uwv magazine
N°10

Aandacht
Wie voor 80 tot 100% arbeidsongeschikt is verklaard en een WGA-uitkering krijgt, dreigt buiten beeld te raken: geen re-integratieverplichtingen, maar ook geen contact meer met UWV. Terwijl daar wel behoefte aan bestaat. Vandaar dat UWV nu in gesprek gaat met deze mensen. Daarnaast in dit nummer aandacht voor brainstorms over de dienstverlening van UWV.
De nieuwste cijfers
Offline klantgedrag

Hoewel veel werkzoekende WW’ers gebruikmaken van het online kanaal, blijft er een kleine groep WW’ers die daar om verschillende redenen helemaal geen gebruik van maakt. Op deze groep had UWV tot voor kort beperkt zicht. In een kwalitatief onderzoek heeft UWV nu meer inzicht verkregen in de ervaringen, het gedrag en de omstandigheden van deze groep. Die blijken niet significant te verschillen van die van online klanten.
In het onderzoek werden in interviews met 27 klanten antwoorden gezocht op de volgende vragen:
1. Welke risico’s met betrekking tot naleving zijn er bij WW’ers die de online dienstverlening niet gebruiken, en zijn die anders dan in de online omgeving?
2. Wat zijn de achtergronden of factoren die de naleving bij deze offline klanten beïnvloeden?
In het onderzoek werden kenmerken van de groep niet-gebruikers in verband gebracht met risico’s die in de interviews door de onderzoekers zijn waargenomen. De getallen in de tabel geven weer hoe vaak de onderzoekers een specifieke combinatie van nalevingsrisico en type klant hebben waargenomen. Hoe hoger het cijfer, hoe groter het nalevingsrisico. Meer weten? Zie het UKV-artikel van november.
WW-uitkeringen gedaald
Het aantal WW-uitkeringen lag eind oktober 2016 lager dan eind september 2016: 419.600 ten opzichte van ruim 424.000. In oktober zagen we vaak nog een lichte daling van het aantal WW-uitkeringen onder invloed van een seizoenpatroon. Dit jaar is deze afname mogelijk iets minder groot vanwege de invoering van het nieuwe instrument inkomstenverrekening, dat per 1 juli 2015 is ingevoerd als onderdeel van de Wet werk en zekerheid (Wwz). De systematiek van inkomstenverrekening zorgt voor een latere registratie van WW-uitstroom, met als gevolg meer WW-uitkeringen.
Instroom | Uitstroom | Aantal uitkeringen | |
---|---|---|---|
jul | 60.6 | 50.4 | 420.3 |
aug | 40.3 | 41.1 | 419.6 |
sep | 38.0 | 41.1 | 416.5 |
okt | 49.8 | 45.3 | 421.0 |
nov | 43.6 | 37.2 | 427.4 |
dec | 62.0 | 43.5 | 445.9 |
jan | 56.5 | 37.0 | 465.4 |
feb | 45.1 | 40.6 | 469.9 |
mrt | 49.9 | 49.6 | 470.2 |
apr | 36.5 | 46.1 | 460.5 |
mei | 31.3 | 44.0 | 447.8 |
jun | 42.8 | 52.3 | 438.3 |
jul | 37.6 | 44.4 | 431.5 |
aug | 34.6 | 39.6 | 426.5 |
sep | 42.4 | 44.7 | 424.3 |
okt | 34.0 | 38.7 | 419.6 |
WW: instroom, uitstroom en aantal uitkeringen (x 1.000)
Instroom | Uitstroom | Actueel volume | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Geslacht | V | M | V | M | V | M | ||||||||||||||||||||||||
Leeftijd | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ |
jan-okt 2015 | 25.3 | 69.8 | 50.4 | 51.9 | 31.4 | 25.4 | 67.3 | 55.1 | 58.2 | 43.2 | 23.2 | 68.5 | 52.2 | 50.3 | 28.5 | 25.4 | 71.2 | 62.5 | 66.3 | 49.7 | 8.6 | 36.3 | 43.2 | 64.0 | 61.1 | 7.8 | 29.5 | 37.0 | 58.2 | 75.2 |
jan-okt 2016 | 21.8 | 60.3 | 43.9 | 45.1 | 28.8 | 21.1 | 56.3 | 45.6 | 48.8 | 38.9 | 21.1 | 58.9 | 44.2 | 47.1 | 32.0 | 21.7 | 60.2 | 49.0 | 53.9 | 48.8 | 8.5 | 37.7 | 42.0 | 60.8 | 64.7 | 8.0 | 31.2 | 36.8 | 56.1 | 73.8 |
De cijfers van 2015 en 2016 zijn voorlopig.
Voor meer uitleg over de effecten van inkomstenverrekening op het aantal WW-uitkeringen, zie het UKV-artikel Wat gebeurt er met de WW? (UKV 2016-4) en Inkomstenverrekening in de WW (UKV 2016-7)
Klik hier voor de laatste werkloosheidscijfers.
Cold cases

In beweging
Met het project Intensivering WGA 80-100 helpt UWV klanten die vaak vele jaren niet meer werken en buiten beeld waren. Door ze weer aandacht te geven en met ze te spreken, komen deze klanten in beweging. En gaan ze weer iets zien in een toekomst die ze zelf mede kunnen bepalen.
Mensen komen weer in beweging

‘Mensen komen weer in beweging’
Mieke Schaart (links op de foto) en Soumelia van Varsseveld (rechts)
projectleiders iWGA
Tachtig mensen zijn aan het werk, een veelvoud (meer dan 600) daarvan doet inmiddels vrijwilligerswerk. Dat is het opmerkelijke resultaat van het vorig jaar gestarte project ‘Intensivering WGA 80-100’ (iWGA). Het gaat om een pilot onder 3.900 mensen die sinds 2011 een WGA-uitkering krijgen. Jarenlang werd aan deze groep mensen, op loonkundige gronden voor 80 tot 100% arbeidsongeschikt verklaard, nauwelijks tot geen aandacht besteed. ‘Gezien de beperkte financiële middelen van UWV moesten we keuzes maken’, zegt Mieke Schaart, projectleider iWGA bij UWV. ‘Maar in september 2015 kwam budget voor deze groep beschikbaar. We zijn oriënterende gesprekken met klanten gaan voeren. Wat ons opvalt is dat veel van deze mensen zich in een isolement bevinden, mede doordat zij niet geprikkeld werden om te kijken wat hun mogelijkheden zijn.’
Het begeleiden naar betaald werk is uiteraard het uiteindelijke doel, maar in eerste instantie gaat het erom mensen ‘weer in beweging te krijgen’, aldus Soumelia van Varsseveld, eveneens projectleider iWGA bij UWV. ‘Samen met onze ketenpartners proberen we ze uit hun isolement te halen, wat voor deze klanten soms al lastig genoeg is. We proberen ze het gevoel te geven dat ze meetellen, dat ze mee mogen en kunnen doen. Vanaf dat punt zetten we verdere stappen richting betaald werk.’
Apetrots op wat ze heeft bereikt

‘Apetrots op wat ze heeft bereikt’
Nora Strijbis
adviseur Intensieve Dienstverlening UWV
Jarenlang zitten ze thuis, niemand vraagt de ‘WGA’ers 80-100’ iets, niemand wil iets van ze. Dan valt er plots een uitnodiging voor een gesprek met een adviseur van UWV in de bus. ‘En dan vragen we ze ook nog eens wat hun toekomstplannen zijn, een vraag die ze zichzelf al lang niet meer hadden gesteld', zegt Nora Strijbis, adviseur Intensieve Dienstverlening bij UWV. Neem een klant van haar, een vrouw van middelbare leeftijd uit Noord-Holland die in een totaal sociaal isolement verkeerde. Zelfs de verjaardag van haar buurvrouw was voor haar een nauwelijks te nemen horde.
Strijbis voerde lange gesprekken met de vrouw. Daaruit bleek dat ze graag aan het werk wilde, het liefst iets met dieren. Een eerste poging bij een asiel in de buurt liep op een teleurstelling uit, de tweede poging was raak. Nu werkt de vrouw twee dagdelen per week in een opvang voor roofvogels. Het gaat haar goed, ze is enthousiast en doet haar werk met plezier. Strijbis: ‘Het belangrijkste was om haar in beweging te krijgen, nu gaan we kijken of we een volgende stap richting betaald werk kunnen zetten. Maar ik ben nu al apetrots op wat ze heeft bereikt.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
We willen een luisterend oor bieden

‘We willen een luisterend oor bieden’
Bas Leusink
arbeidsdeskundige UWV
‘We zijn benieuwd hoe het met u gaat’, staat in de uitnodigingsbrief aan WGA’ers 80-100 voor een gesprek met UWV. ‘We willen een luisterend oor bieden aan deze groep naar wie jarenlang niet is geluisterd', zegt Bas Leusink, arbeidsdeskundige bij UWV. Over het algemeen, is zijn indruk, zijn de WGA’ers blij dat ze eindelijk hun verhaal kwijt kunnen. Velen van hen zijn na hun volledige afkeuring in een negatieve spiraal beland – schulden als gevolg van de inkomensachteruitgang en door de schulden relatie- en/of gezondheidsproblemen.
‘Via kleine stapjes proberen we ze uit die spiraal te krijgen’, zegt Leusink. ‘Soms met succes, een andere keer zijn we al blij als we iemand zo ver kunnen krijgen dat hij professionele hulp zoekt.’ Een succes boekte hij met een 32-jarige vrouw die volledig arbeidsongeschikt was verklaard. Omdat hij tijdens het eerste gesprek had gemerkt dat de vrouw zwaar onder de medicatie zat, raadde hij haar een bezoek aan de huisarts aan. De medicatie werd aangepast waardoor zij zich meteen stukken beter voelde, zo goed zelfs dat zij contact zocht met een uitzendbureau. Bij ETOS kon zij voor acht uur in de week aan de slag. ‘En onlangs hoorde ik dat haar baan naar twintig uur is uitgebreid.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Afgekeurd, maar niet afgeschreven
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Innovatie

Brainstormen
UWV is continu bezig om tot andere en betere vormen van dienstverlening te komen. Daartoe wordt op allerlei manieren gebrainstormd en geïnnoveerd. Drie kijkjes achter de schermen: bij een klantenpanel, een customer journey en een meerdaagse snelkookpansessie onder de naam 'hackathon'.
Klanten willen graag met UWV meedenken

‘Klanten willen graag met UWV meedenken’
Daniëlle Koning
projectleider UWV Panel
Op 29 september werd het UWV Panel gelanceerd, het klantenpanel van UWV. Dit online platform is uiteindelijk bedoeld voor alle klanten van UWV, maar is gestart met de WW-populatie, vertelt Daniëlle Koning, projectmanager van het UWV Panel. ‘We hechten veel waarde aan de mening en de ervaring van onze klanten en willen ze bovendien snel en structureel betrekken bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Daar is zo’n platform ideaal voor. In een later stadium willen we ook arbeidsgehandicapten en werkgevers betrekken bij het panel.’
De belangstelling is groot. In de eerste maand hebben zich al 3.500 WW-klanten gemeld en op het eerste online kwantitatieve onderzoek dat door het UWV Panel werd gehouden, was de respons opmerkelijk hoog: liefst 54%. Koning: ‘Daaruit blijkt dat klanten graag willen meedenken; omgekeerd vinden wij het belangrijk om hun stem te horen.’ Binnen het klantenpanel is een forum gestart voor mensen die een eigen bedrijf willen beginnen, het zogenaamde zzp-forum. Ook daarvoor bestaat de nodige animo, zegt Koning. ‘Inmiddels hebben 350 WW’ers zich aangemeld voor dit specifieke forum, waarop onze WW-klanten met elkaar in gesprek kunnen gaan en tips uitwisselen. Ook een chatsessie met een UWV-medewerker behoort tot de mogelijkheden.'
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Welke emoties spelen wanneer een rol?

‘Welke emoties spelen wanneer een rol?’
Daniëlle Koning
projectmanager Customer Journey UWV
Welke knelpunten ervaren klanten in hun contact met UWV? Door veelvuldige onderzoeken en interne analyses weet UWV inmiddels het nodige over de klantprocessen. Wat ontbrak, was specifieke kennis over hoe de klant deze contacten op emotioneel niveau ervaart. Met behulp van een zogeheten customer journey wordt in deze lacune voorzien, zegt Daniëlle Koning, projectmanager Customer Journey WIA bij UWV. ‘We hebben in opdracht van onze divisie Sociaal Medische Zaken (SMZ) onderzoek gedaan naar de groep mensen die in de 88ste week van de Ziektewet een zogenaamde WIA-brief hebben ontvangen. We volgden ze op hun reis door de verschillende afdelingen en divisies van UWV. Hoe ervaart men de gesprekken met de verzekeringsartsen? Welke emoties spelen wanneer een rol?’
Uit het onderzoek bleek dat de reis vaak gepaard ging met gevoelens van onzekerheid en bezorgdheid, vervolgt Koning. ‘Hoe gaat het nu verder? Hoe zit het met mijn uitkering? Met de uitkomsten van het onderzoek hebben we samen met SMZ tien actiepunten geformuleerd die de klanten meer duidelijkheid geven over het verloop van het proces. De kennis en inzichten die we hebben opgedaan tijdens de reis zijn ontzettend nuttig om onze dienstverlening verder te optimaliseren.’ Ook voor andere groepen klanten zijn nu customer journeys in de maak.
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Buitenstaanders zijn vrij in hun denken

‘Buitenstaanders zijn vrij in hun denken’
Verda Sogut
businessmanager Digitale Dienstverlening UWV
Eind oktober kwamen vijftig deskundigen van buiten UWV, variërend van IT-specialisten tot designers, twee dagen bijeen in Eindhoven en gingen aan de slag met het ontwikkelen van nieuwe digitale oplossingen ter optimalisering van de dienstverlening van UWV en SVB (Sociale Verzekeringsbank). Het evenement was een doorslaand succes, zegt Verda Sogut, een van de organisatoren van deze meerdaagse ‘snelkookpansessies’, ook wel bekend onder de naam hackathon. ‘Het is zeer inspirerend die gedreven en betrokken professionals bij elkaar te zien. Dag en nacht werkten de acht teams aan oplossingen voor de cases die we hun hadden voorgelegd. Het meest gave was te zien dat zij oplossingen zochten buiten de gebaande paden. Ze denken in mogelijkheden, niet in bezwaren; ze zijn vrij in hun denken.’
Na twee dagen en nachten van hard werken werden de ideeën voorgelegd aan een jury, die het beste idee beloonde met een prijs van 2.500 euro, plus de mogelijkheid om het idee verder te ontwikkelen en het te implementeren binnen UWV of SVB. De winnaar was het team dat een Facebook-chatbot (een virtuele assistent) had ontwikkeld. ‘Een mooi, laagdrempelig en direct te gebruiken idee’, zegt Sogut. ‘De hackathon is zeker vatbaar voor herhaling, het levert inspirerende en nuttige ideeën, voor de innovatie van onze digitale dienstverlening.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Belangen

Het is aan een werknemer simpelweg niet uit te leggen dat hij in een faillissement na 10, 20 of 30 dienstjaren op een termijn van enkele weken koud op straat kan worden gezet, en vervolgens in de krant kan lezen dat de curator er gelukkig in is geslaagd een doorstart te bewerkstelligen met behoud van de werkgelegenheid van de helft van het personeel. Meestal wordt daarbij overigens niet vermeld wat er met de arbeidsvoorwaarden van die gelukkige helft is gebeurd.
Zijn curatoren de weg kwijt of is er iets anders aan de hand? Het laatste. Onze meer dan 120 jaar oude faillissementswet gaat er namelijk van uit dat de curator uitsluitend het belang van de schuldeisers dient. Inmiddels is dat door de Hoge Raad wel iets afgezwakt en mag de curator ook rekening houden met andere belangen zoals die van werkgelegenheid en milieu, maar als het eropaan komt, gaan de belangen van de schuldeisers nog steeds voor.
De curator die het failliete bedrijf wil verkopen, zal dan ook moeten gaan voor het hoogste bod. Hoe meer er voor het bedrijf wordt betaald, hoe beter dat immers voor de schuldeisers is. Eisen die de curator zou willen stellen ten aanzien van de werkgelegenheid of de arbeidsvoorwaarden drukken de prijs en mogen daarom niet door hem worden gesteld.
Wat is de oplossing? Meer medezeggenschap voor de werknemers zoals wij die kennen in de Wet op de Ondernemingsraden, de SER-fusiegedragsregels en de Wet melding collectief ontslag? Als de belangen van de schuldeisers uiteindelijk toch de doorslag blijven geven, heb je daar weinig aan. Meer rechten voor de werknemers? Je loopt dan het risico van een zó star systeem dat een doorstart onmogelijk wordt. Werknemers zijn ook daarmee niet geholpen. De oplossing is veel eenvoudiger: geef de curator de opdracht om niet alleen de belangen van de schuldeisers te behartigen maar (minstens) evenzeer die van de werknemers.
Toni van Hees is partner bij advocatenbureau Stibbe en was bewindvoerder in de surseance van USG, het moederbedrijf van onder meer Perry Sport.
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
1 reactie
+ schrijf een reactie
M.E. Jansen | 19 december 2016 om 18:35 uur
De mensen uit de groep iWGA zijn buitengewoon kwetsbaar - het is een schone taak om ze aan hun harde nemen en te begeleiden…
MAAR wie begeleid degenen uit deze groep die na jaar en dag frustrerende re-integratiepogingen moeten leren inzien dat zij hun resterende ressources niet meer DUURZAAM kunnen gebruiken - en daarom een terugkeren naar regelmatig en ooit weer betaald werk niet meer haalbaar is ?!
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.