaft.’
2 reacties
1 februari 2016 om 16:27 uur
|Gaat dit in de toekomst ook gebeuren met andere uitkeringsgerechtigden, zoals WGA en IVA?
23 februari 2016 om 09:56 uur
|Geachte mevrouw/heer,
De ‘mega-operatie’ Wajong waar we nu midden in zitten, is het resultaat van nieuwe wetgeving. Die wetgeving wordt in de Tweede Kamer bepaald. UWV kan daarom niet zeggen hoe de toekomst er uitziet. Toch is het niet waarschijnlijk dat de operatie die nu bij de Wajong gaande is ook bij de WGA en de IVA zal plaatsvinden. De kern van de operatie Wajong is namelijk dat de wetgever ons vraagt de mensen die een Wajong-uitkering ontvangen in twee groepen te verdelen: mensen met arbeidsvermogen en mensen zonder arbeidsvermogen. De WIA bestaat uit de WGA (gedeeltelijk arbeidsongeschikt) en de IVA (duurzaam volledig arbeidsongeschikt). Aangezien de WIA deze indeling dus al kent is een soortgelijke operatie voor deze uitkering dus overbodig.
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Expertise opbouwen kost tijd

‘Expertise opbouwen kost tijd’
David van Maanen
regionaal directeur sociale dienst Kromme Rijn Heuvelrug
Het was een fikse opgave voor gemeenten om hun organisatie op orde te krijgen voor de komst van nieuwe Wajongers, waarvoor zij sinds januari 2015 verantwoordelijkheid dragen. Nog pittiger bleek het om deze groep aan het werk te helpen, bleek eind oktober uit een brief van staatssecretaris Klijnsma aan de Tweede Kamer. Daaruit bleek dat gemeenten nog niet erg ver zijn met het inrichten van beschutte werkplekken, noch met het vinden van werkplekken voor jonggehandicapten. ‘Ik deel de conclusies van Klijnsma, maar vraag mij tegelijkertijd af of deze conclusies niet te snel getrokken zijn. Het kost tijd om voldoende expertise op te bouwen over deze voor ons nieuwe doelgroep', zegt David van Maanen, regionaal directeur sociale dienst Kromme Rijn Heuvelrug. ‘Daarbij komt dat het aanbod van Wajongers vooralsnog gering is.’ Hoe dat komt? ‘Die discussie laat ik graag aan mij voorbijgaan', zegt Van Maanen. ‘Bij iedereen – gemeenten, werkgevers en UWV – is de bereidheid groot om deze kwetsbare groep aan het werk te helpen. Belangrijk in deze is dat mensen op het uitvoeringsniveau de ruimte en vrijheid krijgen om zelf beslissingen te nemen, zonder zich voortdurend te hoeven bekommeren om toetsingskaders en andere bureaucratische rompslomp. Dat is mijn wens voor 2016.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Werken? Ik wil niets liever!

‘Werken? Ik wil niets liever!’
Meike van Genugten
Wajonger
Na haar mbo-opleiding tot helpende in de zorg had Wajonger Meike van Genugten (26) verschillende werkplekken, maar nooit voor lang. Ze vonden haar te traag, niet snel genoeg van begrip. ‘Dat had alles te maken met mijn taalontwikkelingsstoornis (TOS), die maakt dat ik soms lang naar woorden moet zoeken en moeite heb om gesprekken te volgen.’ Zij zat niet bij de pakken neer, maar stortte zich op het vrijwilligerswerk. Zo zit zij in het bestuur van de belangenvereniging SpraakSaam en is zij het gezicht van een landelijke TOS-campagne. Maar ze zou dolgraag weer een baan willen. In de zorg, achter de kassa, administratief werk: ‘Het maakt mij niet uit, als ik maar leuke collega’s en een goede begeleiding krijg.’ Meike, die voor 80% is afgekeurd en in de Wajong zit, ontving onlangs een brief waarin stond vermeld dat zij over arbeidsvermogen beschikte en dus op termijn geacht wordt aan het werk te gaan. ‘Graag,’ zegt ze, ‘ik wil niets liever. Met mijn jobcoach ben ik mij nu breed aan het oriënteren.'
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Waarom gebeurt het niet?

Sinds de bankcrisis in 2008 loopt een fikse financiële zeepbel leeg. Onderzoek van Reinhart en Rogoff laat zien dat grote financiële crashes altijd weer gevolgd worden door lange perioden van trage, zo niet negatieve groei. Historisch hebben groeivertragingen soms tien tot twintig jaar geduurd. De werkloosheid zou dus best nog lang hoog kunnen blijven.
Hoe kan de politiek voorkomen dat honderdduizenden werklozen zich dood vervelen en met drank, drugs en erger hun tijd slijten? Dat ze niets leren, geen werkritme ontwikkelen en wellicht dingen doen die het daglicht niet verdragen?
Saskia Klosse en Joan Muysken hebben vijf jaar geleden een voorstel gedaan dat helaas lauw is ontvangen: geef bijstandsgerechtigden een baan bij de gemeente tegen het minimumloon. Het kabinet heeft net 5 miljard aan lastenverlichting weggegeven. Voor ongeveer de helft van dit bedrag had je alle 430.000 bijstandsgerechtigden van Nederland kunnen opplussen van een uitkering naar het minimumloon! Als we de minimumloonbanen beperken tot jeugdigen, kan het nog goedkoper.
Waarom gebeurt het niet? Liberale economen vinden de hoge werkloosheid eigenlijk best goed zo: die disciplineert de factor arbeid door van sollicitanten makke schapen te maken die flutbaantjes accepteren. Ze dwingt de vakbonden in het defensief en schept vanzelf een gunstig politiek klimaat voor versobering van het socialezekerheidsstelsel. Vandaar dat men het voorstel van Klosse en Muysken heeft laten liggen. Laat de markt zijn werk doen. Laat de crisis lekker uitzieken. Het komt vanzelf goed. De markt werkt fantastisch − voor de top-1% van de inkomenspiramide …
Dr. Alfred Kleinknecht was hoogleraar Economie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en de Technische Universiteit in Delft. Hij werkt nu voor de Hans Böckler Stiftung in Düsseldorf.
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
0 reacties
+ schrijf een reactie
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.