uwv magazine
N°8

Een klap voor de lokale arbeidsmarkt
Door het faillissement van DSB Bank 10 jaar geleden verloren 1814 werknemers hun baan. UWV zette alle zeilen bij om deze klap voor de regionale arbeidsmarkt op te vangen. Verder in deze editie: de richtlijn ‘kanker en werk’ moet zorgen voor een betere begeleiding van mensen met kanker op het werk.
De nieuwste cijfers
Bewijzen dat het werkt

De Keuzehulp dienstverlening WW gaat uit van evidencebased werken. Dit instrument helpt de adviseur van UWV bij de inzet van dienstverlening op maat aan werkzoekenden.
UWV is permanent bezig om zijn dienstverlening te verbeteren. Daarbij wordt zo veel mogelijk gebruikgemaakt van bewust gekozen methoden en technieken. Hieronder valt ook evidencebased werken, waarbij verschillende soorten van bewijs worden gecombineerd om te komen tot een besluit. Dit bewijs bestaat uit: inzichten gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, inzichten gebaseerd op praktijkervaring van de UWV-professional en inzichten gebaseerd op informatie en voorkeuren van de werkzoekende. De adviseurs werk van UWV stellen bij de start van de werkloosheid van werkzoekenden vast welke dienstverlening zij gaan inzetten om hun kansen opwerk te verbeteren.
Om de adviseur te ondersteunen in zijn keuze is er sinds kort de Keuzehulp dienstverlening WW. Dit instrument bundelt alle beschikbare informatie over welke dienstverlening voor welke werkzoekende werkt, zowel uit wetenschappelijke als praktijkinzichten. In gesprek met de werkzoekende combineert de adviseur deze inzichten met die van de werkzoekende en komt tot dienstverlening op maat. Deze werkwijze draagt bij aan evidencebased werken en vakmanschap binnen UWV.
Lees meer over het onderzoek.
WW-uitkeringen in september 2019 lager dan in augustus 2019
Het aantal WW-uitkeringen lag eind september 2019 lager dan eind augustus 2019: 233.400 ten opzichte van 236.600. In september zien we vaker een daling van het aantal WW-uitkeringen onder invloed van een seizoenpatroon. De gunstige economische ontwikkeling zorgt er nog steeds voor dat het aantal WW-uitkeringen eind september 2019 in vergelijking met eind september 2018 lager ligt: ruim 40.000.
Instroom | Uitstroom | Aantal uitkeringen | |
---|---|---|---|
jun | 22.5 | 35.5 | 287.9 |
jul | 26.0 | 34.6 | 279.4 |
aug | 32.5 | 33.7 | 278.1 |
sep | 24.2 | 28.8 | 273.5 |
okt | 22.8 | 27.3 | 269.0 |
nov | 34.1 | 36.5 | 266.6 |
dec | 24.3 | 28.1 | 262.7 |
jan | 47.9 | 31.5 | 279.1 |
feb | 26.0 | 31.5 | 273.6 |
mrt | 24.8 | 30.7 | 267.7 |
apr | 22.6 | 32.9 | 257.4 |
mei | 28.8 | 35.5 | 250.7 |
jun | 22.3 | 30.3 | 242.7 |
jul | 23.5 | 32.2 | 233.9 |
aug | 33.2 | 30.6 | 236.6 |
sep | 23.0 | 26.2 | 233.4 |
Door op de onderdelen in de grafiek te klikken kunt u de exacte aantallen voor uitkeringen op een bepaald moment opvragen. Ook kunt u, als u niet alle gegevens wilt afdrukken of kopiëren, onderdelen weghalen (en weer terugzetten) door te klikken op de woorden instroom, uitstroom en aantal uitkeringen onder de grafiek. Alle cijfers zijn in duizendtallen weergegeven.
Op de grafiek hierboven heeft de linker y-as betrekking op de instroom en de uitstroom en de rechter y-as op het aantal uitkeringen.
WW: instroom, uitstroom en aantal uitkeringen (x 1.000)
Instroom | Uitstroom | Actueel volume | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Geslacht | V | M | V | M | V | M | ||||||||||||||||||||||||
Leeftijd | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ |
jan-sep 2018 | 11.7 | 38.5 | 27.4 | 27.5 | 19.6 | 12.5 | 35.7 | 27.4 | 28.3 | 25.9 | 11.7 | 41.5 | 31.6 | 35.6 | 31.1 | 12.9 | 38.7 | 31.9 | 37.3 | 38.5 | 4.8 | 24.3 | 27.2 | 36.9 | 47.9 | 4.9 | 20.6 | 22.8 | 32.9 | 51.2 |
jan-sep 2019 | 11.2 | 37.4 | 26.6 | 26.7 | 20.2 | 12.5 | 36.2 | 27.0 | 27.3 | 27.0 | 10.9 | 37.3 | 28.2 | 30.6 | 30.5 | 12.3 | 36.3 | 27.9 | 30.9 | 36.5 | 4.6 | 22.6 | 24.1 | 30.0 | 37.2 | 4.9 | 20.0 | 21.3 | 27.1 | 41.5 |
De cijfers zijn voorlopig.
Meer informatie over de laatste werkloosheidscijfers.
Klik hier voor video’s met uitleg over de ww-cijfers.
Voor meer uitleg over de effecten van inkomstenverrekening op het aantal WW-uitkeringen, zie het UKV-artikel Wat gebeurt er met de WW? (UKV 2016-4) en Inkomstenverrekening in de WW (UKV 2016-7).
De list van Lakeman

10 jaar na de klap
10 jaar geleden riep econometrist Pieter Lakeman spaarders op om hun geld van Dick Scheringa’s DSB Bank te halen. De daaropvolgende bankrun veroorzaakte het faillissement van de bank. Honderden arbeidsplaatsen gingen verloren, terwijl de arbeidsmarkt door de bankencrisis toch al op zijn gat lag.
We maakten lijsten met overstapberoepen

‘We maakten lijsten met overstapberoepen’
Erik Stam
arbeidsmarktadviseur UWV
Hij was net begonnen als adviseur Arbeidsmarktinformatie toen de tot zijn regio behorende DSB Bank omviel. Wat UWV’er Erik Stam zich nog vooral herinnert uit die roerige tijd, nu 10 jaar geleden, was het ongeloof en de verbijstering over hoe snel het faillissement van de bank zich voltrok. De rol van zijn afdeling was aanvankelijk beperkt, zegt Stam. ‘We hebben de adviseurs werk bij UWV geadviseerd over de mogelijkheden voor de mensen die hun baan waren verloren. Omdat er geen vergelijkbare werkgevers in de regio waren, was het belangrijk dat mensen zich ook oriënteerden buiten hun regio en buiten hun vakgebied.’
Uiteindelijk, vervolgt Stam, heeft dat ertoe geleid dat zijn afdeling is gaan werken met een lijst van overstapberoepen, al dan niet binnen de eigen sector. Stam: ‘DSB leerde ons dat het belangrijk is om al in een vroeg stadium mensen te wijzen op alternatieve mogelijkheden. Voor sectoren die het lastig hebben, zoals de detailhandel en de financiële dienstverlening, hebben we lijsten met alternatieve beroepen samengesteld. Een administratief medewerker bij een bank, een weinig kansrijke baan, zou tijdig de overstap kunnen overwegen naar een baan als medewerker klantenservice of naar een callcenter, waar volop kansen liggen. Bij onder meer het faillissement van V&D en eerder al bij dat van verschillende thuiszorgorganisaties heeft de lijst zijn waarde bewezen.’
Binnen een maand had 40% een baan gevonden

‘Binnen een maand had 40% een baan gevonden’
Maud van Vuren
regiomanager UWV Werkbedrijf Noord-Holland Noord
Binnen een week na het uitspreken van het faillissement van DSB Bank vond de eerste informatiebijeenkomst plaats voor het personeel. Het was de eerste van een reeks bijeenkomsten in het land waar de ontslagen DSB-medewerkers werden ingelicht over de financiële gevolgen, maar tegelijk ook in gesprek konden gaan met potentiële werkgevers. ‘Het was dus ook een soort banenmarkt’, zegt Maud van Vuren, destijds vestigingsmanager van UWV Werkbedrijf in Hoorn. Daarna volgden al snel zaken als groepsgewijze sollicitatietrainingen en gespreksrondes over mogelijke kansen op de arbeidsmarkt.
‘Iedereen besefte dat het belangrijk was om snel te handelen, omdat dat goed is voor de arbeidsmarktpositie van de werknemers. Met DSB Bank, vakbonden en private partijen als uitzendbureaus en re-integratiebedrijven, zijn we onmiddellijk aan de slag gaan met het begeleiden van mensen naar werk. Voor het financiële kader van DSB was dat geen probleem, die waren zeer gewild, maar voor administratief medewerkers lag dat anders. We moesten ze echt mobiliseren om ook buiten hun regio actief op zoek te gaan. Dat is uiteindelijk goed gelukt, binnen een maand had 40% van de DSB’ers een andere baan gevonden.’ Met eenzelfde daadkracht werden versneld 33 mobiliteitscentra opgericht, verspreid over het land. Van Vuren, nu hoofd van de afdeling Dienstverlening van UWV Werkbedrijf: ‘Wat mij vooral is bijgebleven van die tijd is hoeveel er mogelijk is als partijen hun eigen belang opzijzetten in het belang van een goede samenwerking.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Het was ons eerste grote faillissement

‘Het was ons eerste grote faillissement’
Marinette Visscher
uitkeringsdeskundige Faillissementen bij UWV
‘Hectisch, maar ook trots.’ Het zijn de eerste woorden die bij Marinette Visscher, uitkeringsdeskundige Faillissementen bij UWV, opkomen als zij terugdenkt aan de weken na het faillissement van de DSB Bank. Een paar dagen voordat het faillissement werd uitgesproken werd het eerste contact gelegd met DSB en de curatoren. Visscher: ‘UWV neemt na een faillissement de achterstallige salarissen en het salaris over de opzegtermijn over. Om ervoor te zorgen dat dat goed en snel verloopt, is de overdracht van de gegevens van werknemers van groot belang. In dit geval verliep dat soepel, mede dankzij het feit dat de bank de administratie op orde had. Uiteindelijk heeft iedereen op hetzelfde tijdstip zijn geld gekregen als waarop normaal het salaris zou worden uitgekeerd. Terugkijkend ben ik daar best trots op, we hebben in korte tijd bergen werk verzet met relatief weinig mensen.’
Of ook het salaris van de DSB-schaatsploeg overgenomen is? Ja, zegt Visscher. ‘En omdat er in die tijd nog geen maximering aan de faillissementsuitkering zat, zoals nu wel het geval is, hebben ook de schaatsers hun volledige salaris uitgekeerd gekregen.’ Na de periode van 6 weken wachtte voor de DSB-werknemers de WW, al had een aanzienlijk deel alweer ander werk gevonden. Visscher: ‘DSB was voor ons het eerste grote faillissement. Het is mooi dat we dat zo goed hebben weten af te handelen.’
1 reactie
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Een advertentie gaf onze mensen hun waardigheid terug

‘Een advertentie gaf onze mensen hun waardigheid terug’
Ron Offerman
voormalig directeur HRM bij DSB Bank
‘We waren 1 grote familie, de schok was dan ook groot. Mensen waren in de war en emotioneel. De emoties werden versterkt door de lawine aan negatieve pers over hun werkgever’, zegt Offerman. Hij wist dan ook onmiddellijk wat hem te doen stond in de dagen na het faillissement van de DSB. Offerman: ‘Het was van het grootste belang de ontslagen medewerkers weer positief en veerkrachtig te krijgen. Een negatief zelfbeeld helpt bepaald niet bij het zoeken naar een nieuwe baan.’
1 van de manieren om het geslonken zelfbeeld op te krikken was een paginagrote kleurenadvertentie in de het Noordhollands Dagblad, met als kop: “Bent u op zoek naar betrokken, enthousiast en loyaal personeel?” Daaronder de voornamen van de ontslagen DSB-medewerkers uit de regio. ‘De advertentie gaf onze mensen hun waardigheid terug’, blikt Offerman terug. Verder was het een kwestie van samen de schouders eronder, vervolgt hij. ‘Met UWV en de vakbonden hebben we prima samengewerkt. In zeer korte tijd hadden we 33 mobiliteitscentra uit de grond gestampt. Alle partijen bleken bereid over hun eigen schaduw heen te springen, waardoor de lijnen kort waren en we snel konden schakelen. Met succes, een jaar na het faillissement had 93% een nieuwe baan gevonden.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Kanker en werk

Ziek zijn en toch werken
Veel mensen met kanker kunnen werken en willen dat ook graag. Maar kankerbehandelingen hebben veelal impact op werk. Waar lopen patiënten tegenaan en welke rol kan de bedrijfs- of verzekeringsarts spelen? Experts over de verhouding tussen kanker en werk.
Een kwart voelt zich niet begrepen

‘Een kwart voelt zich niet begrepen’
Ton Jenner
bedrijfsarts en bedrijfsartsconsulent oncologie (BACO)
‘Het succes van een re-integratieproces staat of valt met het scheppen van goede randvoorwaarden. Denk aan het faciliteren van aangepaste werktijden, extra pauzes of een aanpassing van de werkinhoud. Zorg dat leidinggevenden en collega’s goed geïnformeerd zijn, zonder in medische details te treden. Collega’s zijn vaak heel complimenteus naar de terugkerende collega, met het gevaar dat die te snel de draad weer oppakt. Met de richtlijn Kanker en Werk komt er nu meer aandacht voor de late effecten van kanker.
Veel ex-kankerpatiënten kampen bij terugkeer op de werkvloer met concentratie- en vermoeidheidsproblemen. Ook angst en depressie kunnen een rol spelen. Voor de herintredende collega is het zaak om aan te geven waar de verwachtingen en beperkingen liggen. Te negatieve of te positieve verwachtingen werken averechts. En communicatie speelt een cruciale rol in het herstelproces. Een kwart van de ex-kankerpatiënten voelt zich niet begrepen door de bedrijfs- of verzekeringsarts. Zoek aansluiting bij de belevingswereld en val iemand die nog erg in de emotie zit niet lastig met ingewikkelde wetsuitleg. Wees geduldig en begripvol en vraag ook eens hoe het gaat met de partner en de kinderen.’
2 reacties
24 oktober 2019 om 12:14 uur
|Goedendag,
Een goede vriend van mij heeft kanker en is terminaal. Hoe lang hij nog te leven heeft, is niet te voorspellen.
Echter, hij en zijn werkgever hebben een hele goede band en hij heeft nu, voor 50% WIA en werkt nog 20 uur in de week. Dit in goed overleg met de werkgever en de arboarts..
Afgelopen zomer heeft hij ingevallen voor een zieke collega en heeft nog een mooie prestatie neergezet om een klant van het bedrijf te helpen. Het bedrijf was zo blij met zijn inzet en interventie dat zij hem een bonus gaven van € 700,00.
Enkele weken later kreeg hij een telefoontje van het UWV dat de € 700,00 zou worden ingehouden op zijn uitkering omdat dit als extra inkomsten werd gezien.
In het telefoongesprek trok de medewerker zelfs de ernst van zijn ziekte in twijfel omdat mijn vriend toch meer werk had verricht dan zijn urenbeperking aan zou geven. Hij heeft botkanker en is uitbehandeld!
Het is voor niemand te begrijpen, nog uit te leggen dat deze bonus niet uitbetaald zou mogen worden.
Over onbegrip gesproken...
4 november 2019 om 09:27 uur
|Hallo Peter,
Inderdaad een heftig verhaal. Wij snappen heel goed dat de werkgever hem in deze uitzonderlijke situatie wilde belonen en een mooi bedrag gaf als bonus. Het vervelende hiervan is echter dat de wetgever zo’n bonus ziet als ‘SV-loon’. Dat is de reden waarom UWV dit moet verrekenen met de uitkering. Dat is in deze situatie heel zuur en lijkt op onbegrip van UWV, maar dit is dus helaas vastgelegd in de wetgeving die wij moeten uitvoeren.
Dat de ernst van zijn ziekte is twijfel werd getrokken getuigt niet van veel begrip van de betrokken UWV’er. Excuses daarvoor.
UWVWebcareteam
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Arts weegt behoud van werk niet per se mee

‘Arts weegt behoud van werk niet per se mee’
Jan Roelevink
belangenbehartiger Stichting Hematon, coach Kanker & Werk
‘De richtlijn Kanker en Werk zet in op een samenspel tussen patiënt en bedrijfsarts, waarbij van de laatste een motiverende, coachende rol wordt gevraagd. Ik verwacht niet dat de richtlijn op korte termijn al tot veranderingen zal leiden, maar meer interactie draagt ongetwijfeld bij aan de onderlinge relatie en communicatie. Met de huidige medische kunde en kennis verwacht je dat werknemers sneller weer inzetbaar zijn voor werk. Maar een behandelend arts weegt vaak niet mee welke therapie het meeste uitzicht biedt op het behoud van werk. Er worden steeds betere medicijnen gevonden met minder restgevolgen, maar nog steeds kan de nasleep van kanker lelijk uitpakken. Ik heb zelf vele chemo’s gehad en de gevolgen aan den lijve ondervonden. Ik noem ernstige vermoeidheid, concentratie-, huid- en oogproblemen.
Met de richtlijn komt er nu ook meer aandacht voor het inschatten van de late effecten van de ziekte. Dat is nodig, want zowel de verzekerings- als bedrijfsartsen kunnen niet het hele veld overzien. Over de veelvoorkomende diagnose borstkanker kun je misschien zeggen dat hierin de nodige ervaring is opgebouwd, maar bijvoorbeeld bloedkanker is buitengewoon ingewikkelde materie. De re-integratie van werknemers met kanker vraagt om expertise. Als je dat onderkent dan kun je als organisatie ook beter met de gevolgen omgaan. Nederland telt zo’n 20 Bedrijfsartsen Consulent Oncologie (BACO) die gespecialiseerd zijn in de begeleiding van kankerpatiënten. Het is hoog tijd dat zij – zoals in het Radboudumc al gebeurt – standaard deel gaan uitmaken van behandelteams. Dit bespoedigt het herstelproces, met als winst een snellere inzetbaarheid van de medewerker.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Factor arbeid steeds vaker in behandelplan

‘Factor arbeid steeds vaker in behandelplan’
Peter van Muijen
verzekeringsarts UWV
‘Slechts 35% van de werknemers herstelt binnen de eerste 2 ziektejaren van kanker. Het gros blijft ziek en gaat op voor een WIA-beoordeling. Ik ben gepromoveerd op een onderzoek naar vermoeidheidsklachten en arbeidsvermogen bij kankerpatiënten, 2 jaar na de ziekmelding. Vele factoren, waaronder de zwaarte van het werk, het type behandeling en het soort kanker spelen een rol bij de vraag of en wanneer iemand weer kan starten met werken. Het komt niet vaak voor, maar vermoeidheidsklachten kunnen wel tot 10 jaar na de ziekteperiode aanhouden. Een belangrijke voorspeller voor de kans op werkhervatting is de gezondheidsbeleving. De perceptie van het eigen arbeidsvermogen, maar ook het beeld dat de behandelaar schetst, is sterk van invloed op het patiëntgedrag.
Bij werkhervatting is de begeleiding vanuit de werkgever cruciaal. Is er ruimte voor het verzorgen van een stoma? Wat betekent het voor je werk als je moeite hebt met eten of spreken of je een arm of schouder niet goed kunt gebruiken? Bestaat er begrip voor de restgevolgen van chemotherapie? We zien geregeld dat de begeleiding door grote werkgevers als onpersoonlijk wordt ervaren, terwijl er bij een klein mkb-bedrijf vaak op meer persoonlijke begeleiding en begrip kan worden gerekend. Werkgevers durven vaak niet over het onderwerp kanker met de zieke werknemer te spreken. Maar niets horen van je werkgever is pas ongewenst. Een beetje betrokkenheid is altijd fijn. Jaarlijks kunnen nu zo’n 900.000 mensen dankzij de verbeterde behandelmethodes doorleven na of met de ziekte. De behandelende sector neemt de factor arbeid ook steeds vaker mee in het behandelplan. Een positieve ontwikkeling.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Uit het magazine

Floriade levert Almere geld op
De werkgelegenheid rondom de Floriade heeft nu al € 1 miljoen besparing op uitkeringen opgeleverd. Ellen van Poorten, directeur Floriade Werkbedrijf, vertelt over de impact van het project. Een greep uit de artikelen in het nieuwe nummer van het magazine.
Besparingen door Floriade

Hele artikel lezen?
In 2022 komt de Floriade naar Almere. Sinds begin 2018 zorgt dat voor een grote groei van werkgelegenheid rond de stad. Inmiddels is door het project al 1 miljoen euro bespaard op uitkeringen.
De bedrijven die betrokken zijn bij de realisatie van de Floriade, moeten een zogenaamde social return on investment (SROI) leveren: 5% van hun bruto-opdrachtsom moeten ze besteden aan nieuw personeel met een afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld mensen in de bijstand en mensen met een WW- of arbeidsongeschiktheidsuitkering. UWV, de gemeente Almere en regiogemeenten en Randstad werken in dit traject nauw samen.
Ellen van Poorten, directeur van Floriade Werkbedrijf: ‘Dat is veel meer dan we verwacht hadden op dit moment! De besparing bestaat uit € 460.000 voor de gemeente Almere en € 590.000 voor UWV. De besparing is al zo veel eerder gerealiseerd, doordat veel meer werknemers dan verwacht nu al een vaste baan hebben, namelijk 100% in plaats van de verwachte 50. We hebben nu meer dan 50 mensen geplaatst: 21 vanuit de bijstand en 30 vanuit UWV, waaronder 6 Wajongers. De functies waarin ze geplaatst zijn, zijn heel divers. Het zijn echte banen, volwaardig betaald én met perspectief. Echt iets om trots op te zijn.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Onbenut arbeidspotentieel

Hele artikel lezen?
Een miljoen mensen willen (meer) werken: samen vormen zij het onbenut arbeidspotentieel. Dit potentieel bestaat uit 3 groepen: mensen die niet aan het werk zijn, maar wel heel graag willen werken en daarvoor ook per direct beschikbaar zijn. De tweede groep bestaat uit mensen die nog niet acuut inzetbaar zijn, maar wel binnen een redelijke termijn beschikbaar. En de derde groep zijn mensen die wel al in deeltijd aan het werk zijn, maar die best meer uren zouden willen werken. Deze mensen zijn helaas niet per definitie een goede match met wat in de huidige economie het meest nodig is. Zo zijn er veel mensen met een administratieve achtergrond die op zoek zijn naar een baan of hun werkuren willen uitbreiden. Dit zijn niet de functies waar de tekorten het grootst zijn, zoals onder verpleegkundigen en ICT’ers.
Volgens Rob Witjes, hoofd arbeidsmarktinformatie en -advies, ligt de kern in ontmoeting, bijvoorbeeld via speeddates en inspiratiedagen. UWV werkt ook samen met gemeenten om ontmoetingen te organiseren voor de moeilijkste groepen. Ook de MBO Raad wil een actieve rol spelen om een oplossing te bieden. Voorzitter Ton Heerts pleit voor een combinatie van scholing en werk voor mensen die in de bijstand zitten, zonder diploma of laaggekwalificeerd. Volgens Witjes is het dan wel nodig dat de opleidingsinstituten zich flexibeler opstellen door meer instroommomenten te bieden en meer opleidingsmogelijkheden voor volwassenen.
2 reacties
1 november 2019 om 18:13 uur
|Er wordt weer een groep buiten beschouwing gelaten: 45-plussers met een HBO of WO diploma. Veel van deze mensen komen ontzettend moeilijk aan het werk. Ik spreek uit ervaring. Ik ben 48 jaar, heb 2 jaar geleden nog een master BPM&IT gehaald (ik had al HBO), meer dan 15 jaar ervaring als informatiemanager en projectmanager ICT en al 10 maanden aan het zoeken. Ik word maar in 4% van mijn sollicitaties uitgenodigd voor een gesprek! In de overige gevallen word ik direct afgewezen - ook al voldoe ik aan 80/90% van de vacature-eisen. En er zijn velen met mij. Waar het aan ligt dat je niet aan het werk komt? Veel vermoedens maar ik heb geen feiten. Veel mensen van deze groep gaan uiteindelijk maar als zelfstandige aan de slag, voordat ze in de bijstand komen. En daarmee zijn ze uit beeld. Een vergeten groep, naar mijn idee.
2 november 2019 om 01:41 uur
|De kop van het artikel had beter “Werkgevermatch gezocht” kunnen zijn.
Als oude rot in het bemiddelingsvak (o.a. Arbeidsbureau) een paar opmerkingen:
Het onbenut arbeidspotentieel is veel groter dan 1 miljoen: "In 2018 telde Nederland bijna 4,2 miljoen personen van 15 tot 75 jaar zonder betaald werk" (CBS van 23 maart j.l.). En dan zijn de werkenden met deeltijd en die graag meer uren willen hebben nog niet eens meegeteld.
Volgens Witjes ligt de oplossing in "ontmoetings- en opleidingsmogelijkheden". Bedoelt hij dit voor de werkgever? We weten hoe star en kort door de bocht een werkgever kan zijn. Zeker als het een werkzoekende is die niet helemaal op de vacature past.
Het motto "Anders kijken, anders doen" moet Witjes vooral met de werkgevers doen. Een goede ontmoeting met en een passende workshop voor de werkgever kan deuren openen. Vervolgens gaan UWV, werkgever en werkzoekende SAMEN onderzoeken hoe de vacature passend gemaakt kan worden. Alleen dán kunnen de "ontmoetings- en opleidingsmogelijkheden" een succes worden.
Want ALLEEN de werk-gever bepaalt of een werkzoekende een kans krijgt.
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Koolmees: ‘UWV heeft stappen gezet’

Hele artikel lezen?
‘Het zijn de loketten van de gemeenten en die van grote uitvoerders als UWV en Belastingdienst waar de burger direct contact heeft met de overheid. Die loketten bepalen dus in hoge mate het beeld van de burgers over het functioneren van de democratische rechtsstaat. Het is dus ontzettend belangrijk dat het daar goed gaat.’ Dat zegt minister Koolmees in een interview met UWV Magazine. Volgens Koolmees heeft de kwaliteit van de handhaving geleden onder de druk van de financiële crisis, die een groot beslag legde op de capaciteit van UWV. Innmiddels zijn er grote stappen gezet bij het verbeteren van de dienstverlening en op het gebied van stringentere handhaving. De Raad van Bestuur is uitgebreid: het nieuwe lid krijgt de taak het risicobeleid te verbeteren en de aandacht te versterken voor gevoelige uitvoeringsproblematiek.
In het interview gaat Koolmees ook in op de toekomst van de arbeidsmarkt en de tweedeling die het gevolg is van het overschot aan flexcontracten. ‘Bij de oplossing kan UWV een rol spelen,’ zegt Koolmees, ‘bijvoorbeeld in het beter matchen van vraag en aanbod.’ Hij is ervan overtuigd dat UWV dat aankan. ‘Anders had ik de organisatie er niet mee belast.’
1 reactie
7 november 2019 om 12:36 uur
|Goede morgen,
Ik ben zo brutaal om te reageren op uw artikel m.b.t. de moeilijke plaatsing van administratief personeel.
Mijns inzien hoeft dat helemaal niet moeilijk te zijn.
a. Het is u bekend dat dergelijke, meestal slechts middelbaar opgeleide personen, wanneer zij boven de 45 jaar oud zijn niet of nauwelijks een baan kunnen . verwerven.
b. Het probleem ligt veelal bij de werkgever die bang is om voor "oudere en ziekere" werknemers verplicht is om loon door te moeten betalen.
c. Het is inmiddels al om bekend dat oudere (nieuwe) werknemers zeer gemotiveerd zijn en nauwelijks meer ziekte verzuim veroorzaken.
Oplossing:
1. U betaalt als overheid via het UWV de werkloosheid- en/of bijstandsuitkering.
2. Biedt uw clienten aan bij bedrijven voor de hiervoor genoemde werkzaamheden.
3. Spreek met deze werkgevers af dat na 6 maanden (tevredenheid) het door de werkgever te betalen aanvullende salaris van de nieuwe medewerker per kwartaal verhoogd gaat worden.
4. Uw bijdrage verlaagt u per kwartaal met 10% van de rechtmatige uitkering.
5. 'Oneerlijke werkgevers' die voor bedoelde werknemers het eigen personeel inruilen zullen de reden van ontslag een dergelijk ter beoordeling moeten aangeven.
Conclusie:
*Moeilijk te plaatsen personeel kan zonder gevaar voor de kandidaat werkgever aan de slag.
*De werknemer behoudt de door het UWV bepaalde uitkering.
*De werkgever neemt van het UWV 10% van de loonbetaling voor zijn/haar rekening over.
M.a.w. Het UWV is in 2 jaar en 6 maanden van de uitkeringsverplichting af.
De werknemer heeft een stabiele positie in de maatschappij verworven.
De werkgever loopt voor 2 jaar en 6 maanden alleen risico voor het salaris deel dat hij aan de werknemer toe heeft gekend.
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
SOS, mijn personeelsbestand is een hel

Hele artikel lezen?
In het televisieprogramma SOS mijn vakantie is een hel kwam presentator John Williams terecht in de meest groezelige hotelkamers en bungalows, gevolg van het tekort aan schoonmaakpersoneel. Samen met UWV- district Rijnmond startte hij een project om langdurig werklozen aan een baan als schoonmaker te helpen. Via een vacatureplein vond hij een eerste groep schoonmakers. Nadat deze groep dames in de latenight-talkshow van Eva Jinek was verschenen, stroomden de aanmeldingen voor het project bij UWV binnen.
Nu vertrekt tweemaal per week een bus vanaf Centraal Station in Rotterdam naar het Zeeuwse Brouwershaven, waar de dames de bungalows van Landal Port Greve schoonmaken, voor aanvang van de midweek- en de weekendarrangementen. UWV Magazine ging een dag met de dames op stap.
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Sollicitatie als verleidingsspel

Geert-Jan Waasdorp is oprichter van Intelligence Group, een onderzoeks- en databureau gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Hij is bovendien oprichter van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
Ondanks de opkomst van allerlei spannende nieuwe technologieën, sociale media, apps en wat al niet meer, is het feitelijke recruitmentproces van werkgevers al tientallen jaren onveranderd. De kandidaat komt terecht in een proces dat veelal traag en stroperig is, en hij voelt zich daarbij vooral sollicitant, in plaats van een toekomstig onderdeel van het bedrijf. Ondanks de huidige werknemersmarkt en de schaarste aan personeel is het aannameproces nog steeds vooral een eenzijdige keuring. Werkgevers scoren dikke onvoldoendes.
Een instrument om het sollicitatieproces zo goed en zo kwaad als het kan eigentijdser te maken, is de candidate experience, een mooie Engelse trending term. In de candidate experience gaat het er vooral om de kandidaat te verrassen door 1 of meer onderdelen van het sollicitatieproces beter op te pakken dan kandidaten verwachten. Snel reageren, attent zijn, goede tips geven, mooi vormgegeven communicatie, contact via WhatsApp, een strak proces, je aan je afspraken houden en goed voorbereide gesprekspartners. Klinkt als vanzelfsprekend, maar uit recent onderzoek blijkt dat slechts 2% (!) van de 500 grootste bedrijven van Amerika gedurende het hele sollicitatieproces de kandidaat op de hoogte houdt van de status van zijn of haar sollicitatie. En er is geen reden om aan te nemen dat het hier heel veel beter geregeld is.
De candidate experience is ‘hot’, omdat het proces direct resulteert in meer goede kandidaten en een betere concurrentiepositie op de arbeidsmarkt. En het is vooral ook leuk om te doen. Iemand verrassen en complimenten krijgen voor je aanpak, maakt het verleidingsspel tussen kandidaat en werkgever vele malen leuker. Dit naast alle andere voordelen. De candidate experience is ook zo populair, omdat aanpassingen die de kandidaat verrassen, veelal binnen een dag zijn door te voeren. Hoe moeilijk is het om iemand succes te wensen, direct een afspraak in te plannen, extra tips te geven, of bij sollicitatie of afwijzing een klein presentje te sturen, zoals recent de Action dat deed met een tegoedbon van € 10? Candidate experience is dan ook een blijvertje, al was het maar omdat een kleine investering hierin tot veel betere resultaten, tevredenheid en een beter werkgeversimago leidt. We staan pas aan de vooravond van de doorbraak.
Meer weten? Klik hier!
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
0 reacties
+ schrijf een reactie
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.