Blijven ontwikkelen
N°4

Constant leren steeds belangrijker
Werkgevers klagen al jaren dat ze de juist opgeleide mensen niet kunnen vinden. Hoe erg is het gesteld? En wat is eraan te doen? Verder in deze editie de visie van de Raad van Bestuur van UWV op het afgelopen jaar en de nabije toekomst. En: hoe kunnen ex-gedetineerden aan het werk gaan en blijven?
De nieuwste cijfers
Forse daling WW-uitkeringen

In 2017 is zowel de instroom in de WW als het aantal WW-uitkeringen sterk afgenomen. Dat staat in een speciale uitgave van het UWV Kennisverslag over volumeontwikkelingen in de sociale zekerheid. Eind 2017 daalde het aantal WW-uitkeringen tot 330.000. Dit is 82.000 (20%) minder dan eind 2016.
Senior kennisadviseur Ed Berendsen van UWV: ‘De economische vooruitzichten blijven rooskleurig. We denken dat dit nog wel 2 jaar doorgaat. Het Centraal Planbureau heeft de verwachting over de economische groei voor 2018 verhoogd naar 3,3%. Voor dit jaar verwachten we dan ook opnieuw een forse afname van het WW-volume.’
Wat is nog meer opvallend?
‘Het aandeel beëindigde WW-uitkeringen wegens werkhervatting daalde tussen medio 2015 en 2017 van ruim 50% naar 35-40%. Een onlogische tendens als je kijkt naar de economische ontwikkeling. Die daling komt vooral door de inkomstenverrekening die met de Wet werk en zekerheid is ingevoerd. Er worden sindsdien veel meer uitkeringen beëindigd wegens het niet opsturen van een inkomstenopgave: van 1,5% begin 2015 naar circa 10% in 2017. Mensen sturen geen inkomstenopgave meer omdat ze weer werk hebben gevonden. In de praktijk gaat het ook hier dus om uitkeringen die worden beëindigd wegens werkhervatting, alleen zijn ze niet als zodanig geregistreerd. Eigenlijk hebben we dus vooral te maken met statistische verschuivingen: de betekenis van het statistische begrip ‘beëindiging wegens werkhervatting’ is gewijzigd.’
De inkomstenverrekening is in trek?
‘In 2017 werkten ruim 96.000 van de 330.000 WW’ers, bijna 30%, met behoud van een gedeeltelijke WW-uitkering via de regeling voor inkomstenverrekening. Bij inkomstenverrekening wordt een deel van de extra inkomsten uit arbeid in mindering gebracht op de uitkering, het andere deel mag de WW’er houden. Werkhervatting is dan altijd lonend. Vóór de invoering van de Wwz maakte ongeveer 20% van onze klanten gebruik van een soortgelijke regeling. Een stijging van 10% dus. Met de invoering van de inkomstenverrekening is ook de groep mensen die werkt met inkomstenverrekening zichtbaar geworden. Voorheen hadden we die niet in beeld. Feitelijk telt het WW-bestand dus ook mensen die al (gedeeltelijk) aan het werk zijn. Het “echte” WW-bestand is dus een stuk kleiner.’
Lees hier het complete Kennisverslag.
WW-uitkeringen in maart 2018 gedaald
Het aantal WW-uitkeringen lag eind maart 2018 lager dan eind februari van dit jaar: 327.100 ten opzichte van 329.600. In maart zien we vaak een daling van het aantal WW-uitkeringen onder invloed van een seizoenpatroon. De gunstige economische ontwikkeling zorgt ervoor dat het aantal WW-uitkeringen eind maart 2018 in vergelijking met eind maart 2017 bijna 88.000 lager ligt.
Instroom | Uitstroom | Aantal uitkeringen | |
---|---|---|---|
dec | 48.2 | 45.7 | 412.0 |
jan | 45.1 | 38.4 | 418.7 |
feb | 35.8 | 38.7 | 415.8 |
mrt | 42.7 | 43.7 | 414.8 |
apr | 24.9 | 38.1 | 401.5 |
mei | 26.4 | 42.2 | 385.6 |
jun | 33.2 | 46.5 | 372.2 |
jul | 32.7 | 40.5 | 364.4 |
aug | 35.9 | 38.2 | 362.1 |
sep | 24.1 | 35.4 | 350.8 |
okt | 25.5 | 33.2 | 343.1 |
nov | 36.4 | 42.6 | 336.9 |
dec | 27.7 | 34.6 | 330.0 |
jan | 37.4 | 32.6 | 334.8 |
feb | 27.8 | 33.1 | 329.6 |
mrt | 35.2 | 37.7 | 327.1 |
Door op de onderdelen in de grafiek te klikken kunt u de exacte aantallen voor uitkeringen op een bepaald moment opvragen. Ook kunt u, als u niet alle gegevens wilt afdrukken of kopiëren, onderdelen weghalen (en weer terugzetten) door te klikken op de woorden instroom, uitstroom en aantal uitkeringen onder de grafiek. Alle cijfers zijn in duizendtallen weergegeven.
Op de grafiek hierboven heeft de linker y-as betrekking op de instroom en de uitstroom en de rechter y-as op het aantal uitkeringen.
WW: instroom, uitstroom en aantal uitkeringen (x 1.000)
Instroom | Uitstroom | Actueel volume | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Geslacht | V | M | V | M | V | M | ||||||||||||||||||||||||
Leeftijd | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ | 15-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55+ |
jan-mrt 2017 | 6.0 | 17.5 | 12.3 | 12.8 | 8.5 | 6.7 | 18 | 13.8 | 14.9 | 13.1 | 5.5 | 17.2 | 12.7 | 14.0 | 10.2 | 5.7 | 15.4 | 12.4 | 13.8 | 14.0 | 8.1 | 36.1 | 39.4 | 56.8 | 63.4 | 8.8 | 34.1 | 37.7 | 56.2 | 74.1 |
jan-mrt 2018 | 4.5 | 14.5 | 10.2 | 10.4 | 7.7 | 5.0 | 14.2 | 11.1 | 11.7 | 11.1 | 4.0 | 14.4 | 10.8 | 12.0 | 10.6 | 4.3 | 12.6 | 10.2 | 12.0 | 12.4 | 5.7 | 28.1 | 31.2 | 44.1 | 54.5 | 6.4 | 25.6 | 28.4 | 42.4 | 60.7 |
De cijfers van 2017 zijn voorlopig.
Klik hier voor de laatste werkloosheidscijfers.
Voor meer uitleg over de effecten van inkomstenverrekening op het aantal WW-uitkeringen, zie het UKV-artikel Wat gebeurt er met de WW? (UKV 2016-4) en Inkomstenverrekening in de WW (UKV 2016-7).
De kloof

Onderwijs en arbeidsmarkt
In de bouw, techniek, ICT en gedeeltelijk ook de zorg zitten werkgevers met de handen in het haar: zij kunnen de juist opgeleide mensen niet vinden. Ook aan zelfstandige ambachtslieden in brede zin dreigt een tekort. Hoe erg is het gesteld en welke rol kan UWV spelen? Tof Thissen: 'UWV weet waar de kramp en de krimp zit.'
De vraag naar scholing blijft toenemen

‘De vraag naar scholing blijft toenemen’
Douwe Bakker
producteigenaar UWV WerkBedrijf
'We zien veel scholingsinitiatieven ontstaan als gevolg van krapte op de arbeidsmarkt en een groeiende vraag vanuit verschillende branches. UWV probeert dit soort trajecten binnen de huidige wet- en regelgeving te ondersteunen. Er is grote behoefte aan gekwalificeerde vakmensen en het aantal vacatures blijft stijgen. Vanuit het Actieplan “Perspectief voor vijftigplussers” heeft Sociale Zaken en Werkgelegenheid middelen beschikbaar gesteld voor initiatieven om oudere werkzoekenden extra te ondersteunen en perspectief op de arbeidsmarkt te bieden.
Een voorbeeld daarvan is De Ambachtsacademie. Zij bieden een leerplek bij een leermeester in een kleinschalig ambacht. Het doel is dat zij on the job, dus zonder schoolgebouw, de vaardigheden aanleren die nodig zijn om binnen twee jaar te starten als zelfstandig ondernemer. Daarbij wordt ook nadrukkelijk gekeken naar de ondernemersvaardigheden. Er zijn veel bedrijfjes die geen overnamekandidaat hebben. Daarom worden de mensen ook opgeleid om het leerbedrijf te kunnen overnemen, maar ook een start in een nieuw bedrijf is mogelijk. Het mooie is dat de branche volledig deelneemt in dit initiatief.
Deelnemende kandidaten hebben vaak al affiniteit met ambachtelijk werk, professioneel of hobbymatig. Een fanatiek paardrijder zou bijvoorbeeld zadelmaker kunnen worden. Na de opleiding en stage van maximaal 2 jaar kunnen deelnemers, als er nog WW-rechten zijn, aansluitend gebruikmaken van de startperiode voor de startende zelfstandige. Ze zijn dan vrijgesteld van sollicitatieplicht en kunnen zich dan volledig richten op hun toekomst in een kleinschalig ambacht.'
UWV weet waar de kramp en de krimp zit

‘UWV weet waar de kramp en de krimp zit’
Tof Thissen
directeur UWV Werkbedrijf
'De arbeidsmarkt biedt volop kansen. Toch zitten werkgevers in de logistiek, bouw en techniek, horeca en deels de zorg met de handen in het haar omdat er niet voldoende mensen te vinden zijn. Het is belangrijk dat we een anticyclische mentaliteit opbouwen en ondanks een crisis toch besluiten om dakdekker of betonvlechter te worden, want nu ligt er weer volop werk. UWV weet waar de kramp en krimp zit. Wij kennen de kansberoepen, zien de vervangingsvraag en signaleren beroepen die dreigen uit te sterven. Waar ik me dan ook hartstochtelijk voor inzet is dat UWV een stevige adviesfunctie krijgt. Een onafhankelijke loods die gericht gidst naar relevante opleiders, loopbaantrajecten of re-integratiebureaus.
Een vakdiploma moet je onderhouden. Opleidings- en ontwikkelingsfondsen (O&O-fondsen) erkennen de noodzaak, maar er moet ook intra- en bovensectoraal geïnvesteerd worden om de arbeidsmarkt dynamisch te houden. Bij dreigend baanverlies moet je je tijdig kunnen omscholen naar een baan in een andere sector. Het gaat, zoals minister Koolmees treffend zegt, om het vestigen van een andere leercultuur. Nog steeds hebben we 1,2 miljoen mensen aan onbenut arbeidspotentieel. Ik ben blij dat UWV tot 2020 voor € 30 miljoen aan scholingsvouchers kan inzetten. Daar is veel behoefte aan. Ik pleit dan ook voor een permanent scholingsbudget. Of een persoonlijke leerrekening waarmee iedere Nederlander zich zijn leven lang kan bijscholen. We wachten het wetsvoorstel af.'
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
De kloof tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt groeit niet

‘De kloof tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt groeit niet’
Ton Heerts
voorzitter mbo-raad en SBB
'Nagenoeg alle gediplomeerde mbo’ers vinden aansluitend op hun opleiding werk of studeren verder. De kloof tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt groeit niet. Een aanzienlijk deel van de jongeren die een mbo-2-opleiding volgen, is echter nog erg jong, twijfelt over de toekomst of hecht er nog weinig belang aan. Dan maak je sneller een in de ogen van sommigen ‘verkeerde’ keuze maar wat is verkeerd? Deze groep krijgt meer begeleiding, een breder aanbod aan duale leerwegen en hybride leervormen.
Het Europese instelling samenwerkingsverband OESO concludeerde recent dat het Nederlandse mbo-stelsel tot de best presterende stelsels van de wereld behoort. We hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs. Er wordt veel meer samengewerkt met werkgevers, gemeenten en andere partners. Zo is het SBB, een landelijke samenwerking tussen beroepsopleidingen en bedrijfsleven, aangeschoven als gesprekspartner. In het Bestuursakkoord mbo 2018-2022 krijgt Leven Lang Ontwikkelen nadrukkelijk de steun van het bedrijfsleven.
Werken aan je eigen ontwikkeling levert altijd iets op. Dat is voor een hoogleraar niet anders dan voor een vrachtwagenchauffeur. We gaan het mbo flexibeler organiseren zodat er beter aangesloten wordt bij de leefwereld van volwassenen. Zo wordt het eenvoudiger om een vakcertificaat te halen. UWV kan hier een rol in spelen door erop aan te dringen de wetgeving zo aan te passen dat niet de snelste weg naar werk leidend is, maar ook gekeken wordt met welke opleiding en scholing iemand het best langdurig in een eigen inkomen kan voorzien.'
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Ik ben helemaal niet pessimistisch, maar het kan altijd beter

‘Ik ben helemaal niet pessimistisch, maar het kan altijd beter’
André Timmermans
oud-directeur SBB en oud-directeur UWV WERKbedrijf
'De arbeidsmarkt is in korte tijd veranderd. Ik weet nog dat ik 1,5 jaar geleden moest uitleggen dat er echt wel werk was voor mbo’ers, nu komen we mensen tekort. Technologische ontwikkelingen gaan snel, beroepen veranderen en er worden steeds nieuwe vergaande eisen gesteld aan kennis en vaardigheden. Als je al zou geloven dat je voor het leven kunt teren op je schooldiploma, dan is dat nu zeker achterhaald. Van oudsher ligt de focus op de instroom van jongeren, maar zij alleen lossen dit vraagstuk niet op. We moeten veel meer kijken naar iedereen die langs de kant staat of dreigt te komen staan. In de voorlichting rond beroepskeuze kunnen we grote verbeterslagen maken. Hoe zorg ik dat ik vaardigheden heb die ook op termijn zorgen dat ik duurzaam inzetbaar ben?
Ik ben helemaal niet pessimistisch over de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt, maar de verbinding kan altijd beter. Ons land telt 250.000 leerbedrijven, er is geen mbo’er die zonder praktijkervaring op de markt komt. Het bedrijfsleven heeft zeggenschap over wat studenten moeten kunnen en kennen. UWV en SBB zijn bij uitstek geschikte publieke organisaties om een bredere adviesfunctie te vervullen. Afhankelijk van de ruimte die de politiek biedt, zie ik 3 verbeterpunten: er moet veel meer ruimte komen voor scholing voor mensen die een startkwalificatie missen voor werk in een kansrijke sector. Verder moeten we de arbeidsmarktinformatie van SBB en UWV zowel sectoraal als regionaal nog beter op elkaar afstemmen en toegankelijk maken voor de gewone gebruiker. Ten derde vind ik dat we – liefst in samenwerking met private partners – de Leerwerkloketten moeten ombouwen tot regionale punten waar iedereen met een flexibele scholingsvraag terechtkan.
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
2017

UWV weer robuust en stabiel
Economisch hadden we de wind mee in 2017. Ook UWV kwam in rustiger vaarwater volgens het jaarverslag 2017. Toch blijft er genoeg te doen. De Raad van Bestuur, bestaande uit Fred Paling (voorzitter) en José Lazeroms, geeft zijn visie op het afgelopen en het komende jaar.
Wat waren de meest opvallende ontwikkelingen in 2017?

Fred Paling
2017 was het jaar waarin we als UWV in rustiger vaarwater terecht zijn gekomen. Na woelige jaren van grote bezuinigingen en de nodige wijzigingen in wet- en regelgeving zijn we terug bij een soort ‘normaalstand’. We zijn weer robuust en stabiel. Alle prestatie-indicatoren, op één na, hebben we gehaald. We zijn binnen het budget gebleven, de klanttevredenheid is gestegen naar 7.2 en voor het eerst sinds jaren kregen we een dikke voldoende van ondernemers. Onze inspanningen om de werkgeversdienstverlening te verbeteren hebben dus hun vruchten afgeworpen.
Al met al een prestatie van formaat, vindt bijvoorbeeld ook de Algemene Rekenkamer. Dat is natuurlijk te danken aan de inzet van al onze medewerkers. Maar ook dat we als Raad van Bestuur met z’n drieën gedurende meerdere jaren een verbindende, bestendige koers konden aanhouden, kwam de stabiliteit ten goede. Ik had dan ook graag gezien dat onze voorzitter Bruno Bruins was gebleven. Zijn vertrek naar Den Haag is zeer spijtig, maar juist omdat we robuuster zijn geworden bleef de impact van zijn vertrek op de organisatie beperkt.
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Waar bent u trots op?

Fred Paling
Trots ben ik op het feit dat we de herindelingsoperatie van de Wajong met succes hebben weten af te ronden. Vergis je niet, het was een mega-operatie, 240.000 mensen zijn opnieuw beoordeeld of ze beschikken over arbeidsvermogen. Voor iets meer dan de helft van de Wajongers (52%) is vastgesteld dat zij duurzaam geen arbeidsvermogen hebben. Het gaat om een kwetsbare groep mensen, dus het was zaak om uiterst zorgvuldig te werk te gaan. Dat is ons gelukt, getuige het feit dat het aantal bezwaren tegen ons oordeel zeer laag was, ongeveer 1%. Met de mensen die volgens ons wel over arbeidsvermogen beschikken en dus vanaf 1 januari werden gekort op hun uitkering, hebben we bovendien allemaal een gesprek gehad om te kijken hoe we hen kunnen helpen met de begeleiding richting werk.
Dat we nu in iets rustiger vaarwater zitten, wil bepaald niet zeggen dat we een saai jaar tegemoet gaan. Wat dit jaar niet zal worden opgelost, maar waar we heel hard aan moeten trekken, is de uitbreiding van het aantal verzekeringsartsen. Op de inmiddels beëindigde herbeoordelingsoperatie van de Wajong-populatie had het tekort geen invloed, maar het komende jaar komt er een moment dat we gaan achterlopen op het afgesproken aantal reguliere herbeoordelingen. Met het ministerie is dit probleem inmiddels besproken, zodat zij noch wij voor verrassingen komen te staan.
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Wat zijn de uitdagingen voor 2018?

Fred Paling
Je leest het steeds vaker: werkgevers weten soms niet meer waar zij geschikt personeel kunnen vinden. Toch staan er bij UWV 330.000 mensen met een WW-uitkering ingeschreven, zijn er parttimers die meer uren willen maken en staan er mensen met een arbeidsbeperking langs de kant. Zoals ik in mijn column op de website van Binnenlands Bestuur al schreef: ouderen, langdurig werklozen en mensen met een arbeidsbeperking komen – ondanks de gunstige economische omstandigheden – maar moeilijk aan de slag. Het is de realiteit van vandaag: niet alle werkzoekenden passen 1 op 1 in een vacature. Scholing en persoonlijke ontwikkeling zijn belangrijke oplossingen voor de mismatch. Wat mij betreft zijn werkgevers nu aan zet voor bij- en omscholing en het bieden van leerwerkbanen. Aan de uitvoeringskant is hierbij het functioneren van de regionale samenwerking essentieel: de werkgeversdienstverlening verschilt sterk van regio tot regio, samenwerking tussen centrumgemeenten en werkgevers is echt noodzakelijk. UWV kan werkgevers helpen bij de selectie en plaatsing van mensen met een arbeidsbeperking zoals Wajongers.
Voor de uitvoeringstaken van UWV is dit jaar het vertalen van de maatregelen uit het regeerakkoord naar de best mogelijke dienstverlening van groot belang. Het gaat daarbij onder meer om de veranderingen bij de loondoorbetaling na ziekte en een bezuiniging op de polisvoorwaarden voor de WIA. Het zijn allemaal zaken die flinke impact zullen hebben op onze uitvoering, maar ik zie 2018 en 2019 met groot vertrouwen tegemoet.
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Wat waren de meest opvallende ontwikkelingen in 2017?

José Lazeroms
Als ik één ding wil noemen dat het afgelopen jaar typeerde, is het de aantrekkende economie. Dat merken we direct aan de afname van het aantal nieuwe en lopende WW-uitkeringen (respectievelijk -21% en -20%). Desondanks blijft het voor bepaalde groepen lastig om een baan te vinden. Bij de mensen die nu nog van ons afhankelijk zijn, gaat het om de meer complexe gevallen en dit vraagt dus om extra ondersteuning. Vorig jaar hadden we voor het eerst sinds de start van UWV geen bezuinigingsopdracht, waardoor er nu weer ruimte ontstaat voor meer persoonlijke dienstverlening. Komend jaar wordt die geïntensiveerd. Het is mooi dat het kabinet hiervoor extra middelen heeft uitgetrokken. 2017 was ook het jaar waarin een begin is gemaakt met modernisering en vereenvoudiging van het ICT-landschap. Daarin hebben we behoorlijk wat middelen en tijd geïnvesteerd. Het was een goed jaar ervoor. In het laatste jaar van een kabinet wordt er namelijk meestal geen nieuwe wet- en regelgeving meer geïntroduceerd, wat ons de ruimte en de tijd gaf ons te wijden aan de ICT. Die tijd hebben we goed gebruikt.
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Waar bent u trots op?

José Lazeroms
Als er bij ons iets misgaat merk je dat meteen. We hebben nu eenmaal veel klanten en de publiciteit is nooit ver weg. Dat realiseerden we ons maar al te goed toen we begonnen met de vernieuwing van ons ICT-landschap. Het is van alle kanten beklopt en bekeken. Met succes: bijna alles is geruisloos verlopen ondanks dat het een omvangrijke en ingrijpende operatie was. Het is niet niks om zo’n complex ICT-landschap, dat grotendeels stamt uit de jaren negentig, fundamenteel aan te pakken, onder meer door de portalen los te koppelen van de achterliggende applicaties. Dat alles uiteraard zonder dat onze klanten daar last van hebben. We mogen er met z’n allen trots op zijn dat dat vooralsnog is gelukt.
Trots ben ik ook op het feit dat werk.nl en UWV.nl – die behoren tot de meest bezochte overheidswebsites van ons land – vrijwel altijd beschikbaar waren het afgelopen jaar. Dat is heel cruciaal, zeker sinds de invoering van de Wet werk en zekerheid (WWZ), waarbij mensen op de eerste van de maand hun inkomsten moeten doorgeven. En het feit dat de Wajong-operatie binnen de tijd is afgerond zonder noemenswaardige problemen, stemt eveneens tot grote tevredenheid.
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Wat zijn de uitdagingen voor 2018?

José Lazeroms
In 2018 gaan we verder met de modernisering van ons ICT-landschap. Het is ons vorig jaar gelukt om een uniforme betaalomgeving voor arbeidsongeschiktheidsuitkeringen te implementeren, in 2018 en 2019 werken we stapsgewijs aan de betaalstraat voor werkloosheidsuitkeringen. Met als uiteindelijk doel een toekomstbestendig, wendbaar en veilig ICT-landschap in 2020. Ook zullen we dit jaar druk zijn met de uitvoering van de plannen uit het regeerakkoord. We zijn nu in overleg met het ministerie van SZW over wat dat voor ons precies gaat betekenen. Mooi is dat we dit jaar meer kunnen doen aan persoonlijke dienstverlening. Vorig jaar zijn we begonnen met het benaderen van mensen met een WGA-uitkering, de groep die 80-100% arbeidsongeschikt is. Omdat zij lang niets van ons hadden gehoord, hadden we gerekend op verschrikte reacties. Het tegendeel bleek het geval; veruit de meesten vonden het fijn dat we vroegen naar wat ze nog zouden willen en kunnen. Het mooie van dit regeerakkoord is dat deze mensen nu de kans wordt geboden aan het werk te gaan, zonder dat het consequenties heeft voor hun uitkering als het na verloop van tijd toch misgaat.
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Werk na detentie

Minder recidive
Jaarlijks worden circa 40.000 volwassenen gevangengezet. Voor een geslaagde re-integratie daarna is een vast inkomen cruciaal. Maar met een detentieverleden is het moeilijk om werk te vinden. Het Ministerie van Veiligheid en Justitie, ABN AMRO Social Impact Fund, Start Foundation en Oranje Fonds zijn een samenwerking gestart om ex-gedetineerden aan het werk te helpen en zo recidive te verlagen.
Minder uitkeringen nodig

‘Minder uitkeringen nodig’
Ralph de Ruijter
projectleider Start Foundation
Van alle groepen met afstand tot de arbeidsmarkt is het voor ex-gedetineerden het lastigst om een baan te vinden. Het risico op onder meer schulden en huisvestingproblemen is mede daarom groot, wat weer de kans op recidive verhoogt. ‘De bestaande re-integratietrajecten werkten kennelijk niet goed’, zegt Ralph de Ruijter, projectleider bij Start Foundation, een maatschappelijk investeerder die zich richt op het creëren van banen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. ‘Vandaar dat we zeer geïnteresseerd waren toen Society Impact ons benaderde of we wilden meedoen aan de Social Impact Bond (SIB) ‘Werken na detentie.’ Een SIB is een financieringsmethode om maatschappelijke problemen aan te pakken die de overheid veel geld kosten.
Start Foundation, voortkomend uit Start Uitzendbureau, is een van de financiers van de SIB. De uitvoering is in handen van het consortium Work-Wise Direct.
De Ruijter: ‘Het doel is om binnen 2 jaar 120 ex-gedetineerden naar werk of opleiding te begeleiden. Daarmee wordt een besparing gerealiseerd op onder meer uitkeringen. Wij financieren een deel van dit project, waarmee in totaal 1,2 miljoen euro is gemoeid. Worden de doelen gehaald, dan krijgen we van het Ministerie van Veiligheid en Justitie onze investering terug. Vallen de resultaten tegen, dan is het risico voor de private financiers.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Samenwerking van private en publieke partijen

‘Samenwerking van private en publieke partijen’
Sadik Harchaoui
chef de Mission Society Impact
Sadik Harchaoui, chef de mission (‘ik wilde mezelf geen directeur noemen’) van de stichting Society Impact, had vijf jaar geleden alweer het eerste contact met het Ministerie van Justitie. Society Impact, een platform dat private en publieke partijen samenbrengt om gezamenlijk urgente maatschappelijke vraagstukken aan te pakken, wilde graag iets doen aan de re-integratie van ex-gedetineerden. Het gesprek leidde uiteindelijk tot een werkgroep die aan de slag ging met het ontwikkelen van een businesscase. Harchaoui: ‘In 2016 sloten we de Social Impact Bond (SIB) ‘Werk na Detentie’, samen met onze partners Start Foundation, ABN AMRO en het Oranjefonds. Het was de allereerste SIB met een ministerie.’
Work-Wise Direct werd na een tender verantwoordelijk voor de uitvoering van de SIB. ‘Onze rol is die van aanjager, wij zijn niet meer direct betrokken bij dit project’, zegt Harchaoui. ‘Dat neemt niet weg dat we het met de grootst mogelijke belangstelling volgen. De eerste resultaten stemmen tot tevredenheid, al beseffen we ook dat het een lang en lastig traject is. Mijn hoop is dat we zo veel mogelijk partijen kunnen overtuigen van het idee van een SIB, waaronder ook de Reclassering en UWV, met wie ik al enkele gesprekken heb gevoerd. De SIB is een waardevol, innovatief instrument. Het brengt private en publieke partijen bij elkaar rond complexe maatschappelijke vraagstukken. En hoe meer partijen, hoe steviger het draagvlak en des te groter de slagkracht.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Een zinvol en vernieuwend project

‘Een zinvol en vernieuwend project’
Monique Beute
projectleider Work-Wise Direct
‘Het bleek lastiger dan verwacht om voldoende geschikte kandidaten te vinden voor het project Werk na Detentie’, vertelt projectleider Monique Beute. ‘Niet iedere gedetineerde zat kennelijk te springen om mee te doen. 120 ex-gedetineerden bleken bereid om zich door ons intensief te laten begeleiden naar een baan.’ Beute doet dit werk namens Stichting 180 in een samenwerkingsverband van drie organisaties (Restart, Exodus en Stichting 180) onder de naam Work-Wise Direct. Beute: ‘Juist die samenwerking tussen deze organisaties, met ieder een eigen expertise, maakt dit project zinvol en vernieuwend, nog los dan van de innovatieve financieringswijze via een Social Impact Bond. Graag zouden we een doorstart willen maken met deze aanpak en meer partijen erbij willen betrekken zoals gemeenten en misschien ook UWV.’
Hoewel het project nog niet is afgerond, verwacht Beute dat het lukt om tussen de 30% en 40% van de ex-gedetineerden naar werk te begeleiden. ‘De kosten van het project betalen zich terug door minder recidive en minder uitkeringen. Maar ook als werk er niet inzit, kan het project van nut zijn, in de vorm van bijvoorbeeld huisvesting, herstel van de contacten met de familie, het aanpakken van schulden. Kortom, een stabieler leven, zonder gerede kans op terugval in het oude leven. Ook dat is winst.’
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Ik wilde alles aanpakken

‘Ik wilde alles aanpakken’
Steven*
Ex-gedetineerde
In het re-integratiecentrum van de penitentiaire inrichting, een plek waar gedetineerden terechtkunnen voor het zoeken naar een huis of het aanvragen van een uitkering, stuitte Steven (1991) op een folder van Work-Wise Direct. Daarin werd gedetineerden hulp aangeboden bij het zoeken naar werk na afloop van hun detentie. Hij schreef zich in voor het project ‘Werken na detentie’ en had direct na zijn vrijlating een gesprek met een begeleider. ‘We hebben samen een cv opgesteld en brieven geschreven’, vertelt Steven. ‘Ik wilde alles aanpakken, mits de werktijden flexibel waren. Mijn vriendin en ik hebben samen al 3 kinderen en zij was zwanger van de vierde, dus ik wilde overdag thuis kunnen zijn voor de opvang van onze kinderen.’
Al snel kon hij voor 3 dagen per week terecht bij McDonalds. ‘Als straks de opvang goed is geregeld, ga ik er fulltime aan de slag’, vertelt hij. Bij zijn sollicitatie had hij zijn justitiële verleden verzwegen. ‘Inmiddels zijn ze ervan op de hoogte. Het is geen probleem.’ Met de jobcoach van Work-Wise Direct onderhoudt hij nog steeds contact. ‘Ik kan met al mijn vragen bij haar terecht, dat is prettiger dan dat je steeds weer bij een andere instantie moet zijn. We hebben echt een band opgebouwd. Onlangs is ze zelfs bij ons op kraamvisite geweest.’
*Steven wil niet met zijn volledige naam en foto in deze publicatie
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.
Bezield over de bok springen

Hij heeft vooral de wijsheid niet in pacht, de goede leraar. Hij, of zij uiteraard, weet dingen, maar hij weet niet alles, en dat weet hij. Omdat hij dat weet, weet jij, leerling, dat ook. De leraar is niet onfeilbaar. Hij staat niet op een voetstuk, hij staat naast je. Hij is veel meer dan feiten of cijfers. Of oefeningen, als hij gym geeft. Als je niet begrijpt waarom je voor de zoveelste keer over de bok moet springen, is er geen zak aan. De leraar leert je bezield over de bok te springen. Hij laat je zien dat dat gewoon leuk is om te doen, met plezier over een bok springen. Heeft het nut? Ja, als hij overbrengt dat het nut heeft, heeft het nut.
Hij wekt je interesse, de leraar. Hij weet je te raken. Hij ziet je belangstelling omdat hij laat zien waarom je belangstellend moet zijn.
Hij duidt, hij geeft context, hij is geen walking Wikipedia. We kunnen thuis alles opzoeken, maar de leraar maakt dat je niet meer vergeet wat je van hem leert. Hij dreunt geen kennis op, hij doseert, daar is hij tenslotte docent voor, al is dat met een c en niet met een s. Kennis opdoen is niet alleen leren, het is ook vragen stellen. Jij vraagt, de leraar antwoordt. Als hij het antwoord schuldig moet blijven zoekt hij het op, zo leert de leraar ook. Want een goede leraar is ook leerling, net als een leerling leraar is. Hij maakt de leraar beter. Hij is de motor achter de ontwikkeling van de leerlingen. Wat is er nog veel te leren, laat hij ze denken, en wat is dat een uitdaging. Leren is de sleutel tot werken. Leren houdt je jong en flexibel. Leren doe je niet alleen op school, ook van elkaar. Leren is leven.
Vincent Bijlo (Amsterdam, 1965) is cabaretier en schrijver van onder meer columns in landelijke dagbladen. Voor UWV schrijft hij columns in Perspectief en UWVMagazine.
0 reacties
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.

0 reacties
+ schrijf een reactie
Reactie toevoegen
Indien er een sterretje (*) bij een veld staat, betekent dit dat dit een verplicht in te vullen veld is.