uwv magazine
N°9

Naar de gemeente
Sinds de invoering van de Participatiewet ontfermt de gemeente zich over ‘kwetsbare jongeren’. Vaak komen die voort uit het voortgezet speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs. UWVmagazine sprak met betrokkenen en filmde op een praktijkschool in Waalwijk. Verder in dit nummer aandacht voor de plannen van UWV met ICT, en voor internationale fraude met uitkeringen.
De nieuwste cijfers
Klantprofielen

Via een klantprofiel maakt UWV voor bedrijven inzichtelijk welke mensen uit het doelgroepregister in hun regio beschikbaar zijn voor werk, en wat zij kunnen. In oktober was het doel voor heel 2016 van ruim 51.000 opgestelde klantprofielen al gerealiseerd.
Laadweek | Klantprofielen |
---|---|
14 | 38831 |
15 | 39286 |
16 | 39788 |
17 | 40246 |
18 | 40494 |
19 | 41003 |
20 | 41412 |
21 | 41412 |
22 | 42169 |
23 | 42781 |
24 | 43134 |
25 | 43580 |
26 | 43976 |
27 | 44508 |
28 | 45033 |
29 | 45626 |
30 | 45626 |
31 | 45626 |
32 | 47225 |
33 | 47697 |
34 | 48155 |
35 | 48541 |
36 | 49125 |
37 | 49559 |
38 | 50136 |
39 | 50611 |
40 | 51035 |
Op de y-as staan de aantallen klantprofielen (K = 1.000). Op de x-as de weken van het jaar 2016: beginnend bij week 14 (begin april) en eindigend bij week 40 (begin oktober).
UWV biedt gemeenten een helpende hand bij het opstellen van klantprofielen voor hun klanten die tot de doelgroep van de banenafspraak behoren. UWV stelt de klantprofielen voor zowel Wajongers als WGA’ers op. In het klantprofiel staan niet alleen persoonsgegevens, arbeidsverleden, gegevens over gevolgde opleidingen en het aantal uren dat de klant in kwestie kan werken. Er wordt ook vermeld wat diens competenties en affiniteiten zijn, in welke sector hij zou willen werken, en welke taken en werkomgeving bij hem passen. De ambitie van UWV om in 2016 ruim 51.000 klantprofielen op te stellen, werd al in week 40 (begin oktober) gerealiseerd.
WW-uitkeringen gedaald
Het aantal WW-uitkeringen lag eind september 2016 lager dan eind augustus 2016: ruim 424.000 ten opzichte van bijna 427.000. In september is er vrijwel altijd een daling van het aantal WW-uitkeringen onder invloed van een seizoenpatroon. Dit jaar is deze afname mogelijk iets minder groot vanwege de invoering van de inkomstenverrekening als onderdeel van de Wet werk en zekerheid (Wwz). De systematiek van inkomstenverrekening zorgt voor een latere registratie van WW-uitstroom met als gevolg meer WW-uitkeringen.
Instroom | Uitstroom | Aantal uitkeringen | |
---|---|---|---|
jun | 40.5 | 46.7 | 410.2 |
jul | 60.6 | 50.4 | 420.3 |
aug | 40.3 | 41.1 | 419.6 |
sep | 38.0 | 41.1 | 416.5 |
okt | 49.8 | 45.3 | 421.0 |
nov | 43.6 | 37.2 | 427.4 |
dec | 62.0 | 43.5 | 445.9 |
jan | 56.5 | 37.0 | 465.4 |
feb | 45.1 | 40.6 | 469.9 |
mrt | 49.9 | 49.6 | 470.2 |
apr | 36.5 | 46.1 | 460.5 |
mei | 31.3 | 44.0 | 447.8 |
jun | 42.8 | 52.3 | 438.3 |
jul | 37.6 | 44.4 | 431.5 |
aug | 34.6 | 39.6 | 426.5 |
sep | 42.4 | 44.7 | 424.3 |
WW: instroom, uitstroom en aantal uitkeringen (x 1.000)
Instroom | Uitstroom | Actueel volume | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Geslacht | V | M | V | M | V | M | ||||||||||||||||||||||||
Leeftijd | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ |
jan-sep 2015 | 22.5 | 62.6 | 45.4 | 46.5 | 28.0 | 22.9 | 60.3 | 49.6 | 52.2 | 38.2 | 21.3 | 62.1 | 47.1 | 45.1 | 25.3 | 23.7 | 65.6 | 57.4 | 60.3 | 44.6 | 8.0 | 35.6 | 43.3 | 63.9 | 60.5 | 7.2 | 28.1 | 36.6 | 58.3 | 74.9 |
jan-sep 2016 | 19.9 | 55.2 | 40.3 | 41.3 | 26.3 | 19.3 | 51.7 | 41.9 | 44.9 | 35.7 | 19.2 | 53.5 | 40.4 | 42.8 | 28.7 | 20.0 | 55.2 | 45.0 | 49.4 | 44.2 | 8.6 | 38.0 | 42.2 | 61.5 | 65.0 | 8.1 | 31.8 | 37.3 | 56.9 | 74.8 |
De cijfers van 2015 en 2016 zijn voorlopig.
Voor meer uitleg over de effecten van inkomstenverrekening op het aantal WW-uitkeringen, zie het UKV-artikel Wat gebeurt er met de WW? (UKV 2016-4) en Inkomstenverrekening in de WW (UKV 2016-7)
Klik hier voor de laatste werkloosheidscijfers.
Kwetsbare jongeren

Geen Wajong meer
Jongeren met arbeidsmogelijkheden die niet het wettelijk minimumloon kunnen verdienen, vallen nu onder de zorg van gemeenten. De Inspectie SZW onderzoekt hoe die hun taak oppakken. De nadruk in het onderzoek ligt op jongeren uit het voortgezet speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs die voorheen een beroep konden doen op de Wajong.
Sommige gemeenten blijven achter

‘Sommige gemeenten blijven achter’
Bernard van Nijnatten
landelijk manager samenwerking gemeenten bij UWV
Voor de invoering van de Participatiewet was UWV verantwoordelijk voor de Wajong. De grootste instroom was die van jongeren die afkomstig waren van het voortgezet speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs. ‘Om de overgang van school naar de arbeidsmarkt zo soepel mogelijk te laten verlopen onderhielden arbeidsdeskundigen van UWV nauwe contacten met de scholen,’ blikt Bernard van Nijnatten, landelijk manager samenwerking gemeenten bij UWV, terug. ‘Er was regelmatig overleg over de leerlingen tussen de schoolleiding en onze arbeidsdeskundige, zodat als zij van school kwamen, wij direct mogelijke werkgevers uit ons netwerk konden informeren over wat zij konden verwachten.’
Dat model werkte: de laatste jaren vertoonde het aantal Wajongers dat een plek op de arbeidsmarkt vond een stijgende lijn. Na de invoering van de Participatiewet ging de verantwoordelijkheid voor deze kwetsbare groep over van UWV naar de gemeenten. ‘Wij hebben onze arbeidsdeskundigen vrijgemaakt, zodat zij de gemeenten konden ondersteunen bij de begeleiding van deze voor hen nieuwe groep, onder meer door hun te introduceren in de netwerken die wij hadden opgebouwd met scholen en bedrijven.’ Of de overgang soepel is verlopen? Bij sommige gemeenten wel, andere blijven achter, zegt Van Nijnatten. ‘Maar we maken ons zorgen over de groep jongeren die geen werk heeft en vanwege de thuissituatie ook geen recht op een uitkering heeft. Ze raken uit beeld, met alle risico’s van dien voor de langere termijn.’
Het is zaak het net sluitend te houden

‘Het is zaak het net sluitend te houden’
Marion van Limpt
directeur van Baanbrekers
Als er één groep de dupe dreigt te worden van de Participatiewet zijn het de jongeren uit het voortgezet speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs die, omdat zij bijvoorbeeld nog thuis wonen, geen recht hebben op een uitkering, waarschuwt Marion van Limpt, directeur van Baanbrekers, een samenwerkingsverband van drie Brabantse gemeenten dat zich richt op de onderkant van de arbeidsmarkt. ‘Voorheen stroomden zij de Wajong in of konden zij terecht bij een sociale werkvoorziening. Die wegen zijn afgesloten. Door de bezuinigingen op het gemeentelijk budget voor de Participatiewet zijn we gedwongen te kiezen wie voor ondersteuning in aanmerking komen. Jongeren die geen uitkering hebben, dreigen buiten de boot te vallen omdat tegenover de kosten van een jobcoach of een loonkostensubsidie geen mogelijke besparing van een uitkering staat.’
Toch is het zaak, benadrukt Van Limpt , om ‘het net goed sluitend te houden’: ‘Laten we deze jongeren aan hun lot over, dan kunnen de maatschappelijke kosten op termijn hoog zijn. Het werk is er, met gezamenlijke inspanning kan ook deze groep aan de slag. Zet er maatwerk op, blijf ze begeleiden als school, als gemeente of als sociaal bedrijf. Deze jongeren lijken vaak zelfredzaam, maar zijn het niet. Houd ze, kortom, binnenboord.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
We maken ons zorgen over uitvallers

‘We maken ons zorgen over uitvallers’
Hans Koemans
senior onderzoeker ministerie van SZW
Met de invoering van de Participatiewet kregen gemeenten de verantwoordelijkheid voor een nieuwe doelgroep: jonggehandicapten met arbeidsvermogen die voorheen een beroep konden doen op de Wajong. De Inspectie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) deed onderzoek hoe zij invulling geven aan deze taak. In het enkele maanden geleden verschenen rapport Op weg naar extra banen concluderen de onderzoekers dat de meeste gemeenten weliswaar serieus werk maken van hun nieuwe taken, maar dat in de praktijk nog de nodige hobbels te overwinnen zijn. ‘Wat we zien, is dat jongeren met een laag arbeidsvermogen buiten de boot dreigen te vallen', licht Hans Koemans, senior onderzoeker bij SZW, toe.
Op een aantal punten is het rapport alweer achterhaald. ‘Er waren klachten over de ingewikkelde procedure rond de indicatie banenafspraak. Met de afspraak dat schoolverlaters uit het voortgezet speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs voortaan zonder beoordeling in het doelgroepregister worden geplaatst, is aan dat bezwaar tegemoetgekomen.’ In december verschijnt een vervolgrapport. Veel kan Koemans er nog niet over loslaten. ‘Ik kan wel zeggen dat we ons zorgen maken over de uitvallers van het voortgezet speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs en jongeren die weer uitvallen uit werk. Ook zorgwekkend is dat lang niet alle gemeenten voldoende voorzieningen hebben om jongeren die nog geen werk hebben toch bezig te houden.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Praktijkschool de MET in de praktijk
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
ICT 3.0

Robuust
UWV wil investeren in stabiliteit en continuïteit om de ICT te vereenvoudigen en moderniseren. Tegelijk de dienstverlening borgen en naar een hoger niveau brengen, én de kosten voor beheer en onderhoud beheersbaar houden. In het UWV Informatieplan 2016-2020 staat beschreven hoe dat moet gebeuren. Chief Information Officer Aart van der Vlist van UWV licht dat plan toe.
We brengen ons IT-huis op orde

‘We brengen ons IT-huis op orde’
Aart van der Vlist
Chief Information Officer UWV
Als ‘een enorme digitale fabriek’, zo omschrijft Aart van der Vlist, die als Chief Information Officer (CIO) van UWV verantwoordelijk is voor IT, het bedrijf waar hij sinds 2013 aan verbonden is. ‘We zijn van de grote getallen, zo verzorgen we maandelijks de uitkering van 1,4 miljoen mensen en bezoeken elke maand ruim zeven miljoen unieke bezoekers onze sites uwv.nl en werk.nl. Heel veel gaat gelukkig hartstikke goed. Er zijn weliswaar problemen geweest met onder meer de bereikbaarheid van werk.nl, maar ook dat ligt alweer enkele jaren achter ons.’
Desondanks is het de hoogste tijd voor een grondige verbouwing van het IT-landschap, vervolgt Van der Vlist. ‘De afgelopen jaren heeft de implementatie van nieuwe wetten en regelingen heel veel gevraagd van onze organisatie, te meer daar we ook nog eens werden geconfronteerd met een forse bezuiniging. Hierdoor is de vereenvoudiging en modernisering van ons IT-landschap achtergebleven. Vandaar dat we een plan hebben ontwikkeld om het fundament onder onze digitale fabriek op orde te brengen: het UWV Informatie Plan. We brengen ons IT-huis nu eerst zodanig op orde dat we de komende tien, twintig jaar snel, veilig, flexibel en efficiënt kunnen inspelen op de wensen van onze klanten en op die vanuit de politiek en samenleving.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Stabiliteit en continuïteit staan op nummer 1

‘Stabiliteit en continuïteit staan op nummer 1’
Aart van der Vlist
Chief Information Officer UWV
Het kostte enige overredingskracht, maar uiteindelijk wist UWV het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid te overtuigen van enkele cruciale, om niet te zeggen, revolutionaire punten uit het UWV Informatie Plan (UIP). Aart van der Vlist, CIO bij UWV: ‘Wat we wilden, was een breuk met een verleden waarin we alle nieuwe wet- en regelgeving zo snel mogelijk probeerden in te passen in onze systemen. Daarna dachten we aan onze eigen batentrajecten en pas dan kwam de stabiliteit en continuïteit in beeld. Aan de modernisering van de IT-systemen, aan het verbeteren van het fundament, kwamen we nooit toe, het geld was dan al op.’
In het UWV Informatieplan staan stabiliteit en continuïteit op nummer 1. ‘Dat klinkt simpel, maar het heeft als mogelijke consequentie dat we nu tegen Den Haag zeggen: “Prima, die nieuwe wet- en regelgeving, maar als die ten koste gaat van onze stabiliteit en continuïteit, houden we even pas op de plaats." We zijn geen klein wendbaar speedbootje waar je alle kanten mee op kunt, we zijn een grote digitale organisatie en die dient ook als zodanig bestuurd te worden. Bij UWV vond iedereen het prachtig dat we die boodschap aan Den Haag eindelijk durfden af te geven, maar in Den Haag zelf lag het aanvankelijk wat ingewikkelder. Gelukkig ziet men nu ook daar in dat dit de beste route is naar een robuust, betrouwbaar en stabiel UWV.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Verwacht geen big bang

‘Verwacht geen big bang’
Aart van der Vlist
Chief Information Officer UWV
‘Groots en meeslepend wordt het niet. De commissie-Elias, die enkele jaren geleden onderzocht waarom er zoveel misging bij grote ICT-projecten bij de overheid, maakte duidelijk dat ICT-projecten van boven de 1 miljoen euro een faalkans hebben van 80 procent', zegt Aart van der Vlist, CIO van UWV. Verwacht van het UWV Informatieplan geen ‘big bang’, noch de inpassing van de allernieuwste technologische hoogstandjes, vervolgt Van der Vlist. ‘We gaan niet vooroplopen, maar dat wil niet zeggen dat we niet af en toe hippe dingen doen, zoals bijvoorbeeld nu met co-browsing in onze callcenters. Maar ook hier geldt: stabiliteit en continuïteit eerst.’
Het UWV Informatieplan werkt met zogenaamde roadmaps, waarbij per jaar wordt bekeken of het plan aanpassing behoeft en welke zaken op welk moment urgentie behoeven en welke niet. Van der Vlist: ‘Deze gecontroleerde en stapsgewijze aanpak stelt ons in staat continu in te spelen op nieuwe en onverwachte ontwikkelingen.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Fraude

Een grens over
Internationale samenwerking in het onderzoek naar fraude met uitkeringen loont. Het Internationaal Bureau Fraude (IBF) van UWV maakt dan ook prominent deel uit van een netwerk van buitenlandse handhavingsorganisaties. In de meeste gevallen gaat het om het opsporen van fraude met uitkeringen, door mensen die hun vermogen in het buitenland verzwijgen. Het gaat jaarlijks om vele miljoenen euro’s.
Ons werk loont

‘Ons werk loont’
Peter van Zoonen
intakespecialist bij IBF
Het Internationaal Bureau Fraude (IBF), een onderdeel van UWV Handhaving, is actief op verschillende fronten. In eerste instantie was de dienstverlening vooral bedoeld voor UWV zelf, in 2004 zijn daar de buitenlandse handhavingsinstanties en – op verzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid – ook de gemeenten bijgekomen. ‘Vaak starten we een onderzoek op basis van een anonieme tip over een mogelijke regelovertreding. Dat kan variëren van een ten onrechte verstrekte uitkering in Nederland omdat iemand in het buitenland werkzaam is tot verzwegen buitenlands vermogen', zegt Peter van Zoonen, intakespecialist bij IBF.
‘Afhankelijk van het land schakelen we of onze buitenlandse zusterorganisaties in of dienen we een verzoek voor verder onderzoek in bij een onderzoeksbureau dat is aanbevolen door de Nederlandse ambassade in het betreffende land. Daarnaast maken we in Spanje, Turkije, Marokko en Suriname gebruik van sociaal attachés. Hun rapportages, eventueel aangevuld met een taxatierapport als het om verzwegen onroerend goed gaat, koppelen we terug naar UWV of de betreffende gemeente. Zij beslissen vervolgens of de bevindingen gevolgen hebben voor de uitkering.’ Alleen al waar het gaat om verzwegen vermogen werd vorig jaar ongeveer twaalf miljoen euro opgespoord, aldus Van Zoonen. ‘En dan hebben we het nog niet over het terugvorderen en/of stopzetten van ten onrechte genoten uitkeringen. Ons werk loont en we willen meer gemeenten en andere partijen enthousiasmeren voor de uitvoering van ons werk.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
We krijgen snel en goed antwoord

‘We krijgen snel en goed antwoord’
Herman Boller
medewerker Sociale Dienst Rotterdam
Herman Boller, als medewerker onderzoek verbonden aan de rechercheafdeling van de Rotterdamse Sociale Dienst, doet met regelmaat een beroep op de expertise van het Internationaal Bureau Fraude (IBF) van UWV. Tot tevredenheid, zegt hij. ‘We krijgen snel en goed antwoord. Onlangs nog hadden we het vermoeden dat een Ethiopische cliënt van ons in Engeland werk verrichtte. Ik heb IBF gemaild of zij het onderzoek wilden doen. Na een paar dagen kreeg ik antwoord dat bij de Engelse autoriteiten niets over de man in kwestie bekend was. Ons vermoeden bleek ook inderdaad onterecht. Het is prettig als dergelijke zaken snel worden afgehandeld, voor ons maar ook voor de cliënt zelf.’
Meestal komt Boller in actie na een anonieme tip over een vermoeden van een verzwegen vermogen of een ten onrechte genoten uitkering. ‘Wij leggen dat voor aan IBF, dat ermee aan de slag gaat, zelf of bijvoorbeeld via de ambassade van het betreffende land. In landen als Suriname en de Nederlandse Antillen hebben we meestal snel resultaat. Die beschikken namelijk over een goed kadaster', zegt Boller. ‘In Marokko en Turkije ligt dat anders, dat vraagt vaak intensief onderzoek. Enige tijd geleden nog stuitten we na onderzoek in Marokko op een groot pand ter waarde van 125.000 euro – voor dat land een mega-bedrag – dat door onze cliënt niet als bezit was opgegeven.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Gegevens delen is vooral mensenwerk

‘Gegevens delen is vooral mensenwerk’
Kathleen Harteel
risicoadviseur bij UWV
Jaarlijks komen ze bij elkaar, de vertegenwoordigers van socialezekerheidsinstellingen uit de veertien landen die zijn aangesloten bij de Network Group European Benefit Fraud, een internationaal platform waar kennis en informatie wordt gedeeld over sociale zekerheidsfraude en beleidsuitvoering. De Network Group is in 2007 opgericht door het Internationaal Bureau Fraude (IBF), een onderdeel van UWV Handhaving. ‘Tijdens de conferentie wordt kennis gedeeld over de aanpak van socialezekerheidsfraude en worden best practices besproken', zegt Kathleen Harteel, risicoadviseur bij UWV Handhaving en de organisator van de onlangs gehouden bijeenkomst in Amsterdam. ‘Door regelmatig met elkaar in gesprek te gaan wordt de samenwerking efficiënter. Samenwerking is en blijft toch vooral mensenwerk. Daarnaast wordt er gebruikgemaakt van een digitaal platform.’
Een belangrijk thema van de conferentie was het zogenaamde datamining en het risicogestuurd handhaven. Bij datamining worden op basis van kenmerken risicoprofielen opgesteld. Harteel: ‘Deze profielen hebben een zekere voorspellende waarde ten behoeve van het eerder detecteren van socialezekerheidsfraude. Verder is er gesproken over de wijze waarop gegevens tussen organisaties kunnen worden gedeeld, uiteraard binnen de kaders van nationale en Europese regelgeving op het gebied van gegevensbeheer en -verwerking.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Ik kom er altijd vol energie vandaan

‘Ik kom er altijd vol energie vandaan’
Kathleen Harteel
risicoadviseur bij UWV
Tijdens de bijeenkomsten van de Network Group European Benefit Fraud neemt het delen van best practices een belangrijke plaats in. ‘Door het uitwisselen van elkaars ervaringen en kennis kan het werk sneller en efficiënter worden uitgevoerd. Je komt tot nieuwe inzichten en wordt gewezen op mogelijk blinde vlekken’, zegt risicoadviseur Kathleen Harteel van de directie Handhaving van UWV. Tijdens de laatste conferentie werd door de vertegenwoordiger van het Department on Work and Pensions (UK) een presentatie gehouden over het uitvragen van informatie met betrekking tot de zogenaamde life certificates.
Hoe controleren de verschillende landen of een gepensioneerde of uitkeringsgerechtigde nog in leven is? Harteel: ‘De wijze waarop dit gebeurt, is mede afhankelijk van het land waar de klant woont. De meeste landen, waaronder ook Nederland, versturen jaarlijks een life certificate, dat door de gepensioneerde of uitkeringsgerechtigde dient te worden ingevuld. Het Verenigd Koninkrijk vertelde dat, in het geval van een ver vreemd land, een getuige wordt gevraagd of iemand nog in leven is. Dat betreft vaak een vertrouwenspersoon met een bepaalde status of functie, zoals een huisarts of tandarts. Het is heel aardig en leerzaam om te horen hoe onze buitenlandse collega’s met dit soort onderwerpen omgaan. Ik kom elke keer weer vol energie en nieuwe ideeën van deze bijeenkomsten vandaan.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Fraudeur(tje)

Het is bijna een reflex, bij weldenkende mensen – en daar begint het al, want wie kan van zichzelf zeggen dat-ie ‘weldenkend’ is? Wat een zelfcompliment, wat een grootspraak. Maar goed, een reflex dus bij nette mensen om al het schandelijke dat de wereld te bieden heeft, ogenblikkelijk op zichzelf te betrekken. Toen het ongeloof na de Holocaust nog nauwelijks was opgelost, moesten wij op zoek naar de ‘nazi in onszelf’.
Het was wel de bedoeling dat je ook iets vond, iets kleins maar toch heel verkeerds. Inmiddels zijn de mensen van goede wil erin getraind om de racist en de seksist in zichzelf onder ogen te komen. Of, voor de koplopers onder ons: het ‘geprivilegieerde, Witte Zelf’, dat daar ergens op de bodem van de ziel ligt te fermenteren. Zoveel slechts dat niet alleen anderen kan worden aangewreven, maar dat in rudimentaire vorm ook in jezelf zit.
Wie durft er nog vol te houden dat er werkelijk geen spoor van een fraudeur in hem of haar aanwezig is, niet een pietsje klein beetje? Het werkt zo lekker, bij de belastingaangifte, als je enigszins naar jezelf toerekent – niet te veel, want dat loopt in de gaten. De onkostenvergoeding, de reisverzekering, ze lijken te smeken om een ‘creatieve benadering’. Een dief is slecht. Maar de dief van de eigen portemonnee, is die niet gewoon een sul?
Het gaat hier om de proporties. Nee, er zit in bijna geen van ons een genocidepleger verstopt. Ook geen fraudeur. We moeten het doen met een fraudeurtje.
Stephan Sanders (Haarlem, 1961) is auteur van vooral columns en essays, en (radio)presentator. Sinds 2003 schrijft hij columns voor UWV.
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
3 reacties
+ schrijf een reactie
Han Kuipers | 21 oktober 2016 om 15:17 uur
Erg jammer dat de rol van de re-integratiebureaus telkens buiten beschouwing wordt gelaten. De zorg die wij hebben over de groep die tussen het wal het schip valt (UWV/Gemeenten) is erg groot. Wie bewaakt dat deze groep ook goed terecht komt in het kader van de inclusieve arbeidsmarkt...?
Brigitte Koopmans | 24 oktober 2016 om 09:35 uur
Het is jammer dat -anderhalf jaar na invoering van de Participatiewet die gemeenten verantwoordelijk maakt voor de groep jongeren met een arbeidsbeperking- nog steeds het misverstand bestaat en naar buiten wordt uitgedragen dat een groep kwetsbare jongeren buiten de boot valt omdat ze geen recht hebben op een uitkering van de gemeente zouden hebben. Ten eerste: die groep is veel kleiner dan professionele organisaties vaak suggereren. Men denkt blijkbaar dat jongeren die thuis wonen geen recht kunnen hebben op een uitkering van de gemeente. Jongeren die thuis wonen kunnen echter wel degelijk zelfstandig recht op hebben op een bijstandsuitkering. En ten tweede: gemeenten hebben ook wettelijk de plicht om bijvoorbeeld jongeren die aan het werk willen en ondersteuning vragen van de gemeente daar bij te helpen, ook als ze geen recht blijken te hebben op een uitkering. Laten we aub naar de jongeren én de mensen in hun omgeving, de juiste informatie uitdragen, zodat ze ook gestimuleerd worden om bij de gemeente aan te kloppen voor ondersteuning!
Bernard van Nijnatten | 8 november 2016 om 11:00 uur
Jongeren komen inderdaad in aanmerking voor een bijstandsuitkering, wat we echter in de praktijk merken is dat deze jongeren dit niet altijd weten en daardoor geen uitkering aanvragen en zo uit beeld verdwijnen. Ook zien we een behoorlijk divers beeld van gemeentelijk beleid ten aanzien van deze groep (kwetsbare) jongeren. Er zijn gemeenten die niet actief aan de slag gaan met deze groep jongeren. Zorg blijft dus dat een (groot) deel van deze groep tussen wal en schip valt.
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.