Retail
N°3

Emotie en betrokkenheid
De laatste tijd heeft de retailsector met grote klappen te maken gekregen. Vooral de teloorgang van V&D heeft in de hele samenleving tot emoties geleid. UWV was nauw betrokken bij de afwikkeling van het faillissement. Verder in dit nummer aandacht voor ‘beschut werk’: het nieuwe arbeidsinstrument voor mensen met een beperking.
De nieuwste cijfers
Kwetsbare jongeren

Gemeenten hebben met de Participatiewet een belangrijkere rol gekregen bij de arbeidstoeleiding van kwetsbare jongeren. UWV heeft zich daardoor meer teruggetrokken uit de netwerken rondom deze jongeren, maar wil zijn kennis graag blijven delen. De samenwerking tussen gemeente, UWV en andere partners moet opnieuw vorm krijgen.
Sinds de invoering van de Participatiewet is de Wajong niet meer toegankelijk voor jonggehandicapten met arbeidsvermogen. Die vallen onder de doelgroep van de Participatiewet en daarmee onder de verantwoordelijkheid van gemeenten. Daarom heeft UWV zich teruggetrokken uit de netwerken rondom kwetsbare jongeren. Desondanks wil UWV graag de kennis en ervaring die is opgedaan delen met gemeenten en andere betrokken partijen, zoals scholen, zorginstellingen, Stichting MEE, etc. Daarom heeft onderzoeksbureau Regioplan met subsidie van UWV onderzocht welke lessen er uit de opgedane ervaringen getrokken kunnen worden. Ook is onderzocht hoe de samenwerking tussen de partijen in deze nieuwe context tot stand komt en zo goed mogelijk kan werken. Uit het onderzoek komen 10 succesfactoren naar voren voor goede samenwerking bij het begeleiden van kwetsbare jongeren naar (betaald) werk:
1) Stel de jongere centraal. 2) Zorg voor consensus over doelstellingen en de verdeling van taken en verantwoordelijkheden. 3) Netwerkpartijen moeten het belang van het netwerk onderschrijven. 4) Gebruik expertise uit verschillende disciplines. 5) Zorg voor een vaste kern van partijen en laat waar nodig andere partijen met relevante expertise aanhaken. 6) Zorg voor voldoende capaciteit en ondersteuningsaanbod. 7) Zorg voor continuïteit in de begeleiding. 8) Maak duidelijke afspraken over contact en communicatie tussen netwerkpartijen. 9) Betrek alle partijen op meerdere niveaus bij het netwerk. 10) Zorg voor coördinatie via 2 soorten regisseurs.
Voor het complete onderzoek: zie het UWV Kennisverslag.
Meer WW-uitkeringen dan vorige maand
Het aantal WW-uitkeringen ligt eind februari 2016 hoger dan eind januari 2016: ruim 469.000 tegenover bijna 465.000. Dit hogere aantal is deels het gevolg van een seizoeneffect en deels toe te schrijven aan de invoering van het nieuwe instrument inkomstenverrekening, dat per 1 juli 2015 is ingevoerd als onderdeel van de Wet werk en zekerheid (Wwz). De systematiek van inkomstenverrekening zorgt voor een latere registratie van WW-uitstroom, met als gevolg meer WW-uitkeringen.
Instroom | Uitstroom | Aantal uitkeringen | |
---|---|---|---|
nov | 49.5 | 43.7 | 425.2 |
dec | 55.5 | 39.9 | 440,8 |
jan | 75.3 | 58.5 | 457.6 |
feb | 46.6 | 49.0 | 455.1 |
mrt | 44.4 | 56.4 | 443.1 |
apr | 47.3 | 63.6 | 426.9 |
mei | 35.4 | 45.9 | 416.3 |
jun | 40.5 | 46.7 | 410.2 |
jul | 60.6 | 50.4 | 420.3 |
aug | 40.3 | 41.1 | 419.6 |
sep | 38.0 | 41.1 | 416.5 |
okt | 49.8 | 45.3 | 421.0 |
nov | 43.6 | 37.2 | 427.4 |
dec | 62.0 | 43.5 | 445.9 |
jan | 55.9 | 37.0 | 464.7 |
feb | 45.1 | 40.6 | 469.2 |
Door op de onderdelen in de grafiek te klikken kunt u de exacte aantallen voor uitkeringen op een bepaald moment opvragen. Ook kunt u, als u niet alle gegevens wilt afdrukken of kopiëren, onderdelen weghalen (en weer terugzetten) door te klikken op de woorden instroom, uitstroom en aantal uitkeringen onder de grafiek. Alle cijfers zijn in duizendtallen weergegeven.
Op de grafiek hierboven heeft de linker y-as betrekking op de instroom en de uitstroom en de rechter y-as op het aantal uitkeringen.
WW: instroom, uitstroom en aantal uitkeringen (x 1.000)
Instroom | Uitstroom | Actueel volume | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Geslacht | V | M | V | M | V | M | ||||||||||||||||||||||||
Leeftijd | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ |
jan-feb 2015 | 6.4 | 17 | 12.7 | 12.7 | 7.1 | 7.2 | 18.4 | 14.9 | 15.2 | 10.1 | 5.2 | 15.0 | 11.3 | 10.5 | 5.3 | 6.4 | 16.8 | 14.1 | 14.2 | 8.8 | 9.1 | 37.9 | 47.6 | 65.4 | 55.7 | 9.8 | 35.9 | 46.5 | 68.3 | 78.8 |
jan-feb 2016 | 5.3 | 13.5 | 10 | 10.3 | 6.4 | 5.5 | 14.8 | 11.9 | 13.0 | 10.3 | 3.6 | 11.1 | 8.6 | 9.0 | 5.5 | 3.6 | 9.9 | 8.5 | 9.6 | 8.3 | 10.6 | 39.7 | 44.6 | 65.3 | 64.5 | 11.5 | 40.8 | 44.6 | 65.8 | 81.8 |
De cijfers van 2015 en 2016 zijn voorlopig.
Klik hier voor de laatste werkloosheidscijfers.
Faillissement

V&D en UWV
Het faillissement van V&D, dat 129 jaar lang een begrip was in warenhuisland, heeft niemand onberoerd gelaten. Voor de 8.000 medewerkers die ontslagen werden, was het drama natuurlijk helemaal compleet. De verwerking ervan is nog in volle gang, en ondertussen zijn zij op zoek naar een nieuwe baan. UWV heeft van meet af aan alles op alles gezet om ze zo goed mogelijk te helpen.
Gooi je competenties in de strijd

‘Gooi je competenties in de strijd’
Rob Witjes
hoofd arbeidsmarktinformatie van UWV
‘Mijn eerste gedachten gingen uit naar mijn oud-collega’s van de V&D-vestiging in Den Haag, waar ik in de jaren tachtig als student heb gewerkt. Van een aantal wist ik dat zij er nog steeds werkten. Wat kon UWV voor hen betekenen en dan in het bijzonder voor de leeftijdscategorie 45-plus? We hebben vervolgens een rapportage uitgebracht over hun kansen op de arbeidsmarkt. Wat zijn hun competenties? Wat zijn de daarbij behorende uitwijkfuncties? De rapportage was vooral bedoeld ter ondersteuning van het denkproces van deze mensen over een mogelijk nieuwe richting die zij zouden kunnen inslaan.'
'Het is immers glashelder dat zeker de helft van de mensen zijn emplooi buiten de detailhandel zal moeten zoeken, zeker die uit de hogere leeftijdsgroepen. Verkoopmedewerkers beschikken over bepaalde competenties, zoals oplossingsgerichtheid, klant-/servicegerichtheid en overtuigingskracht, die passen bij banen in de horeca, in callcenters, bij servicedesks of bijvoorbeeld bij de receptie van een hotel. Ons advies: gooi deze competenties nadrukkelijk in de strijd bij een sollicitatie. Werkgevers slaan hierop aan, zo merken we. En vooral ook: wacht niet te lang met solliciteren naar banen buiten de detailhandel. Naarmate je langer werkloos bent, nemen in deze harde arbeidsmarkt snel je kansen af.’
Het gaat je niet in de kouwe kleren zitten

‘Het gaat je niet in de kouwe kleren zitten’
Frans Vos
buitendienstmedewerker faillissementen bij UWV
‘Een dag na de surseance van V&D, eind december, zat ik al samen met een aantal collega’s op het hoofdkantoor van V&D. Met de HRM-afdeling hebben we meteen afspraken gemaakt over de aanlevering van de loongegevens, zodat UWV zo snel mogelijk kon overgaan tot het overmaken van de lonen aan de werknemers van V&D en La Place. Dat verliep gelukkig vlekkeloos, waardoor deze mensen snel hun geld ontvingen, alleen nu van ons. Tegelijk ben ik begonnen met het organiseren van presentaties voor het personeel in de filialen van V&D. Binnen één week was dat geregeld.'
'Op 150 bijeenkomsten heb ik samen met collega’s van andere UWV-afdelingen en het WerkgeversServicepunt uitleg gegeven over de loongarantieregeling en de begeleiding tijdens een WW-uitkering. Het was een enorme klus, maar het was de inspanning waard. Het waren vaak emotionele bijeenkomsten. V&D was toch een soort grote familie waarvan al die mensen afscheid moesten nemen. Dat gaat je niet in de kouwe kleren zitten, merken we. Ik ben blij dat ik, samen met mijn collega’s, een nuttige bijdrage kon leveren aan de afhandeling van dit faillissement. Het was fijn om te merken dat onze presentaties werden gewaardeerd.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
We hebben het buiten ons systeem om geregeld

‘We hebben het buiten ons systeem om geregeld’
Fons Lunter
mentor afdeling Faillissementen bij UWV
‘De afwikkeling van het faillissement van V&D vraagt de nodige creativiteit en improvisatievermogen van de betrokkenen. Neem de loonbetaling. Zouden we als UWV de gebruikelijke procedure hebben gevolgd, dan hadden de werknemers, gezien de ongekende omvang van het faillissement, lang in financiële onzekerheid gezeten. Vandaar dat we dit buiten ons eigen systeem om hebben geregeld. We zijn hierbij uitgegaan van de salarisadministratie van de werkgever, terwijl we normaal eerst zelf alle salarisgegevens invoeren in ons systeem. Ongebruikelijk, maar nood breekt wet.'
'Een extra complicatie was dat V&D net bezig was over te gaan op een ander administratiesysteem. Tot op dit moment hebben we dan ook nog geen compleet overzicht van alle noodzakelijke salarisgegevens. Gelukkig hebben de werknemers daar weinig van gemerkt. Als mentor ben ik een soort spin in het web, ik onderhoud contacten met de betrokken partijen. Van alle kanten kwamen de vragen op mij af – van curatoren tot werknemers, en ook van betrokken UWV-afdelingen. Je raakt in een soort flow, gedreven door de gedachte dat je alles wilt doen wat in je vermogen ligt om de onzekerheid van de werknemers zo veel mogelijk weg te nemen. Dankzij de inzet van heel veel mensen is dat ons gelukt. Dat geeft ontzettend veel voldoening.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
We waren de hele dag trending topic

‘We waren de hele dag trending topic’
Jan Roos
socialmediaredacteur bij UWV
‘Een ex-werkgever van me plaatste een bericht op zijn Facebookpagina waarin hij V&D’ers opriep zich bij hem te melden voor een vacature in zijn restaurant. Dat bracht me op een idee. Ik dacht meteen: laten we als UWV iets laagdrempeligs bedenken waarmee we zo veel mogelijk werkgevers in contact kunnen brengen met de net ontslagen mensen van V&D en de andere winkelketens. De UWV-actie #retailwerkt was geboren en kende op maandag 22 februari een flitsende start. Het was de hele dag trending topic. Twitter is bij uitstek geschikt om vraag en aanbod bij elkaar te brengen.'
'Daarnaast maken we ook gebruik van LinkedIn. Ik polste mijn UWV-collega’s, die meteen enthousiast reageerden. Mede dankzij hun inzet kenden we zo’n succesvolle actie, waarmee we de landelijke media haalden. Op #retailwerkt sporen we werkgevers aan hun vacatures aan te melden bij de UWV WerkgeversServicepunten en zijn tips te vinden over onder meer het opstellen van het cv en het schrijven van sollicitatiebrieven. Het is nog te vroeg om dat te kunnen beoordelen, maar gezien de talloze enthousiaste reacties lijkt de actie geslaagd.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Cabaret voor V&D'ers

0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Beschut werk

Niets boven Groningen
In Groningen werken gemeente en UWV nauw met elkaar samen om Wajongers te begeleiden naar beschut werk. Groningen is een van de weinige gemeenten in Nederland die hier echt prioriteit aan geeft. Als centrumgemeente wil Groningen hiermee een voorbeeld zijn voor andere gemeenten in de provincie, en – waarom niet – in heel Nederland.
Via UWV of de gemeente: dat maakt niet uit

‘Via UWV of de gemeente: dat maakt niet uit’
Remco Langenberg
projectleider implementatie Participatiewet bij de gemeente Groningen
‘In Groningen lopen we voorop in het creëren van beschutte werkplekken. In de eerste plaats omdat we als stad hebben besloten om onder de vlag van de Participatiewet de huidige 400 werkplekken bij het sociaal werkbedrijf in stand te houden. En ten tweede omdat we de deur naar die werkplekken hebben opengezet voor Wajongers uit het UWV-bestand’, zegt Remco Langenberg, projectleider implementatie Participatiewet bij de gemeente Groningen. Om het aantal van 400 beschutte werkplekken op peil te houden moeten er jaarlijks 25 vacatures worden ingevuld die vrijkomen door natuurlijk verloop.'
'Dat bleek lastiger dan verwacht, zegt Langenberg: ‘Het lukte ons aanvankelijk niet om voldoende geschikte kandidaten te vinden die onder de nieuwe doelgroep Beschut vielen. Daarom hebben we medio oktober 2015 aan UWV gevraagd of zij ons geschikte kandidaten uit hun Wajong-bestand konden leveren. Inmiddels hebben we in de afgelopen maanden vier mensen een stageplaats aan kunnen bieden, twee van hen krijgen binnenkort een arbeidscontract.’ Mede dankzij de intensieve samenwerking tussen de gemeente en UWV denkt Langenberg voor de zomer nog aan 35 werkzoekenden een beschutte werkplek te kunnen aanbieden. ’Het maakt ons niet uit of die nu vallen onder de verantwoordelijkheid van UWV of van de gemeente, daarin zijn we redelijk uniek.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Volg ons voorbeeld!

‘Volg ons voorbeeld!’
Wim Veen
arbeidsdeskundige bij UWV
Nadat bleek dat de gemeente Groningen zelf onvoldoende kandidaten had voor de invulling van 25 beschutte werkplekken in het sociaal werkbedrijf, riep zij de hulp in van Wim Veen, arbeidsdeskundige van UWV voor de arbeidsmarktregio Groningen. Of UWV wellicht kandidaten kon leveren voor deze beschutte werkplekken? Veen maakte graag gebruik van dit aanbod. ‘Het is bijzonder dat een gemeente beschutte arbeidsplaatsen aanbiedt aan mensen die niet uit hun bestand komen, maar uit ons Wajong-bestand.’
De grootste hobbel was van financiële aard. De gemeente stelde als voorwaarde dat de plaatsing van Wajongers kostenneutraal zou zijn. Veen: ‘Alles meegerekend kost een beschutte werkplek rond de 30.000 euro per jaar. Rekening houdend met de financiering vanuit het Rijk resteerde er voor de gemeente alsnog een tekort van 6.000 euro per plek per jaar.’ Veen kwam met het idee om het instrument loondispensatie in te zetten voor deze Wajongers. Veen: 'Met loondispensatie kun je immers de loonkosten van een werkplek omlaag brengen. Het was even zoeken of en hoe we dat instrument konden inzetten, maar uiteindelijk kregen we groen licht voor het inzetten ervan voor de Wajongers. Inmiddels is een aantal Wajongers aan de slag in het sociaal werkbedrijf. Het zou fantastisch zijn als andere gemeenten het voorbeeld van Groningen zouden volgen.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Ik loop niet zo op de klok’

‘Ik loop niet zo op de klok’
Michëal Mast
Wajonger op beschutte werkplek
‘Ik wil werk leveren, moe worden.’ Michëal Mast (25) pakt aan de lopende band sixpacks bier in bij de Groningse sociale werkvoorziening Iederz. Hij is een van de Wajongers die een beschutte werkplek hebben gevonden in Groningen. ‘Vorige week moesten we spaar-muntjes voor een supermarkt inpakken. Dat is niet echt iets voor mij.’ Michëal zit in zijn proefplaatsingsperiode; een arbeidscontract zal snel volgen. ‘Ik heb stage gelopen bij de milieudienst, werkte in de steigerbouw en draaide dag- en nachtdiensten bij een parkeergarage. Hier werk je altijd stipt van 07.40 tot 16.10 uur. Sommige collega’s worden onrustig als de werkdag bijna om is. Ik niet hoor, ik loop niet zo op de klok.’
Het afgelopen jaar zat hij thuis bij zijn ouders, zonder werk. ‘Daar word je niet fit van. Ik ben liever lekker in beweging. ’s Ochtends op de fiets door de kou, ’s middags op tijd thuis voor de voetbaltraining. Ooit wil ik graag boodschappen bezorgen. Maar leren gaat me niet zo goed af en ik ben op een punt gezakt voor mijn theorie-rijexamen. UWV wil me wel helpen met leren.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Compleet balen

Vanaf onze benoeming tot curatoren op 22 december vorig jaar wisten we dat het een lastige opgave zou worden. De warenhuizen van V&D draaiden al twintig jaar met verlies, wat betekende dat een koper veel geld beschikbaar moest hebben om een doorstart te kunnen maken. Desondanks was er interesse in de warenhuizen. We hielden dan ook lang goede hoop op een succesvolle afloop. En met ons de medewerkers van V&D. Totdat we half februari moesten erkennen dat onze missie was gestrand. Ontzettend frustrerend of, om mijn medecurator Kees van de Meent te citeren: ‘Compleet balen.’ Het ging om heel veel werknemers die al weken in onzekerheid verkeerden. Hun betrokkenheid bij het bedrijf was bovendien opvallend groot. Natuurlijk hebben we onszelf de vraag gesteld of we steken hebben laten vallen. Het klinkt misschien vreemd uit mijn mond, maar we zijn tot de conclusie gekomen dat niemand iets valt te verwijten. Samen met alle betrokken partijen is tot op het laatste moment keihard gewerkt aan een constructieve oplossing. Uiteindelijk hebben we die alleen voor La Place weten te realiseren met de verkoop aan de familie Van Eerd van Jumbo. Er zijn meerdere redenen waarom het niet is gelukt een koper te vinden voor de warenhuisactiviteiten, maar de belangrijkste is dat er heel veel geld geïnvesteerd zou moeten worden om de onderneming weer winstgevend te maken. Wat we ook merkten is dat kopers moeite hadden met de Wwz, in de zin dat zij aanhikten tegen het overnemen van werknemers met een lang arbeidsverleden en dus een hoge transitievergoeding. Tot slot is een compliment aan UWV op deze plek op zijn plaats. Zoals alle andere partijen hebben ook zij zich uiterst loyaal en constructief opgesteld, ondanks de enorme druk die het legde op de organisatie.
Hanneke De Coninck-Smolders is samen met Kees van de Meent curator V&D en La Place. Zij werkt bij Blix Advocaten in Amsterdam, dat zij mede heeft opgericht. Zij houdt zich vooral bezig met het insolventierecht en heeft veel ervaring op het gebied van financiering en zekerheden.
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.

0 reacties
+ schrijf een reactie
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.