uwv magazine
N°6

Hete hangijzers
ICT speelt een steeds belangrijkere rol in de bedrijfsvoering van grote organisaties. De overheid heeft onvoldoende greep op ICT, zo is uit parlementair onderzoek gebleken. Een ander heet ICT-hangijzer is de bescherming van de privacy van burgers. In dit nummer aandacht voor deze twee problemen, en wat we eraan kunnen doen.
De nieuwste cijfers
Online vacatures

In het eerste kwartaal van 2015 werden 265.100 vacatures online gezet, 34% meer dan in het eerste kwartaal van 2014. Voor transportberoepen is het aantal online ingediende vacatures zelfs verdubbeld. In absolute aantallen ziet UWV met name een forse toename van het aantal vacatures voor technische en industriële beroepen.
Agrarisch | Economisch-administratief | Informatica | Medisch en paramedisch | Openbare orde- en veiligheid | Pedagogisch | Sociaal-cultureel | Technisch en industrie | Transport | Verzorgend en dienstverlenend | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
jan-mrt 2015 | 2626 | 76092 | 37185 | 12317 | 838 | 389 | 8981 | 87594 | 14071 | 21488 |
jan-mrt 2014 | 2193 | 62579 | 28629 | 8488 | 761 | 2699 | 6453 | 62982 | 6963 | 16098 |
Het gaat bij deze cijfers om vacatures die online gemeld zijn op werk.nl door werkgevers, contractpartners van UWV, WerkgeversServicepunten van UWV, UWV-vestigingen en door Jobfeed.
Door op de onderdelen in de grafiek te klikken kunt u de exacte aantallen opvragen. Ook kunt u, als u niet alle gegevens wilt afdrukken of kopiëren, onderdelen weghalen (en weer terugzetten) door te klikken op de woorden Agrarisch (etc.) onder de grafiek. Alle cijfers zijn in duizendtallen weergegeven.
Aantal WIA-uitkeringen in april licht gestegen
In april 2015 stroomden er 2.800 mensen in de WIA in. Bij circa 1.300 mensen werd de WIA-uitkering beëindigd.
Instroom | Uitstroom | Aantal uitkeringen | |
---|---|---|---|
jan | 3.5 | 1.0 | 188.9 |
feb | 3.0 | 1.2 | 190.7 |
mrt | 3.2 | 1.2 | 192.7 |
apr | 3.1 | 1.2 | 194.8 |
mei | 2.9 | 1.2 | 196.5 |
jun | 2.9 | 1.1 | 198.2 |
jul | 2.9 | 1.2 | 199.9 |
aug | 2.8 | 1.1 | 201.6 |
sep | 3.2 | 1.3 | 203.8 |
okt | 3.3 | 1.2 | 206.0 |
nov | 3.1 | 1.2 | 207.9 |
dec | 3.0 | 1.2 | 209.6 |
jan | 3.4 | 0.9 | 212.1 |
feb | 2.9 | 1.3 | 213.8 |
mrt | 3.0 | 1.2 | 215.6 |
apr | 2.8 | 1.3 | 217.1 |
Door op de onderdelen in de grafiek te klikken kunt u de exacte aantallen voor uitkeringen op een bepaald moment opvragen. Ook kunt u, als u niet alle gegevens wilt afdrukken of kopiëren, onderdelen weghalen (en weer terugzetten) door te klikken op de woorden instroom, uitstroom en aantal uitkeringen onder de grafiek. Alle cijfers zijn in duizendtallen weergegeven.
Op de grafiek hierboven heeft de linker y-as betrekking op de instroom en de uitstroom en de rechter y-as op het aantal uitkeringen.
WIA: instroom, uitstroom en aantal uitkeringen (x 1.000)
Instroom | Uitstroom | Actueel volume | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Geslacht | V | M | V | M | V | M | ||||||||||||||||||||||||
Leeftijd | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ |
jan-apr 2014 | 0.1 | 1.2 | 1.4 | 2.0 | 1.7 | 0.1 | 0.7 | 1.2 | 2.0 | 2.5 | 0.0 | 0.4 | 0.4 | 0.5 | 0.9 | 0.0 | 0.2 | 0.4 | 0.5 | 1.3 | 0.6 | 12.8 | 21.7 | 30.6 | 33.6 | 0.4 | 7.4 | 17.4 | 28.9 | 41.4 |
jan-apr 2015 | 0.1 | 1.1 | 1.3 | 1.8 | 1.8 | 0.1 | 0.6 | 1.0 | 1.8 | 2.5 | 0.0 | 0.3 | 0.4 | 0.5 | 1.1 | 0.0 | 0.2 | 0.3 | 0.4 | 1.6 | 0.6 | 13.4 | 23.8 | 33.6 | 39.3 | 0.4 | 7.6 | 18.6 | 32.2 | 47.6 |
De cijfers zijn voorlopig.
Aantal Wajong-uitkeringen stabiel
In april werd aan circa 300 mensen een Wajong-uitkering toegekend. Bij circa 500 mensen werd de Wajong-uitkering beëindigd. Per saldo is er dus sprake van een lichte daling (met 200) die is toe te schrijven aan de invoering van de Participatiewet. Met de invoering van de Participatiewet per 1 januari 2015 zijn jongeren met een beperking die arbeidsmogelijkheden hebben, voor een uitkering en voor begeleiding naar werk aangewezen op de gemeenten. Voor de Wajong komen alleen nog jongeren in aanmerking die duurzaam geen arbeidsmogelijkheden hebben. De meeste jonggehandicapten stromen de Wajong in als ze 18 of 19 zijn. In totaal heeft ruim twee derde van de Wajongers een ontwikkelingsstoornis zoals een verstandelijke beperking of een stoornis in het autismespectrum.
Instroom | Uitstroom | Aantal uitkeringen | |
---|---|---|---|
jan | 1.6 | 0.4 | 239.9 |
feb | 1.3 | 0.4 | 240.7 |
mrt | 1.5 | 0.5 | 241.8 |
apr | 1.4 | 0.5 | 242.6 |
mei | 1.4 | 0.4 | 243.7 |
jun | 1.5 | 0.5 | 244.7 |
jul | 1.5 | 0.6 | 245.6 |
aug | 1.3 | 0.4 | 246.5 |
sep | 1.4 | 0.5 | 247.4 |
okt | 1.5 | 0.5 | 248.5 |
nov | 1.4 | 0.5 | 249.4 |
dec | 1.6 | 0.4 | 250.6 |
jan | 0.9 | 0.5 | 251.0 |
feb | 0.4 | 0.5 | 250.9 |
mrt | 0.3 | 0.7 | 250.6 |
apr | 0.3 | 0.5 | 250.4 |
Door op de onderdelen in de grafiek te klikken kunt u de exacte aantallen voor uitkeringen op een bepaald moment opvragen. Ook kunt u, als u niet alle gegevens wilt afdrukken of kopiëren, onderdelen weghalen (en weer terugzetten) door te klikken op de woorden instroom, uitstroom en aantal uitkeringen onder de grafiek. Alle cijfers zijn in duizendtallen weergegeven.
Op de grafiek hierboven heeft de linker y-as betrekking op de instroom en de uitstroom en de rechter y-as op het aantal uitkeringen.
Wajong: instroom, uitstroom en aantal uitkeringen (x 1.000)
Instroom | Uitstroom | Actueel volume | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Geslacht | V | M | V | M | V | M | ||||||||||||||||||||||||
Leeftijd | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ |
2013 | 5.8 | 0.9 | 0.2 | 0.2 | 0.1 | 8.4 | 1.5 | 0.4 | 0.2 | 0.1 | 0.3 | 0.3 | 0.1 | 0.2 | 0.9 | 1.0 | 0.9 | 0.3 | 0.3 | 1.1 | 29.3 | 32.4 | 17.9 | 15.9 | 9.8 | 40.6 | 39.1 | 21.9 | 18.7 | 13.1 |
2014 | 5.8 | 0.9 | 0.2 | 0.1 | 0.0 | 8.3 | 1.6 | 0.4 | 0.2 | 0.0 | 0.3 | 0.3 | 0.1 | 0.2 | 0.9 | 1.0 | 0.9 | 0.4 | 0.3 | 1.2 | 29.9 | 35.8 | 18.3 | 16.3 | 10.2 | 42.0 | 43.2 | 22.3 | 19.3 | 13.5 |
De cijfers van 2014 zijn voorlopig.
Aantal WW-uitkeringen in april gedaald
Het aantal mensen met een WW-uitkering is eind april met 16.200 gedaald naar 426.900. In april 2015 zijn ongeveer 47.300 mensen in de WW ingestroomd. In dezelfde maand werd voor circa 63.600 mensen de WW-uitkering beëindigd. De daling die begin dit jaar is ingezet zet door.
Instroom | Uitstroom | Aantal uitkeringen | |
---|---|---|---|
jan | 78.7 | 55.9 | 460.5 |
feb | 48.1 | 48.5 | 460.1 |
mrt | 46.9 | 53.1 | 453.8 |
apr | 42.2 | 52.7 | 443.3 |
mei | 49.3 | 57.0 | 435.5 |
jun | 39.3 | 44.2 | 430.6 |
jul | 57.4 | 51.1 | 437.0 |
aug | 42.1 | 48.7 | 430.4 |
sep | 40.9 | 51.4 | 419.9 |
okt | 55.2 | 55.7 | 419.4 |
nov | 49.5 | 43.7 | 425.2 |
dec | 55.5 | 39.9 | 440,8 |
jan | 75.3 | 58.5 | 457.6 |
feb | 46.6 | 49.0 | 455.1 |
mrt | 44.4 | 56.4 | 443.1 |
apr | 47.3 | 63.6 | 426.9 |
Door op de onderdelen in de grafiek te klikken kunt u de exacte aantallen voor uitkeringen op een bepaald moment opvragen. Ook kunt u, als u niet alle gegevens wilt afdrukken of kopiëren, onderdelen weghalen (en weer terugzetten) door te klikken op de woorden instroom, uitstroom en aantal uitkeringen onder de grafiek. Alle cijfers zijn in duizendtallen weergegeven.
Op de grafiek hierboven heeft de linker y-as betrekking op de instroom en de uitstroom en de rechter y-as op het aantal uitkeringen.
WW: instroom, uitstroom en aantal uitkeringen (x 1.000)
Instroom | Uitstroom | Actueel volume | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Geslacht | V | M | V | M | V | M | ||||||||||||||||||||||||
Leeftijd | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ |
jan-apr 14 | 12.2 | 29.7 | 22.7 | 21.3 | 11.0 | 14.3 | 33.0 | 27.1 | 27.0 | 17.4 | 11.9 | 29.4 | 21.2 | 17.6 | 8.9 | 15.4 | 35.7 | 28.7 | 25.3 | 16.1 | 9.3 | 37.5 | 49.1 | 62.0 | 48.9 | 9.2 | 36.2 | 50.0 | 69.4 | 71.1 |
jan-apr 15 | 11.5 | 30.6 | 22.7 | 22.7 | 13.2 | 12.2 | 31.1 | 25.5 | 25.9 | 18.2 | 11.0 | 30.8 | 23.1 | 21.5 | 11.5 | 13.6 | 35.3 | 29.8 | 30.4 | 20.5 | 8.1 | 35.4 | 45.5 | 64.3 | 56.6 | 7.1 | 29.9 | 40.8 | 62.7 | 76,4 |
De cijfers van 2014 en 2015 zijn voorlopig.
Klik hier voor de laatste werkloosheidscijfers.
Privacy

Meldplicht en boete
Gegevens van burgers die in de bestanden van (semi-) overheidsinstanties als UWV zijn opgeslagen, mogen nooit op straat terechtkomen. Maatregelen als een meldplicht voor ‘datalekken’ en hogere boetes voor instanties die het niet zo nauw nemen met de privacy, moeten dat mede zien te voorkomen.
Wij zijn geen tandeloze tijger

‘Wij zijn geen tandeloze tijger’
Jacob Kohnstamm
voorzitter College Bescherming Persoonsgegevens
Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) krijgt meer bevoegdheden om direct privacyschending tegen te gaan en te bestraffen met een boete. Ook zal het CBP verder gaan onder een andere naam: Autoriteit Persoonsgegevens. Volgens de wetswijziging die nu in het parlement wordt behandeld, moeten de maatregelen helpen de privacybelangen van burgers beter te beschermen tegen onzorgvuldigheden bij overheidsinstanties en bedrijven. ‘Ik haat het als men zegt dat we een tandeloze tijger zijn, want we krijgen wel degelijk veel gedaan’, zei voorzitter Jacob Kohnstamm eens in De Telegraaf. Maar meer bevoegdheden zijn altijd welkom. Zoals in de strijd van het college tegen gegevensgebruik door Google en Facebook. Onlangs pleitte hij in Trouw voor een wettelijke publicatieplicht voor het college. Dit om rechtszaken van dataverzamelaars als Facebook te frustreren en burgers bewuster te maken van de waarde van privacy. ‘Als ik je beurs jat, dan zie je dat. Als ik je data jat, dan is dat niet zo zichtbaar’, aldus Kohnstamm in dat dagblad. Volgens de nieuwe regelgeving zouden organisaties voortaan ook datalekken moeten publiceren om burgers kennis te geven van privacyschending.
Sluipenderwijs accepteren we meer

‘Sluipenderwijs accepteren we meer’
Jaap-Henk Hoepman
docent computersecurity, privacy en identitymanagement aan de Radboud Universiteit Nijmegen
‘Stel je eens voor dat iemand die je voor het eerst ontmoet zich al een heel beeld van je heeft gevormd op basis van wat op internet is te vinden. Dat kan ook een organisatie zijn. Is dat dan een correct beeld? Telt ook verouderde informatie mee? Is dat de manier waarop je jezelf wilt presenteren? Heb je dan eigenlijk wel zelf een kans gehad om te laten zien wie je werkelijk bent?’ Nederlanders denken vaak wat makkelijk over de waarde van privacy, vindt Jaap-Henk Hoepman, naast docent computersecurity, privacy en identitymanagement aan de Radboud Universiteit Nijmegen ook directeur van het Privacy & Identity Lab. ‘We lijken sluipenderwijs meer inbreuk op de privacy te accepteren. Ik vergelijk het wel eens met de telefoonmonteur van vroeger die meteen ook even je adresboek opent en overschrijft. Dat hadden we toen niet gepikt, waarom doen we dat nu wel van bedrijven als Facebook? Als je zelf van alles op internet zet, heb je tenminste enige controle op wat je doet. Maar van organisaties weet je niet wat ze doen. Instellingen als UWV hebben een complexe taak en hebben heel veel data nodig om beleid uit te voeren. Privacy zou daarom sterker moeten meewegen in hun beleid.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Het blijft mensenwerk

‘Het blijft mensenwerk’
Yuri Bobbert
chief information security officer bij UWV
‘ICT is het constant zoeken naar de balans tussen doelmatigheid en privacy’, zegt Yuri Bobbert, chief information security officer bij UWV. ‘Daarom houden we zogeheten privacy impact assessments. We toetsen dan of het doel wel het middel heiligt, zoals het uitwisselen van persoonlijke gegevens. Overtreden we niet de wet door een bepaalde technologie in te zetten?’ Beantwoording van dit soort vragen hoort bij het werk van een uitvoeringsorganisatie die met veel privacygevoelige data van klanten werkt, vindt hij. ‘Maar het blijft mensenwerk en soms is de verleiding op de werkvloer groot om zo efficiënt mogelijk te werken, door bijvoorbeeld een nieuwe applicatie te willen testen met echte klantgegevens in plaats van dummy data. Wel zo efficiënt en goedkoop … Heel menselijk gedacht, maar zo willen en mogen we niet werken. Aan dat bewustzijn werken we met elkaar tijdens onder meer workshops en integriteitstoetsen. Mensen vinden het tegenwoordig heel gewoon om persoonlijke informatie open en bloot te delen via Facebook, maar wij als overheidsorganisatie moeten aan hogere standaarden voldoen.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Europese regels zijn in ons aller belang

‘Europese regels zijn in ons aller belang’
Judith Sargentini
Europarlementariër voor GroenLinks
Er komt een nieuwe Europese privacyverordening die burgers meer grip wil geven op gegevens die organisaties over hen opslaan, en dat is hoognodig. Judith Sargentini, Europarlementariër voor GroenLinks: ‘Nu gebeurt function creep nog te vaak: overheidsorganisaties koppelen databanken en vergelijken data zonder dat er een goede afweging wordt gemaakt tussen privacybelangen en het nut van die koppeling.’ Volgens het Europese voorstel dat nu bij de Raad van Europa ligt, kan straks een boete worden uitgedeeld van 5 procent van de wereldwijde jaarlijkse omzet of het budget van een onderneming. Ook overheden en verwante organisaties als UWV vallen hieronder. Sargentini: ‘Het is een goede zaak om de handhaving van privacyregels te versterken. Organisaties moeten het voelen in hun budget als ze de privacy van burgers schenden. Jammer genoeg hebben de Europese lidstaten wel erg veel tijd nodig voor ze op één lijn zitten. Het is ons aller belang dat er balans is tussen het efficiënt uitvoeren van beleid en alles maar doen wat mogelijk is op het vlak van ICT.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Big Brother is watching us
‘Big Brother is watching us’
'Helderziende' Dave vertelt willekeurige passanten van alles over hun financiële reilen en zeilen. Ze staan daarvan versteld, en al helemaal als blijkt wat de magie achter deze magie is... (bron: Febelfin en Safeinternetbanking.be)

0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
ICT

Lessen trekken
De parlementaire commissie die vorig jaar onderzoek deed naar ICT-projecten bij de overheid, was bepaald niet mals met haar conclusies. Gebrek aan kennis, controle en professionaliteit bij de bestuurders van overheidsorganisaties zorgt voor enorme verspilling van tijd en geld. Heel veel moet anders, en vooral beter. UWV maakt er werk van.
Investeren in ICT bij de overheid

Overheidsorganisaties kunnen aan de slag met de aanbevelingen van het rapport Grip op ICT van de parlementaire onderzoekscommissie onder voorzitterschap van VVD-kamerlid Ton Elias (foto). ICT speelt een belangrijke rol in een goed functionerende overheid die zijn burgers goed weet te bedienen. Daarom komt er een tijdelijk Bureau ICT Toetsing (BIT), dat voortaan risicovolle ICT-projecten bij de rijksoverheid vooraf gaat toetsen. De uitkomsten van deze toetsen zijn openbaar. Met BIT komt meer zicht op de mogelijke risico’s van ICT-projecten. Bedoeling is dat het bureau zich binnen 5 jaar overbodig maakt door de kennis en ervaring met grote ICT-projecten binnen overheidsorganisaties te vergroten en te borgen. BIT komt onder het ministerie voor Wonen en Rijksdienst te vallen, waaronder ook al de chief information officer van het Rijk – sinds maart is dat Hans Wanders – ressorteert. De rijks-CIO gaat over departementale CIO’s. Verder wordt er onder meer geïnvesteerd in de kwaliteit van de interne ICT’ers, in opleidingen voor leidinggevenden en in professionalisering bij inkoop van ICT. Om de afhankelijkheid van externe inkoopadviseurs te verminderen komt er een pool van ICT-aanbesteders die inkooptrajecten begeleiden.
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Wij kunnen er ons voordeel mee doen

‘Wij kunnen er ons voordeel mee doen’
José Lazeroms
lid van de Raad van Bestuur van UWV
Eind vorig jaar presenteerde de parlementaire commissie onder voorzitterschap van Ton Elias (VVD) haar onderzoek naar ICT-projecten bij de overheid. De conclusies logen er niet om: de overheid heeft die projecten niet onder controle. Ook UWV kreeg kritiek. José Lazeroms, lid van de Raad van Bestuur van UWV: ‘Onze site werk.nl was een van de onderzochte casussen die voor de commissie belangrijke informatie op hebben geleverd over hoe dit type projecten in de praktijk verlopen. Met name het ontwerp- en ontwikkelproces van werk.nl was volgens de commissie in de beginjaren onvoldoende systematisch ingericht: we voeren een te onduidelijke koers. Ook was niet duidelijk hoe de rollen en de verantwoordelijkheden binnen het project verdeeld waren. Pas met de redesign-operatie die in 2011 van start is gegaan, ontstond een duidelijke focus. Met de informatie en de aanbevelingen van de commissie kan UWV zijn voordeel doen.’ In het rapport deed de commissie in totaal 34 aanbevelingen aan het kabinet om te komen tot een betere uitvoering. Lazeroms: ‘UWV zal een deel daarvan zeker opvolgen, voor zover dat al niet het geval was. Het gaat dan bijvoorbeeld om het vooraf kritischer toetsen van ICT-projecten, een betere opbouw van kennis over ICT binnen de organisatie en het strakker en professioneler aansturen van leveranciers.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Focus meer op succesfactoren

‘Focus meer op succesfactoren’
Guido Bayens
partner bij Adviesgroep Novius
‘De belangrijkste les die we van de commissie-Elias kunnen leren, is dat besturen en management meer en eerder betrokken moeten zijn bij projecten', zegt Guido Bayens, partner bij Adviesgroep Novius en was verantwoordelijk voor de bedrijfsarchitectuur van UWV. ‘Nu gebeurt dat dikwijls te laat, met alle gevolgen van dien. Ik heb wel eens de indruk dat men te gauw denkt: daar heb ik technici voor, ik houd me bezig met het échte werk. Die instelling kunnen bestuurders zich niet meer veroorloven. Daarvoor is de directe impact van technologie op de kernactiviteiten van organisaties te groot geworden.’ Er zijn bureaus die het kennisniveau van bestuurders en managers verhogen. Maar die worden volgens Bayens nog te weinig ingeschakeld. ‘De ICT-professionalisering binnen de overheid moeten we niet uitbesteden aan het bedrijfsleven. Kennis moet worden geborgd. Met alle aandacht voor enkele mislukte projecten zou je bijna denken dat de overheid niets kan met ICT. Het tegendeel is waar. De Nederlandse overheid staat internationaal aan de top als het gaat om digitale dienstverlening. Dat komt door heel veel geslaagde projecten. In plaats van meer controle kunnen we ook focussen op de succesfactoren bij al die geslaagde projecten.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Dode hoek

Voordat het woord ‘privacy’ iets kan betekenen, moet je er eerst iets op nahouden wat op een privéterrein lijkt: een gebied dat anderen niet zomaar mogen betreden. En precies het idee dat niet alles transparant hoeft te zijn, en er ook zaken bestaan die je niet zomaar kan sharen, is aan inflatie onderhevig.
Privé: dat klinkt al snel als een klein vies geheimpje dat je anderen niet wilt vertellen. Iemand is ‘eigenlijk’ homoseksueel. Een ander slaat ’s ochtends stiekem aan het drinken. Het is niet de bedoeling dat de wereld er weet van heeft, dit is zogenaamde privé-informatie. Laat ik meteen stellen dat ik dit wel een heel magere definitie van het private vind. Hoe openhartig en communicatief iemand ook is, er is altijd iets wat ook voor hemzelf een raadsel blijft, omdat je uiteindelijk je eigen dode hoek bent. Daar komt het voor mij op neer: het gaat er bij privacy niet om dat je niet alles wilt vertellen, maar vooral om het besef dat je, zelfs als je dat zou willen, onmachtig bent om dat te doen. Voor een deel ben je ook voor jezelf privé. Al die mensen die stellen dat ze ‘niets te verbergen hebben’ en altijd ‘zeggen wat ze denken, en doen wat ze zeggen’ hebben geheel vrijwillig een deel van hun menselijkheid opgeschort. We zijn niet baas in eigen brein, om Freud te parafraseren.
Wie niets te verbergen heeft, is het belangrijkste al kwijtgeraakt: iets wat we vroeger wel 'het innerlijk' noemden.
Stephan Sanders (Haarlem, 1961) is schrijver en columnist (voor onder andere Vrij Nederland en NRC), programmamaker en (radio) presentator. Sinds 2003 schrijft hij columns voor UWV
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
0 reacties
+ schrijf een reactie
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.