Loopbaan
N°6

Leren en werken
Loopbaanontwikkeling en -begeleiding is bijna synoniem met een leven lang leren, al dan niet on the job. Informeel gebeurt dat ook wel, maar formeel valt er nog een hoop te verbeteren. Vaak komt bij- of nascholing pas op gang als iemand werkloos wordt en het al rijkelijk laat is. Alle adviezen om problemen voor te zijn ten spijt.
De nieuwste cijfers
Grootste stijging instroom WIA sinds 2010

In het UWV Kennisverslag (UKV) lichten kennisadviseurs van UWV maandelijks een actueel onderwerp toe. Ditmaal is dat de WIA, onder de titel: 'Wat is er aan de hand met de WIA? De instroomontwikkelingen in 2015 en 2016 geduid.' Auteurs Ed Berendsen en Carla van Deursen over de oorzaken van de grootste stijging van de WIA-instroom sinds 2010.
Instroom WIA
Instroom WIA (x1000) | |
---|---|
2009 | 29.3 |
2010 | 35.6 |
2011 | 37.9 |
2012* | 33.9 |
2013 | 37.1 |
2014 | 36.9 |
2015 | 35.8 |
2016 | 40.0 |
Op de y-as het percentage, op de x-as de jaartallen. Door met de cursor over de lijn te gaan kunt u de exacte aantallen opvragen.
* De daling in 2012 had te maken met een aanpassing in de telsystematiek. Het onderliggende niveau van instroom was vergelijkbaar met 2011 en 2013.
Waarover gaat het laatste Kennisverslag?
Berendsen: 'Over de grootste stijging van de instroom in de WIA sinds 2010 (zie grafiek). Na een daling in 2015 is de instroom in 2016 met bijna 12% gestegen. Deze stijging komt vooral uit de groep WW'ers en uit zieke werknemers met een vast dienstverband. In de zomer van 2016 zijn we gestart met een onderzoek naar mogelijke oorzaken van deze opmerkelijke ontwikkeling.'
Wat zijn de conclusies?
Berendsen: 'De toename van de WIA-instroom van WW'ers in de eerste helft van 2016 kan voor circa 80% verklaard worden door de toename van het totale aantal WW'ers en daarmee van het aantal zieke WW'ers. Het aantal WW'ers nam twee jaar eerder fors toe als gevolg van de economische crisis waardoor meer mensen hun baan kwijt zijn geraakt. Voor circa 10% is de stijging te verklaren door de gestegen leeftijd van de WW'ers en het grotere aandeel oudere vrouwen onder hen. De kans om arbeidsongeschikt te worden is bijvoorbeeld voor 55-plussers circa 10 keer zo groot als voor werknemers jonger dan 25 jaar. En voor oudere vrouwen is de kans weer groter dan voor oudere mannen. Daarom tikt de gestegen leeftijd en het groter aandeel vrouwen bij de WW'ers extra hard aan in de WIA.'
Wat verbaast jullie vooral?
Berendsen: 'Het feit dat plotseling veel meer zieke werknemers een WIA-uitkering aanvragen. Van Deursen: 'Nederland is niet zieker geworden, het ziekteverzuim is stabiel gebleven, de cijfers over re-integratie tonen geen veranderingen, we zien geen verschil in ziektebeelden en toch lijkt de drempel om een WIA-uitkering aan te vragen lager.'
Meer weten? Lees dan het complete onderzoeksverslag.
WW-uitkeringen in mei 2017 verder gedaald
Het aantal WW-uitkeringen lag eind mei 2017 lager dan eind april 2017: 385.600 ten opzichte van 401.500. In mei zagen we in het verleden vaak een daling van het aantal WW-uitkeringen onder invloed van een seizoenpatroon. Daarnaast was ook de gunstige economische ontwikkeling van invloed. De daling van het aantal WW-uitkeringen zette in vergelijking met dezelfde maanden in 2016 door: in januari 2017 waren er 47.000 minder WW-uitkeringen dan in januari 2016, in mei 2017 is dit verschil opgelopen tot 62.000 in vergelijking met mei 2016. De invoering van het nieuwe instrument inkomstenverrekening, dat per 1 juli 2015 is ingevoerd als onderdeel van de Wet werk en zekerheid (Wwz), zorgt ook in 2017 nog voor een langere WW-duur met als gevolg meer WW-uitkeringen.
Instroom | Uitstroom | Aantal uitkeringen | |
---|---|---|---|
feb | 45.1 | 40.6 | 469.9 |
mrt | 49.9 | 49.6 | 470.2 |
apr | 36.5 | 46.1 | 460.5 |
mei | 31.3 | 44.0 | 447.8 |
jun | 42.8 | 52.3 | 438.3 |
jul | 37.6 | 44.4 | 431.5 |
aug | 34.6 | 39.6 | 426.5 |
sep | 42.4 | 44.7 | 424.3 |
okt | 34.0 | 38.7 | 419.6 |
nov | 32.2 | 42.2 | 409.5 |
dec | 48.2 | 45.7 | 412.0 |
jan | 45.1 | 38.4 | 418.7 |
feb | 35.8 | 38.7 | 415.8 |
mrt | 42.7 | 43.7 | 414.8 |
apr | 24.9 | 38.1 | 401.5 |
mei | 26.4 | 42.2 | 385.6 |
Door op de onderdelen in de grafiek te klikken kunt u de exacte aantallen voor uitkeringen op een bepaald moment opvragen. Ook kunt u, als u niet alle gegevens wilt afdrukken of kopiëren, onderdelen weghalen (en weer terugzetten) door te klikken op de woorden instroom, uitstroom en aantal uitkeringen onder de grafiek. Alle cijfers zijn in duizendtallen weergegeven.
Op de grafiek hierboven heeft de linker y-as betrekking op de instroom en de uitstroom en de rechter y-as op het aantal uitkeringen.
WW: instroom, uitstroom en aantal uitkeringen (x 1.000)
Instroom | Uitstroom | Actueel volume | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Geslacht | V | M | V | M | V | M | ||||||||||||||||||||||||
Leeftijd | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ |
jan-mei 2016 | 11.8 | 31.0 | 23.1 | 23.8 | 15.1 | 11.3 | 30.5 | 24.7 | 26.6 | 21.2 | 10.3 | 29.7 | 22.5 | 23.4 | 15.2 | 11.3 | 30.3 | 24.5 | 26.6 | 23.2 | 9.9 | 38.2 | 43.4 | 63.9 | 65.1 | 9.1 | 35.8 | 41.0 | 62.0 | 79.4 |
jan-mei 2017 | 8.7 | 25.4 | 18.1 | 18.5 | 12.4 | 9.1 | 24.9 | 19.2 | 20.6 | 17.9 | 8.9 | 27.7 | 20.6 | 22.3 | 16.7 | 9.9 | 26.8 | 21.4 | 23.6 | 23.2 | 7.1 | 33.2 | 37.2 | 53.9 | 61.8 | 6.8 | 29.3 | 33.8 | 51.8 | 70.7 |
De cijfers van 2016 en 2017 zijn voorlopig.
Voor meer uitleg over de effecten van inkomstenverrekening op het aantal WW-uitkeringen, zie het UKV-artikel Wat gebeurt er met de WW? (UKV 2016-4) en Inkomstenverrekening in de WW (UKV 2016-7).
Klik hier voor de laatste werkloosheidscijfers.
Cheques

Het Vlaamse model
In Vlaanderen wordt al enige tijd met succes gewerkt met loopbaancheques: een budget waar iedere werkende Vlaming voor in aanmerking komt en waar hij zelf maar een bescheiden bedrag bij hoeft te leggen. De Vlaamse tegenhanger van UWV verstrekt deze cheques. Ook een idee voor Nederland en UWV?
Instrument om cultuurverandering in gang te zetten

‘Instrument om cultuurverandering in gang te zetten’
Fons Leroy
gedelegeerd bestuurder van VDAB
‘Het ontbrak ons in België aan een systeem om werkenden te begeleiden in hun loopbaan. In 2013 hebben we de loopbaancheque geïntroduceerd, waarmee werknemers bij een erkend loopbaancentrum begeleiding kunnen inkopen,' zegt Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder van VDAB, de Vlaamse tegenhanger van UWV. Het is een grotendeels door de overheid gefinancierd middel om werknemers, zoals Leroy zegt, ‘te empoweren’, zodat zij beter in staat zijn zich aan te passen aan de eisen van de arbeidsmarkt. Leroy: ‘Anders dan in Nederland zitten Vlaamse werknemers nog erg vast aan het idee van baanzekerheid. De loopbaancheque is ook een middel om mensen bewust te maken dat de arbeidsmarkt van morgen vraagt om meer flexibiliteit, persoonlijke ontwikkeling en dynamiek.’
Om van het systeem een succes te maken is het belangrijk, aldus de VDAB-topman, dat het voor werknemers betaalbaar en toegankelijk is, dat zij er zelf verantwoordelijkheid voor dragen en dat het zo min mogelijk bureaucratische rompslomp met zich meebrengt. Een jaar na de introductie maakten ruim 20.000 Vlaamse werknemers gebruik van de loopbaancheque, inmiddels is dat aantal gestegen tot ruim 35.000. Slechts een fractie van het totaal aantal werknemers, erkent Leroy, maar ‘desondanks geloven we dat het een zinvol instrument is om de vereiste cultuurverandering in gang te zetten.’
Het systeem is succesvol

‘Het systeem is succesvol’
Gitte Smets
expert loopbaanbegeleiding VDAB
Iedere Vlaamse werknemer en zelfstandige met minimaal twee jaar werkervaring heeft om de zes jaar recht op acht uur loopbaanbegeleiding bij een gecertificeerd loopbaancentrum, verdeeld over twee pakketten van vier uur. Die kan men apart, maar ook in één keer opnemen. Het systeem werkt met loopbaancheques: één cheque staat voor vier uur begeleiding. De werknemer draagt 40 euro bij, de overige kosten van de begeleiding, zo’n 500 euro, neemt de Vlaamse overheid voor haar rekening. ‘Wij doen vooral de technische kant van het verhaal: de cheques kunnen bij ons worden aangevraagd, we controleren de voorwaarden en geven de cheques uit', zegt Gitte Smets, expert loopbaanbegeleiding bij VDAB, het Vlaamse UWV.
De inhoudelijke bemoeienis van VDAB beperkt zich tot een kwaliteitscontrole van de dienstverlening die een centrum aanbiedt. Ook voor klachten over de begeleiding kan men bij VDAB terecht. Smets: ‘Het is succesvol, men is zeer tevreden over de kans die wij bieden om ondersteuning te krijgen van een onafhankelijk iemand bij allerlei aspecten van je loopbaan. Dit varieert van hoe je je talenten beter kunt benutten tot en met het zoeken naar een betere balans tussen je beroeps- en privéleven.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Ook actief zijn in de voorzorg

‘Ook actief zijn in de voorzorg’
Tof Thissen
directeur UWV WERKbedrijf
Er was een tijd dat landen als België en Duitsland van Nederland leerden hoe om te gaan met vraagstukken rond scholing en opleiding van werkenden en werkzoekenden. Die tijd ligt achter ons, zegt Tof Thissen, directeur van UWV WERKbedrijf. ‘Nederland is van de koppositie afgezakt naar de Europese middenmoot op het terrein van leven lang leren.’ Het grootste manco is dat UWV pas in het geweer mag komen als mensen een uitkering is toegekend, vervolgt Thissen: ‘Ik zou veel liever zien dat we iets kunnen doen voor mensen die hun baan dreigen te verliezen en die moeite hebben met de overstap van opleiding naar werk; of voor herintreders. Kortom, ik wil ook actief zijn in de voorzorg, in plaats van alleen in de nazorg.’
Het ideaal van Thissen zijn herkenbare, regionale centra voor de arbeidsmarkt, waar werkenden en werkzoekenden terechtkunnen voor werk, scholing en ook loopbaanbegeleiding. ‘Onze rol is dan om er te zijn voor iedereen die het niet vanzelf lukt om een plaats op de arbeidsmarkt te bemachtigen. Ik wil dat iedereen naar vermogen kan meedoen. Dat lukt alleen als we stevig inzetten op scholing, liefst vandaag nog, want het vraagstuk blijft onverminderd urgent.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Scholing

Een budget voor iedereen
We moeten een leven lang blijven leren, maar aan middelen om dat te doen ontbreekt het nogal eens. Vandaar dat recente rapporten van de SER en de commissie-Sap pleiten voor een budget waar iedere volwassene in Nederland een beroep op kan doen. Intussen probeert UWV iets te doen aan het lerarentekort. In Amsterdam filmden we een zij-instromer voor de klas.
Waarom is er geen scholingsbudget voor WW'ers?

‘Waarom is er geen scholingsbudget voor WW'ers?’
Elize de Bar
strategisch beleidsadviseur bij UWV
‘Er is sprake van een duidelijke mismatch op de arbeidsmarkt. Het is dus zaak stevig in te zetten op scholing en loopbaanbegeleiding. UWV wil hierin graag meer doen dan nu het geval is', zegt Elize de Bar, strategisch beleidsadviseur bij UWV. Door middel van de Leerwerkloketten, een regionaal samenwerkingsverband tussen onderwijsinstellingen, UWV, gemeenten en bedrijfsleven, faciliteert UWV de mogelijkheid voor onafhankelijk loopbaan- en scholingsadvies. ‘De Leerwerkloketten blijken een zeer nuttige functie te vervullen, blijkt uit een evaluatie. We zouden deze activiteiten dan ook graag verder willen uitbreiden.’
Daarnaast is UWV tot eind dit jaar uitvoerder van de zogenaamde scholingsvouchers, waarbij mensen een vergoeding van maximaal 2500 euro kunnen krijgen als zij een opleiding volgen in de richting van een kansberoep, zoals in de zorg, de techniek en het onderwijs. Elize de Bar: ‘Er zijn twee verschillende potjes. Het budget voor scholingsvouchers voor iedereen is helaas op, maar mensen uit de langdurige zorg kunnen nog steeds een beroep doen op deze regeling. Of ik nog meer wensen heb behalve meer middelen voor de Leerwerkloketten? Zeker, we zouden graag weer beschikken over een scholingsbudget voor WW’ers. Het is vreemd dat zij als enige groep geen beroep kunnen doen op een dergelijk budget.’
2 reacties
6 juli 2017 om 12:12 uur
|Levenlangleren heel erg mooi maar in de WW praktijk heb je er niets aan!
De scholingsvoucher mocht alleen ingezet worden voor schriftelijke cursussen want ander was je overdag niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt.
Is er wel onderzocht hoe werkgevers tegen schriftelijke cursussen aankijken?
Geen werkgever neemt een schriftelijke cursus MBO Verpleegkundige serieus.
Conclusie:
het UWV werkt WEL mee aan een voucher die NIET opleidt tot een serieuze kans op een baan.
Maar aan een opleiding die WEL naar een baan leidt wordt NIET meegewerkt.
Voorbeeld; ik, zij instromer, 51 jaar, zonder zorg achtergrond, wil graag MBO verpleegkundige (kansberoepenlijst + actieplan) worden.
Na eigen onderzoek is een BBL leerweg is geen optie gebleken. Die plaatsen worden intern doorgegeven. Het algemene advies is om de praktijkopleiding te gaan doen. Een stage is voor een werkgever een veilige manier om de beschikbaarheid te beoordelen.
Maar daar werkt het UWV NIET aan mee! Stage lopen is geen werk.
Ik mag wel netjes 4x per maand (vruchteloos) solliciteren!
Maar niet 1 dag in de week naar school en 3 dagen stage lopen (lees werken) binnen de zorg zodat ik binnen de kortste keren een baan heb met toekomst. (zie arbeidsmarkt + hoeveelheid vacatures)
Waar is de missie van het UWV ineens gebleven? "We bieden nieuw perspectief om werken en deelname aan de maatschappij te bevorderen. We interesseren ons in klanten en behandelen ze met respect. Met de belofte ‘Werk boven uitkering’ zijn we helder over onze beloften én verwachtingen."
Nieuw perspectief?
Zoals het UWV de regels nu toepast zal ik blijven hangen in losse baantjes met korte contracten. Zo bouw ik geen nieuwe arbeidstoekomst op!
Zoals zo vaak is de praktijk weerbarstiger dan de theorie. Tuurlijk zijn de vouchers en masse aangevraagd, het was immers gratis. Maar je hebt er, zoals de regels nu worden uitgelegd, werkelijk niets aan!
Graag voortaan een doordacht totaal pakket inclusief duidelijke beleidsregels die door alle UWV filialen op dezelfde manier worden toegepast.
11 juli 2017 om 14:39 uur
|Positieve ontwikkeling als er een vast scholingsbedrag voor elke werkzoekende komt. Essentieel is om te kijken waar ligt iemands kracht, interesse en mogelijkheden liggen en dat ondersteunen. Dus hierin maatwerk leveren vanuit het UWV in samenwerking met de werkzoekende.
Van een werkzoekende mag je dan verwachten dat hij of zij met onderbouwing en motivatie waarom je dit wil en wat de kansen zijn. Kortom, het moet ook vanuit de werkzoekende komen waarbij het UWV een stimulerende rol heeft. Het kan namelijk ook zo zijn, dat er op jouw vakgebied nog wel werk is, maar met veranderde inhoud te maken hebt. Velen hebben hier niet de middelen voor. Ook dan is scholing belangrijk.
Monitoren mag, maar laat de huidige regels los. Dat heeft geen zin. Het moet vanuit de werkzoekende komen waarbij het UWV een ondersteunende rol bied met eventueel een adviserende rol als een werkzoekende iets heel anders wil, maar niet weet wat. Maatwerk leveren en uitgaan wat de klant nodig heeft, heeft al lang op diverse gebieden zijn functie bewezen maar vooral de effectiviteit hiervan is dan zichtbaar!
Den Haag moet zich hier alleen nog even bewust van worden! Het is niet moeilijk, soms is het ook een kwestie van gewoon gaan doen en monitoren!
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Dit is niet alleen een taak van de overheid

‘Dit is niet alleen een taak van de overheid’
Mariëtte Hamer
voorzitter van de SER
In het SER-advies ‘Leren en ontwikkelen tijdens de loopbaan’ kijkt de raad terug op wat er terecht is gekomen van eerdere adviezen, niet alleen die van de SER zelf, maar ook van andere instituten, zoals de Onderwijsraad. Conclusie: ze hebben niet geleid tot grotere deelname van volwassenen aan scholingsactiviteiten. ‘Maar dat wil niet zeggen dat de beroepsbevolking zich niet heeft ontwikkeld. Via een informele weg is dat wel degelijk het geval geweest. Het is echter de vraag of dit voldoende is, gezien de technologische ontwikkelingen en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt', zegt Mariëtte Hamer, voorzitter van de SER. ‘Vandaar ons pleidooi voor een betere mix tussen formeel en informeel leren.’
In haar advies wijst de SER verder op de noodzaak om het zogenaamde trekkingsrecht te verbreden en beter onder de aandacht te brengen. Dat recht biedt iedere Nederlander de mogelijkheid om een bekostigde opleiding te volgen tot en met mbo- of masterniveau. ‘Het zou goed zijn als, anders dan nu, ook deelopleidingen kunnen worden gevolgd. Onderwijs aan volwassenen moet beter aansluiten bij de situatie van de werkenden. Het is zaak rekening te houden met hun kennisniveau en de middelen en de tijd die zij beschikbaar hebben. Kortom: er is meer maatwerk nodig', aldus Hamer. Verder pleit de SER voor een persoonlijk scholingsbudget en voor een betere benutting van de sectorale O&O-fondsen (Opleiding en Ontwikkeling). Hamer: ‘Scholing is niet alleen een taak van de overheid, ook voor werkgevers en werknemers ligt hier een dringende opgave.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Wij pleiten voor een nationaal pact

‘Wij pleiten voor een nationaal pact’
Jolande Sap
voorzitter commissie-Sap
‘Het thema speelt al jaren, maar toch nemen volwassenen met een opleiding tot en met mbo-niveau 4 nu minder deel aan scholing dan tien jaar geleden. Er is meer urgentie en ambitie in het beleid nodig om te voorkomen dat steeds meer mensen de aansluiting op de arbeidsmarkt verliezen', zegt Jolande Sap, voorzitter van de Commissie vraagfinanciering mbo. Van de commissie verscheen begin april het advies Doorleren werkt. Belangrijke aanbeveling is de individuele leerrekening, een opleidingsbudget voor elke Nederlander. Sap: ‘Een nieuwe vorm van sociale zekerheid. Het is een potje dat van jou persoonlijk is en dat je gedurende de arbeidsloopbaan vrij kunt besteden aan cursussen, opleidingen of een ervaringscertificaat. De rekening wordt betaald door overheid, werkgevers en eigen stortingen. Naarmate je minder initieel onderwijs hebt genoten, is de overheidsbijdrage hoger.’
Verder pleit de commissie voor een nationaal scholingspact waarin overheid, werkgevers, werknemers, opleidingsinstellingen en regio’s afspraken maken over een flexibel scholingsaanbod en een regionale ondersteuningsstructuur die mensen waar nodig een steun in de rug biedt. ‘Dat kan – samen met de aanstelling van wat wij een Deltacommissaris hebben genoemd – bij het aantreden van een nieuw Kabinet beter meteen geregeld worden. We mogen niet weer jaren voorbij laten gaan, daarvoor is het onderwerp te belangrijk.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Qua scholing zijn we Europese middenmoot

‘Qua scholing zijn we Europese middenmoot’
Kees van Uitert
senior beleidsadviseur bij UWV
Uit de Arbeidsmarktanalyse 2017 van UWV blijkt dat sinds 2004 het aantal opleidingsuren per werknemer en werkzoekende is afgenomen. ‘Zorgelijk', vindt Kees van Uitert, senior beleidsadviseur bij UWV. ‘Uit elk onderzoek blijkt dat scholing loont, maatschappelijk en economisch. Nederland heeft een hoogwaardige kenniseconomie, we voeren op dit terrein menige ranglijst aan. Maar als het gaat om scholing van werkenden, staan we volgens de cijfers van Eurostat in de Europese middenmoot; wat werklozen betreft zelfs stijf onderaan. Daarbij moet aangetekend worden dat het effect van de inzet van scholingsvouchers nog niet in deze cijfers is meegenomen.’
Groepen die het hardst scholing nodig hebben, zoals laaggeschoolden, flexwerkers en werkzoekenden, blijken juist het minst scholing te volgen. Landen als België, Frankrijk en Denemarken doen het wat dit betreft beter, zegt Van Uitert. ‘In Denemarken zie je een sterkere betrokkenheid van de sociale partners bij dit onderwerp en men beschikt over een goede regionale infrastructuur, onder meer in de vorm van regionale competentiecentra die zich richten op de scholing van laagopgeleiden in het mkb. In alle drie de landen speelt bovendien de publieke arbeidsvoorziening een grotere rol dan bij ons. Het blijkt te werken. Wellicht is het een goed idee te investeren in een dergelijke regionale infrastructuur voor werkenden en werkzoekenden.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Investeren in zij-instromers in het onderwijs

‘Investeren in zij-instromers in het onderwijs’
Aydin Daldal
senior adviseur Werkgeversdiensten bij UWV
De regio Groot Amsterdam kent een tekort aan leraren en onderwijzers. Momenteel zijn er 600 vacatures in het voortgezet onderwijs en binnen nu en 2020 zal het basisonderwijs een tekort hebben van 300 mensen.
‘We hebben in samenwerking met de gemeente en het Schoolbureau – een private organisatie – een arrangement ontwikkeld om mensen klaar te stomen voor een baan in het onderwijs', zegt Aydin Daldal, senior adviseur Werkgeversdiensten bij UWV. Het gaat daarbij om zogenaamde zij-instromers, ofwel mensen zonder onderwijsbevoegdheid. ‘We selecteren mensen die in een uitkering zitten en een hbo+-opleiding hebben gevolgd op een van de terreinen waarop een tekort is aan leraren, zoals bij wis- en natuurkunde', aldus Daldal.
Na een geschiktheidsassessment lopen de zij-instromers een week stage aan de hand van een ervaren docent, waarna zij bij gebleken geschiktheid een leer-werk-traject van twee jaar volgen. In die periode dienen zij hun bevoegdheid te halen. Het is een succesvol project, weet Daldal. ‘We hebben de afgelopen drie jaar jaarlijks 40 mensen door weten te leiden naar een onderwijsbaan. Dat gaat niet vanzelf, er moet flink in deze mensen worden geïnvesteerd om te voorkomen dat ze na een jaar teleurgesteld afhaken.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Amsterdam zoekt leraren
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Werk, werk, werk

Wie niet werkt zal niet eten. Niet alleen Paulus en Marx waren het erover eens maar ook onze minister van Sociale Zaken en UWV want: werk gaat boven inkomen. Werk is de hefboom naar een beter leven, het kroonjuweel van het activeringsstreven en de primaire hoedanigheid van de mens.
Werk, werk, werk: helaas is dat niet voor iedereen weggelegd. Nederland kampt al jaren met een hardnekkige werkloosheid. De werkgelegenheidscijfers staan de laatste maanden steeds meer op groen. Maar de langdurige crisis heeft een fundamenteel probleem blootgelegd dat al langer sluimert in de Nederlandse samenleving, namelijk dat van een groeiende tweedeling op de arbeidsmarkt. Hoogopgeleiden profiteren van de gunstige werkgelegenheidsontwikkeling. Maar als je een lage opleiding hebt, moet je laagbetaalde klussen doen onder slechte arbeidsvoorwaarden en zonder veel uitzicht op baanzekerheid.
Voor de achterblijvers op de arbeidsmarkt moet het dogma van werk, werk, werk klinken als het onheilspellend borstgeroffel van een stel ontsnapte gorilla’s. Het geluid klinkt elke keer als uitkeringen worden onderworpen aan nóg strengere verplichtingen en sancties. Daarbij moet de uitkeringsgerechtigde met dwang en plakmiddelen, al dan niet als verplicht vrijwilliger, aan het werk worden geholpen. Het gevolg is verdringing en degeneratie van de arbeid aan de onderkant van de samenleving.
In de Eerste Kamer is een wetsvoorstel aanhangig dat verdringing moet tegengaan. Overheden die met een instelling, bedrijf of andere organisatie afspraken maken over de inzet van mensen met een uitkering, moeten eerst een toets toepassen of deze afspraken leiden tot verdringing van betaalde arbeid. Maar hiermee zijn we er niet. Willen we het probleem van de onderkant van de arbeidsmarkt aanpakken, dan moeten de oorzaken worden weggenomen.
Lees meer in het essay van Gijsbert Vonk in de printeditie van UWVmagazine.
Gijsbert Vonk (Sittard, 1960) is hoogleraar socialezekerheidsrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen.
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.

1 reactie
+ schrijf een reactie
jan troost | 22 juni 2017 om 18:04 uur
WIJZE VLAMINGEN ZOU IK ZEGGEN. DE ZZP CULTUUR EN FLEXIBELE BANEN IN NEDERLAND IS DOORGESLAGEN
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.