uwv magazine
N°7

Het dilemma van de uitvoerder
Wet- en regelgeving, ICT-systemen, capaciteitstekort ... Minister Koolmees ziet deze knelpunten bij veel publieke dienstverleners. Specifiek voor UWV is de zoektocht naar een balans tussen handhaving en dienstverlening. Verder in deze editie: 4 UWV-directeuren over wat zij doen om fraude te voorkomen.
De nieuwste cijfers
Bijna helft vacatures moeilijk te vervullen

De krapte op de arbeidsmarkt neemt nog niet af. UWV publiceerde begin deze maand een lijst van beroepen waar een groot tekort aan personeel heerst. Voor het eerst zijn er ook moeilijk vervulbare vacatures in verkoopberoepen, overheidsberoepen en bij juridische beroepen.
Bijna de helft van de vacatures (45%) is volgens werkgevers moeilijk te vervullen. Dit aandeel is gelijk aan vorig jaar. ‘In de perceptie van werkgevers zijn vacatures niet moeilijker te vervullen dan vorig jaar’, zegt Katinka van Brakel, arbeidsmarktadviseur bij UWV.
‘Mogelijk raken werkgevers gewend aan de krapte op de arbeidsmarkt en verwachten ze inmiddels dat het een tijdje duurt om personeel te vinden.’ Op de kraptelijst van UWV staan veel bekende tekortberoepen, zoals metselaars, elektriciens, cnc-verspaners, programmeurs, verzorgenden, wijkverpleegkundigen, koks, vrachtwagenchauffeurs en leraren exacte vakken. In 2019 zijn er voor het eerst ook moeilijk vervulbare vacatures in een aantal nieuwe segmenten: veiligheid, verkoop, juridisch en overheid. Zo is er behoefte aan Customer Due Diligence-specialisten, dit zijn mensen die bij banken onderzoek doen om aan terrorisme gelinkte (financiële) transacties en witwassen te voorkomen, en aan declaranten, die namens bedrijven de verplichte douaneformaliteiten afhandelen.
Ook aan beleidsmedewerkers ruimtelijke ordening en ongediertebestrijders is een groot tekort. En er zijn steeds meer moeilijk vervulbare vacatures voor beroepen waar geen of nauwelijks instroomeisen worden gesteld. Dit jaar gaat het om 20 beroepen: van assemblagemedewerker tot asbestverwijderaar, van heftruckchauffeur tot verkeersregelaar en van schoonmaker tot verkoopmedewerker tankstation. UWV vraagt ook naar verwachtingen voor de toekomst. Een kwart van de werkgevers (24%) denkt dat het vervullen van vacatures in het najaar van 2019 nog moeilijker wordt. Vooral werkgevers die nu al moeite hebben om personeel te vinden verwachten dat het nog moeilijker gaat worden.
Lees ook Moeilijk vervulbare vacatures 2019 en Werkgeversgedrag, Werving en behoud van personeel 2019.
WW-uitkeringen in augustus 2019 hoger dan in juli 2019
Het aantal WW-uitkeringen lag eind augustus 2019 hoger dan eind juli 2019: 236.600 ten opzichte van 233.900. Deze stijging is grotendeels het gevolg van meer WW-uitkeringen in de onderwijssector onder invloed van een seizoenpatroon. De gunstige economische ontwikkeling zorgt er nog steeds voor dat het aantal WW-uitkeringen eind augustus 2019 in vergelijking met eind augustus 2018 lager ligt: ruim 41.000.
Instroom | Uitstroom | Aantal uitkeringen | |
---|---|---|---|
mei | 25.9 | 39.2 | 300.9 |
jun | 22.5 | 35.5 | 287.9 |
jul | 26.0 | 34.6 | 279.4 |
aug | 32.5 | 33.7 | 278.1 |
sep | 24.2 | 28.8 | 273.5 |
okt | 22.8 | 27.3 | 269.0 |
nov | 34.1 | 36.5 | 266.6 |
dec | 24.3 | 28.1 | 262.7 |
jan | 47.9 | 31.5 | 279.1 |
feb | 26.0 | 31.5 | 273.6 |
mrt | 24.8 | 30.7 | 267.7 |
apr | 22.6 | 32.9 | 257.4 |
mei | 28.8 | 35.5 | 250.7 |
jun | 22.3 | 30.3 | 242.7 |
jul | 23.5 | 32.2 | 233.9 |
aug | 33.2 | 30.6 | 236.6 |
Door op de onderdelen in de grafiek te klikken kunt u de exacte aantallen voor uitkeringen op een bepaald moment opvragen. Ook kunt u, als u niet alle gegevens wilt afdrukken of kopiëren, onderdelen weghalen (en weer terugzetten) door te klikken op de woorden instroom, uitstroom en aantal uitkeringen onder de grafiek. Alle cijfers zijn in duizendtallen weergegeven.
Op de grafiek hierboven heeft de linker y-as betrekking op de instroom en de uitstroom en de rechter y-as op het aantal uitkeringen.
WW: instroom, uitstroom en aantal uitkeringen (x 1.000)
Instroom | Uitstroom | Actueel volume | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Geslacht | V | M | V | M | V | M | ||||||||||||||||||||||||
Leeftijd | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ |
jan-aug 2018 | 10.5 | 34.6 | 24.6 | 24.9 | 17.8 | 11.3 | 32.3 | 25.0 | 25.6 | 23.6 | 10.5 | 37.7 | 28.7 | 32.2 | 27.9 | 11.8 | 35.4 | 29.1 | 34.0 | 34.9 | 4.8 | 24.3 | 27.4 | 37.9 | 48.9 | 4.9 | 20.7 | 23.2 | 33.6 | 52.3 |
jan-aug 2019 | 10.2 | 33.8 | 24 | 24.2 | 18.4 | 11.3 | 32.9 | 24,6 | 25,0 | 24.7 | 9.8 | 33.7 | 25.6 | 27.8 | 27.4 | 11.3 | 33.0 | 25.4 | 28.3 | 32.9 | 4.7 | 22.7 | 24.2 | 30.4 | 38.2 | 4.8 | 20.1 | 21.4 | 27.4 | 42.7 |
De cijfers zijn voorlopig.
Meer informatie over de laatste werkloosheidscijfers.
Klik hier voor video’s met uitleg over de ww-cijfers.
Voor meer uitleg over de effecten van inkomstenverrekening op het aantal WW-uitkeringen, zie het UKV-artikel Wat gebeurt er met de WW? (UKV 2016-4) en Inkomstenverrekening in de WW (UKV 2016-7).
Minister Koolmees

Balans tussen handhaving en dienstverlening
Minister Koolmees is onder de indruk van de hoeveelheid werk die UWV heeft verzet om de handhaving te verbeteren. Zonder dat dat ten koste ging van de dienstverlening.
Dit vraagt tijd en ruimte

‘Dit vraagt tijd en ruimte’
Wouter Koolmees
minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Complexe wet- en regelgeving, de noodzakelijke modernisering van de ICT-systemen, capaciteitstekort – moeiteloos somt minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) de knelpunten in de publieke dienstverlening op. Om tegelijk te waarschuwen dat dit voor elke organisatie weer anders kan liggen. ‘Bij de Belastingdienst en bij UWV speelt de ICT-legacy een belangrijke rol, bij het CBR bijvoorbeeld speelt dat minder,’ zegt minister Koolmees. Wat UWV betreft constateert hij dat er de afgelopen jaren te veel nadruk lag op de dienstverlening, wat ten koste ging van de aandacht voor handhaving.
Koolmees: ‘Begrijpelijk, gezien de door de financiële crisis sterk toegenomen werkdruk, maar de WW-fraude en de ten onrechte verstrekte uitkeringen aan gedetineerden maakten duidelijk dat er meer aandacht moest komen voor handhaving. Echter zonder dat het ten koste gaat van de – goede – kwaliteit van de dienstverlening. Het zoeken naar een juiste balans tussen die twee is de uitdaging waar we nu voor staan. Het is niet een kwestie die morgen is opgelost, het vraagt tijd en ruimte. Dat heb ik ook de Tweede Kamer voorgehouden.’
Koolmees benadrukt dat er vooruitgang wordt geboekt. ‘Ik ben echt onder de indruk van de hoeveelheid werk die UWV inmiddels heeft verzet om de handhaving te verbeteren.’
UWV en SZW moeten samen optrekken

‘UWV en SZW moeten samen optrekken’
vervolg interview minister Koolmees
Regelmatig komt minister Koolmees bij UWV op werkbezoek. Onlangs nog was hij bij het vakteam WW dat op zijn verzoek onderzoek had gedaan naar verschillende manieren van handhaving. Een project dat hem zeer aansprak. ‘Het is evidence-based, slim en geeft goed inzicht in de dilemma’s die spelen bij handhaving. Wil je 100% controle en daaraan gekoppeld meer capaciteit en hogere kosten kies je voor een acceptabele foutenmarge en daarmee voor lagere kosten?’
Wat de minister verder was opgevallen tijdens zijn werkbezoeken is dat signalen van medewerkers over mogelijke fraude niet altijd worden gehoord, met als gevolg dat die hem niet of te laat bereiken. ‘Ik had het gevoel dat UWV gebaat is bij betere voelsprieten in de samenleving. Dat is een van de redenen dat de Raad van Bestuur wordt uitgebreid naar vier mensen. Het nieuwe lid krijgt onder meer als taak de aandacht voor gevoelige uitvoeringsproblemen te versterken en die informatie met mij te delen, zodat ik die weer met de Tweede Kamer kan delen. De benoeming vloeit dus niet voort uit mijn wens UWV strakker te controleren, zoals wel is gesuggereerd. De vraagstukken waarvoor we staan kunnen alleen worden opgelost als wij – en daarmee bedoel ik SZW en UWV – samen optrekken.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
10 experts voor advies over de arbeidsmarkt

‘10 experts voor advies over de arbeidsmarkt’
vervolg interview minister Koolmees
Behalve voor het sociale zekerheidsstelsel is de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid verantwoordelijk voor onder meer de arbeidsmarkt. Een groot en belangrijk maatschappelijk vraagstuk, zegt hij. ‘Je ziet overal in de westerse wereld een steeds scherpere tweedeling op de arbeidsmarkt, tussen flex en vast, maar ook tussen enerzijds hoogopgeleide zzp’ers met mooie pensioenen en royale verdiensten, tegenover slecht betaalde zelfstandigen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Zij hebben vaak geen rechtsbescherming en zien geen kans een pensioen op te bouwen. Er is sprake van een dreigende tweedeling.
Dat is onwenselijk. Ik heb de commissie-Borstlap de opdracht gegeven onderzoek te doen naar de huidige arbeidsmarkt en met oplossingen te komen.’ In een recent discussiestuk opperde de commissie-Borstlap de mogelijkheid om voor alle werkenden vergelijkbare rechtsregels te laten gelden. Een gelijk speelveld dus voor iedere werkende, ongeacht de contractvorm. Een goed idee? Minister Koolmees: ‘Ik vrees dat ik nu een heel saai politiek antwoord moet geven, namelijk dat het niet aan mij is daarover een opvatting te hebben. Ik heb niet voor niets 10 onafhankelijke experts aangezocht voor een zo goed en onafhankelijk mogelijk advies. Het is niet belangrijk wat ik vind. Los daarvan, de opzet van het discussiestuk was dat het prikkelend moest zijn. Dat is gelukt.‘
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Fraude

Wat doet UWV?
Welke maatregelen neemt UWV naar aanleiding van de fraude met WW-uitkeringen? Vier directeuren leggen uit wat er in hun divisie gebeurt. 'Wat we hiervan leren, gebruiken we om onszelf te verbeteren.'
Leren, verbeteren en vakgebied naar hoger niveau tillen

‘Leren, verbeteren en vakgebied naar hoger niveau tillen’
Peter van Stempvoort
directeur divisie Uitkeren UWV
‘Voor het vakteam WW – dat bestaat uit uitkeringsdeskundigen WW, handhavingsdeskundigen, themaonderzoekers en data-analisten – staan 3 onderwerpen centraal: het ontwikkelen van risicomodellen waarmee we kunnen bepalen welke WW-aanvragen en lopende uitkeringen aan extra aangescherpte controles moeten worden onderworpen, het uitvoeren van deze extra controles ten behoeve van het doorontwikkelen van de risicomodellen en het samen verder ontwikkelen van het eigen vakmanschap. We werken op basis van data-analyse en het vakmanschap van onze medewerkers.
Het vakteam WW heeft een aantal risicomodellen ontwikkeld, waaronder een algemeen risicomodel dat wij gebruiken voor alle aanvragen WW. Met dit model zijn wij sinds 1 april aan de slag. Daarnaast hebben we een pilot met uitzendbureaus gedaan op basis waarvan een specifiek risicomodel tot stand is gekomen. In deze pilot hebben wij een aantal WW-aanvragen beoordeeld van mensen die via een uitzendbureau werkten. We hebben bij de uitzendbureaus aanvullende informatie opgevraagd over de reden van het einde van het dienstverband en of er een passend werkaanbod is gedaan. Dit leidde tot significant meer afwijzingen van WW-aanvragen vanwege verwijtbare werkloosheid in vergelijking met het huidige proces. Uiteindelijk willen wij beide risicomodellen landelijk gebruiken om extra te controleren op verwijtbare werkloosheid, daar waar de risico’s het hoogst zijn. Wat we hiervan leren, gebruiken we om onszelf te verbeteren en ons vakgebied naar een hoger niveau te tillen.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Handhaving is onderdeel van onze dienstverlening

‘Handhaving is onderdeel van onze dienstverlening’
Peter Lindenburg
directeur directie Handhaving UWV
‘Handhaven speelt op veel plekken binnen UWV een grote rol. Als directie Handhaving is het onze verantwoordelijkheid daarop de regie te voeren, zodanig dat handhaving integraal onderdeel van de dienstverlening wordt. Van het totale pakket aan maatregelen dat is genomen naar aanleiding van de WW-uitkeringsfraude door arbeidsmigranten hebben wij ons onder meer bezig gehouden met adressenvergelijking. Met een grote groep collega’s hebben we vanaf het najaar 2018 tot het afgelopen voorjaar onderzoek gedaan naar adressen waarop 3 of meer uitkeringen werden verstrekt. Van de 600 personen die we hebben onderzocht op 64 verschillende adressen is in 32% van de gevallen fraude vastgesteld. Vaak was sprake van verblijf buiten Nederland.
Ik wil benadrukken dat dit fraudepercentage absoluut niet representatief is voor alle WW-uitkeringen. We hebben veel geleerd van dit onderzoek, dat in elk geval tot eind 2019 wordt voortgezet. Daarnaast zijn we begonnen met een project waarbij we kijken naar het verblijf in het buitenland van iedereen met een WW-uitkering.
We hebben niet de illusie dat we fraude met uitkeringen voorgoed kunnen uitbannen, ons doel is het beheersbaar te maken door snel te anticiperen op bepaalde ontwikkelingen. Samen uiteraard met de andere divisies van UWV.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Meer gesprekken voor beter inzicht

‘Meer gesprekken voor beter inzicht’
Felix Kemperman
directeur uitvoering UWV WERKbedrijf
‘Fraude knaagt aan het draagvlak voor sociale zekerheid. Vandaar dat wij niet alleen mensen ondersteunen op weg naar werk, maar ook een controlerende taak hebben. Het is zaak tussen die twee een goede balans te vinden. Om WW-fraude beter te bestrijden hebben we de papieren WW-aanvraag aangescherpt. Aanvragers moeten sinds oktober 2018 voortaan eerst naar een Werkplein komen voor een intake waarbij een verklaring van verblijf moet worden afgegeven. Vervolgens worden zij in de eerste 3 maanden minimaal 3 keer voor een gesprek uitgenodigd. Deze intensievere aanpak helpt niet alleen bij het inzetten van passende dienstverlening maar ook bij het toetsen van rechtmatigheid.
Ten behoeve van het controleren van sollicitatieactiviteiten ontwikkelen we met behulp van data-analyse risicomodellen die onze adviseurs kunnen helpen om beter inzicht te krijgen in de sollicitatieactiviteiten van onze klanten. Dat is ook de taak en het vakmanschap van onze adviseurs – goed kijken naar wat er speelt. Het is namelijk niet zo dat wanneer iemand zijn verplichtingen niet nakomt, er meteen fraude in het spel is. Verreweg de meeste werkzoekenden met een WW-uitkering voldoen netjes aan hun taken. Door aan de hand van dit soort maatregelen onze dienstverlening steviger neer te zetten, maken we de ruimte voor fouten en misbruik door klanten kleiner.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Gebruik van alternatieve adressen minimaliseren

‘Gebruik van alternatieve adressen minimaliseren’
Marco Kleinherenbrink
directeur divisie Gegevensdiensten
‘Als eigenaar van de UWV Personen Administratie (UPA) is onze divisie verantwoordelijk voor het adressenbeleid binnen UWV. In de UPA staan alle adressen uit de Basisregistratie Personen (BRP), die we beschikbaar stellen aan de rest van de organisatie. Naast dat we als UWV gebruikmaken van de BRP gebruikten we onder meer ook correspondentieadressen voor het geval iemand tijdelijk op een ander adres woonde door bijvoorbeeld een scheiding of een verbouwing. Deze vorm van dienstverlening bleek echter fraude in de hand te kunnen werken. Vandaar dat we het gebruik van alternatieve adressen minimaliseren.
Voortaan mag iemand alleen nog een alternatief adres opgeven als diegene niet staat ingeschreven in de BRP omdat hij of zij korter dan 4 maanden in Nederland verblijft en wanneer de persoon in kwestie als contactpersoon voor UWV een gemachtigde of vertegenwoordiger heeft. Daarnaast werken we sinds april jl. samen met de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit, wat onder meer heeft geleid tot de oprichting van het Loket Verwonderadressen. UWV’ers kunnen daar terecht als ze vraagtekens hebben bij bepaalde adressen.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Ik wil inspireren

Sinds ik deze zomer in het tv-programma van KRO-NCRV werd verkozen tot minister van Gehandicaptenzaken, merk ik pas goed hoezeer inclusiviteit leeft. En dat alle departementen in politiek Den Haag veel behoefte hebben aan ervaringsdeskundigen. Verandering gaat niet vanzelf. Er moet veel gebeuren om de kansen van mensen met een handicap te vergroten. Mijn beleid begint bij de basis. Ieder kind moet zich kunnen ontwikkelen en vrij kunnen spelen in de buurt. Wist u dat maar 1 op de 100 speelplaatsen toegankelijk is voor kinderen met een beperking? Met een overheidsbijdrage van € 5 miljoen kunnen we in alle Nederlandse gemeenten een inclusieve speeltuin bouwen.
Daarnaast pleit ik bij het kabinet voor € 5 miljoen voor 1000 extra stageplaatsen voor studenten met een beperking. Plekken die fysiek toegankelijk zijn en waar ondersteuning mogelijk is, zoals bijvoorbeeld door een doventolk. De beeldvorming moet ook anders. De koffer van Rick, die ik ga aanbieden aan alle programmamakers van Nederland, bevat een lijst van deskundigen met een beperking. Daardoor hoop ik dat deze mensen niet langer uitsluitend op tv komen als het over hun handicap gaat. Ik wil dit jaar ook inspireren. Ik vertel mensen met een handicap: laat zien wat je wél kan. Ieder mens heeft beperkingen en talenten. Vertel helder wat je nodig hebt om goed werk te kunnen leveren, werkgevers zijn dan echt wel bereid je te ondersteunen. Duidelijkheid en positiviteit brengen je ver, daar ben ik van overtuigd.’
Rick Brink is ‘minister van Gehandicaptenzaken’. Volg hem op twitter, instagram en facebook.
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
0 reacties
+ schrijf een reactie
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.